Затвори Премести
Truden Web Site: Forums

Truden Web Site :: Преглед на тема - Гностицизъм
Въпроси/Отговори  •  Профил  •  Лични Съобщения  •  ТЪРСЕНЕ

 Гностицизъм Следващата тема
Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Гностицизъм Иди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
irini



Регистрирация: Aug 05, 2004
Мнения: 521
Местожителство: България/София

МнениеПуснато на: 10 12 2004 18:55
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Здравей, Галин!

Благодаря ти за поясненията, но все пак не съм напълно съгласна.
Отричайки “психичната реалност” ти отричаш и Бога.
Но тази психична реалност не би могла да бъде постигната, ако не е преживяна от човека:
"Човек не може да постигне психологически едно нещо, ако не го преживее реално."
К. Юнг


Галински, посочи ми цитат, където говоря, че Юнг има нещо общо с метафизиката.

Galinskia написа:
Не може да допускаме такива свободни интерпретации на Юнг представяйки го за метафизик той не е метафизик той рабити с фактически материал и отрича спекулативната ,чистата мисъл”.


Galinskia написа:
Затова и архетипът не е сведен до трансцендентното а е до иманентното (вътрешно присъщото, не независимото от съзнанието)на подсъзнателното.


Галински, самият Юнг описва архетипът и неговата парадоксалност, както и трансценденталната му идея за цялостната личност /виж ЕОН Изследвания върху символиката на цялостната личност, глава 5, Христос – Символ на Цялостната Личност/.

"...докато архетипът доколкото го познаваме е завършен, но далеч не е съвършен. Той е парадокс, сведение за неописуемото, трансцендентното."
К. Юнг


Galinskia написа:
Бог е архетип това е достатъчно за да го няма.



Архетипът* е трансцендиращ за съзнанието фактор! Недостъпен за възприятието, само неговите въздействия достигат съзнанието. Поради, което той притежава автономност.

"Затова е от особенна важност да не си представяме архетипите като мимолетни фантазни образи, а като постоянни, автономни фактори, каквито те действително са."
К. Юнг


Архетипът е трансцендентен, той е парадокс и в същото време символ на целостността:

"Единството и целостността заемат най-високата степен на обективната ценностна скала, защото техните символи вече не се различават от imago Dei (образа на Бога)."
К. Юнг



Galinskia написа:
Това е атеистична теза Христос е субективизиран психологически, така е при Юнг той не е метафизик.


Бог бидейки символ /архетип/ на цялостната личност у Юнг, е образ на Бога съграден от емпирични символи на целостността. Юнг не само доказва архетипът като обективен фактор, а дори претапя това което наричаш “субективизиран психологически”, тъй като цялостната личност при него е "единство от противоположности".
А в единството няма субект, в единството противоположностите биват слети:
"сливането на противоположностите е мислимо единствено като тяхно унищожение."
К. Юнг


Христос не би могъл да бъде "субективизиран психологически", тъй като при Юнг, Христос е символ на цялостната личност, а тя цялостната личност е Единство.

"Христос олицетворява архетипа на цялостната личност."

"Свети Августин казва: "И тъй, нашият край трябва да представлява постигане на съвършенството, а съвършенството за нас е Христос”, защото той е съвършеният образ на Бога."
К. Юнг


Поставянето на архетипа в чисто субективния контекст на човешкото възприятие, не прави Бога субективен.
"По същество архетипът е несъзнавано съдържание, което се променя при осъзнаване и възприемане и се оцветява от индивидуалното съзнание, в което се случи да се прояви."
К. Юнг


Юнг изрично разграничава архетипа от съвършеният Христос:
"архетипът не е съвършен".

Архетипът е основа на психичната цялостност, която надхвърля границите на полето на съзнанието
"и поради това никога не може да бъде осъзната непосредствено".


________________
*Етимологичният произход на думата архетип идва от гр. αρχή (η) – начало и τύπος (ο) – тип.

_________________
Има много на вратата.
Но само самотниците ще влязат
във Сватбената Стая.

Евангелие на Тома
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителя
nq666tu



Регистрирация: May 24, 2004
Мнения: 331
Местожителство: някаде из тъмното

МнениеПуснато на: 25 12 2004 17:13
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ирини, Нито една псих. школа и нито един уважаващ себе си психолог, дето си разбира от работата, не подкрепя идеите на Юнг. Онова, което психологията в нейната официална 4аст твърди е, 4е Юнг е плагиатствал Фройд и други, докато ги е псувал и при това е плагиатствал изопа4авайки Фройд и още някои безобразно. Няма колективно несъзнавано и про4ие. Всъщност нищо от това, което Юнг е писал не се признава за действително съществуващо в нау4ните среди.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
ANG



Регистрирация: Dec 08, 2004
Мнения: 2

МнениеПуснато на: 15 02 2005 13:53
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

подписвам се под написаното от Труден
все едно че аз съм казал и написал
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
kirau



Регистрирация: Dec 12, 2005
Мнения: 5

МнениеПуснато на: 06 01 2006 11:02
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

www.gnosticweb.com
Тук може да откриете изчерпателна информация за Гносиса от миналото до днес. Има и линкове към библиотеката Nag Hammadi, Pists Sophia, както и други основни гностични трудове.
Изключително изчерпателен сайт. Разглдайте го
П.П. сайтът е на английски език
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
The



Регистрирация: Jan 19, 2006
Мнения: 3

МнениеПуснато на: 13 02 2006 16:38
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

nq666tu написа:
Ирини, Нито една псих. школа и нито един уважаващ себе си психолог, дето си разбира от работата, не подкрепя идеите на Юнг. Онова, което психологията в нейната официална 4аст твърди е, 4е Юнг е плагиатствал Фройд и други, докато ги е псувал и при това е плагиатствал изопа4авайки Фройд и още някои безобразно. Няма колективно несъзнавано и про4ие. Всъщност нищо от това, което Юнг е писал не се признава за действително съществуващо в нау4ните среди.


Естествено - прекалено дълбоки и верни неща е казал, затова
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
passer-by



Регистрирация: Jan 19, 2006
Мнения: 224
Местожителство: Bulgaria

МнениеПуснато на: 13 02 2006 21:30
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Според мен Юнг е казал хубави и умни неща. Мисля си, че откриването (на Бог) е в посока отдолу-нагоре ( в тази посока вървим ние хората), а самото търсене е отвън навътре (иначе още с раждането си щяхме да сме се открили). Следователно, преди да намерим Бог, трябва да открием хората в себе си и човекът в Другия. Признаването на Другия и осъзнаването, че той не е толкова различен, а е продължение на извечната човешка еволюция (било в колективното несъзнавано или в друга подобна теория) е изключително човечен и улесняващ начин да приемем различието. Този, който казва, че е намерил Бог като се е отделил от хората, забравил е всичко земно и дъра-бъра е голям мухъл.

_________________
тук и навсякъде
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото 
nic777



Регистрирация: Aug 09, 2006
Мнения: 20
Местожителство: връх Зелена глава

МнениеПуснато на: 23 08 2006 21:51
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Здравейте.
Препоръчвам ви тази прекрасна книга по темата.

http://www.bard.bg/authors/?al=Х&BookID=786
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
ssass



Регистрирация: Nov 11, 2006
Мнения: 5

МнениеПуснато на: 11 11 2006 17:47
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Според мен само по себе си знанието е безполезно и дори вредно.Науката не е слънце, тя е слънчево затъмнение.Да, знанието
"осветява" съзнанието, но задръства съществото.С набирането на знания АЗ-а,егото все повече започва да се раздува, лишено от всякаква плътност и избутващо все повече към несъзнаваното истинската същност във вид на комплекси.Това е нищо повече от разрушаване на цялостта.А както се знае, имено егото кара човек да се възгордее, да предаде, да реши, че е нещо,което не е , да си науми, че заслужава повече да има това, което има човека срещу него. Според мен, знанието е най-голямото оръжие на злото във войната му срещу доброто, ако мога така да кажа.От тук нататък, всякаква философия, всякакви съждения могат само да отдалечат човек от истината, която всъщност е точно толкова истина, колкото и лъжата, защото в неразумния свят всичко е такова, каквото е и не се нужда е от разни категории.

От тук възлиза и виждането на богомилите за които се смята, че са част от семеството на гностиците, и на много други работи...Това че всичко е такова, каквото е не отрича съществуването на злото, а напротив отвърждава го като нещо нормало и равно на доброто.Това са неща, които просто се случват, но що за Бог ще изгради света така, че синовете му да страдат, следователно този свят не е създаден от Него, не и лично от Него.Може би, индиректно Той е Създателя, но реално на този свят се разпорежда предалия го княз. И т.н.
В крайна сметка, отново всичко опира до мисълта и съжденията и до този извод може да се стигне при всяка една философия или религия.

Ако направим връзка с Луцифер, който е еквивалента на Сатана, имено за него се смята, че е носител на светлината.А в някои религии под "светлина" се разбира знание, истина.

Докато Христос е самият път, истина и живот, другия е само техен носител.Докато Христос говори за себе си чрез делата и живота си, другия просто говори за себе си. Но Иисус Христос отговаря и на двата профила.А дали това противоречи на концепцията за Логоса - Сина на Отца , определено.(Как така да се говори е грешно, та на ли Христос е Словото?)
И това е нормално, защото според Писанията и Светите Отци, Лукавия непрестанно се стреми да прилича на Единородния.
Нека да уточним за кое слово става дума, за "Истина, истина ви казвам, ще видите небето отворено, и Божиите ангели да възлизат и слизат над Човешкия Син." или за
"Йоан 2:6 А там имаше шест каменни делви, поставени по обичая на юдейското очищение, които побираха по две или три мери.
Йоан 2:7 Исус им казва: Напълнете делвите с вода. И напълниха ги до горе.
Йоан 2:8 Тогава им казва: Налейте сега та занесете на настойника на угощението. И те занесоха.
Йоан 2:9 И когато настойникът на угощението вкуси от водата, сега превърната на вино, и не знаеше откъде беше".

Според мен има две обяснения за противоречията.
Първото - според някои езотерични виждания Христос - Божият Син се е вселил в тялото на Иисус - човека.Ако приемем, че материята е от Сатана, а Духът от Бога, то в такъв случай би започнала една жестока вътрешна борба между материя и дух,между емоция и разум,между Бога и дявола.Какво по-голямо изпитание за човек, който обича тълпите и речите пред тях, да остане цели 40 дни в пустинята сам самичък.Борбата свършва, дявола (разума, човешката природа) е победен и вече ще не ще говори спрямо Бог,Божията воля (духът, емоцията, чувствата), което не отрича обаче ,че в Иисус се съдържат и двамата. Абсолютно богохулство, според редовия Християнин и според част от мен.

Второто обяснение е, че истината е друга.

Според мен,вярно е второто,защото каквото и да съм написал, каквото и да напиша, то винаги ще е грешно, защото е следствие от разума ми и съжденията, от предразсъдаците ми, от собствената и не толкова собствена призма, през която пречупвам всичко.Защото пиша това,което мисля, а не това, което чувствам.То е забутано от разума някъде дълбоко в мен и потъва все повече надолу с всеки прочетен ред, с всеки зададен въпрос и със всеки опит да открия смисъла на живота и същността на Бог.Дори и да не беше така, то не може да се опише с думи.

Та това ми е общо взето мнението ми за гностицизма и общо взето повечето философии и религии.Преди да ходя да вечерям, ще ви кажа здрасти, че забравих.
Здравейте, много ми е кеф, че има форуми в които може да се обсъждат подобни теми, надявам се да си допаднем.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Багира



Регистрирация: Nov 14, 2006
Мнения: 3
Местожителство: България, София

МнениеПуснато на: 10 03 2008 20:12
 Заглавие: Re: Анализирането на Ученията...
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Доста вода е изтекла, откак е отворена тази тема и откак са писани тук първите мнения, но пък и разглеждания въпрос е на порядъчна възраст, така че сигурно не е фатално след толкова време да се включа.
Цитат:
Когато човек обсъжда Учения като Будизма, Зороастраизма, Гностицизма и много други, включително и Християнството, се опитва да намира паралели и различия в тях.
Паралелите са търсени, за да се намери влиянието на едно учение върху друго, а различията - за да се изведе едно от тях като НАЙ-ИСТИНСКО, чрез "грешките" и "недоглежданията" на останалите

Откривам и друга причина за търсене на паралели. Идеята не е моя, но пък и аз съм съгласна с нея. Приликите в тези дълбоки и древни учения се дължи на това, че те са различни времеви и пространствени прояви на едно и също, Универсално учение. И разликите се дължат на различните рамки. Или на недоглеждането на вторачващите се да търсят разликите. Понякога това е и от злонамереност. Понякога просто и от страх да не би да се провиди въпросното Универсално учение.

Цитат:
Истина е единствено Онова, което не анализира, а обяснява Своята Същност.
Истината не възниква вследствие на АНАЛИЗ, а се ИЗЯВЯВА чрез Себе-споделяне.
................................
Аз винаги съм казвал: Ако искаш да убиеш нещо - АНАЛИЗИРАЙ го.
Правете своите анализи за нещата, които ви пречат.
Не АНАЛИЗИРАЙТЕ това, което искате да намерите.
Вие още го нямате, а вече искате да го убиете...


Към което се присъединявам напълно!

И все пак? Познаваемо ли е непознаваемото? Може ли човешкото същество да се докосне до това, което наричаме Гносис? Най- вероятно не може. Но изглежда може да се остави самото то, човешкото същество, да бъде докоснато от Гносиса. Не виждам причини такъв процес да бъде ограничен в който и да е отрязък от време на човешката история. Може да се случи и днес. Как изглежда едно съвременно гностично учение? Вероятно ще можем да кажем точно толкова, колкото- как изглежда едно древно гностично учение. Защото такива учения не се предават с думи- казани, или записани. Такова учение може само да се живее. Затова е бил толкова магнетичен примерът на гностиците, затова са били и толкова преследвани!
Не бих искала да споря, или да доказвам нечия правота. Знам, че за всеки влак има пътници. Може би има хора, които ще поемат по пътя на съвременния гностицизъм. Ето една информационна нишка: www.lectorium-rosicrucianum.bg
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
diven



Регистрирация: Jul 24, 2006
Мнения: 11
Местожителство: българия

МнениеПуснато на: 05 04 2008 19:12
 Заглавие: Ние идваме на този свят да си спомним...
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ние идваме на този свят да си спомним...
Н.Уолш
А спомняки си, ние ще се доближаваме до Него!
Когато не си спомняме се нуждаем от осъзнаване на това което става с нас: Вяра + Знание = Щастие
Нивидимото да го правим видимо, за да го видим и осъзнаем и да се приближим... до спомена, а не до истината.
Определено считам, че всички мисли на човечеството са спомогнали в сътворението на Вечното - Бог, защото той ни е създал, за да го създаваме. И някъде вътре в нас има това забравено знание и то подържа в нас един постоянен стремеж към търсене.
Проблемите ни произлизат от невъзможността да разбираме противоположностите като средство на проява на Цялото. Търсим винаги еднополюсни модели и Бог е плод на една такава наша представа.
Но той като една "невидима субстанция" как може да види своето съвърщенство? Как може да се проявява? Защото от резултата може да се направят изводи...
Същесвуват два свята - духовен и материален и една зона на проява им и ние се намираме в нея изживяващи животът си в търсене на спомена...
Затова срещаме трудности при описанието на този процес - Живот. Двата свята си имат своите правила и закони, проявяващи се в зоната на Живота и ние търсещи начин да изразим неизразимото. Трябва просто да научим езика на Вечното!
Любов и светлина
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
diven



Регистрирация: Jul 24, 2006
Мнения: 11
Местожителство: българия

МнениеПуснато на: 05 04 2008 22:23
 Заглавие: Ние идваме на този свят да си спомним...
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ние идваме на този свят да си спомним...
Н.Уолш
А спомняйки си, ние ще се доближаваме до Него!
Когато не си спомняме се нуждаем от осъзнаване на това което става с нас:
Вяра + Знание = Щастие
Невидимото да го правим видимо, за да го видим и осъзнаем и да се приближим... до спомена, а не до истината.
Определено считам, че всички мисли на човечеството са спомогнали в сътворението на Вечното - Бог, защото той ни е създал, за да го създаваме. И някъде вътре в нас има това забравено знание и то подържа в нас един постоянен стремеж към търсене.
Проблемите ни произлизат от невъзможността да разбираме противоположностите като средство за проява на Цялото. Търсим винаги еднополюсни модели и Бог е плод на една такава наша представа.
Но той като една "невидима субстанция" как може да види своето съвършенство? Как може да се проявява? Защото от резултата може да се направят изводи...
Съществуват два свята - духовен и материален и една зона на проява им и ние се намираме в нея изживяващи животът си в търсене на спомена...
Затова срещаме трудности при описанието на този процес - Живот. Двата свята си имат своите правила и закони, проявяващи се в зоната на Животаът и ние, търсещи начин да изразим неизразимото. Трябва просто да научим езика на Вечното!
Любов и светлина
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
irini



Регистрирация: Aug 05, 2004
Мнения: 521
Местожителство: България/София

МнениеПуснато на: 07 11 2013 23:55
 Заглавие: Скритите послания. Апокрифи
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Image
Folio 32 of Nag Hammadi Codex II, with the ending of the Apocryphon of John, and the beginning of the Gospel of Thomas, 4th century


Апокрифите са древни религиозни текстове изключени от Канона(правилото) на Библията или Писанието.

Етимологичният произход на думата апокриф идва от гръцки απόκρυφος – “таен”, “скрит”, “мистичен”. Апокрифните книги са писани на иврит, арамейски и старогръцки.

Тези така наречени апокрифи са обявени от Църквата като еретични. Еретични са онези религиозни учения, които се отклоняват от Църковната догматика. Етимологичният произход на думата ерес идва от гр. αίρεση, която идва от глагола αιρέω.

Ересите биват три вида: научни, идеологически и религиозни. Сократ е еретик. Еретици са онези, които поставят под въпрос онова, което се разбира като официална догма. Официалната догма е тази догма, която е призната от Църквата по силата на Канона.

Догмата(δόγμα) може да се разглежда като γνώμη – мнение, възглед, убеждение или като φρόνημα – идеология. В древността догмата е била απόφαση – решение; κρίση – мнение, съждение; έννοια – понятие, смисъл, значение; εντολή – нареждане, заповед; διαταγή – разпореждане, команда.

Днес ние различаваме Философска и Религиозна Доктрина. Религиозната доктрина е налагана от Църквата догма по силата на Канона. За борба с ересите Римокатолическата църква в края на 12 в. създава Светата Инквизиция. Принципно Канона се приписва на Библията и е известен като Свещен Библейски Канон, но това е Канон на Църквата, тъй като именно Църквата е тази, която налага Канона върху Библията изключвайки от нея неудобните религиозни писания обявявайки ги за еретични. Важно е да споменем, че всъщност тези писания са апокрифни, тоест тайни, скрити.

Второканонически книги (Δευτεροκανονικά βιβλία)

Image
Наказание на Илиодор в Храма(Втора Книга Макавейска 3: 23-40). Гравюра Гюстав Доре

3:23. А Илиодор вършеше предрешеното.
3:24. Но когато влезе с въоръжени люде в съкровищницата, Господ на отците и Владиката на всяка власт показа голяма личба: всички, които се осмелиха да влязат с него, бяха поразени от страх пред Божията сила и паднаха в немощ и ужас,
3:25. защото тям се яви кон със страшен ездач, покрит с прекрасно покривало; като се устреми, конят удари Илиодора с предните си копита; а възседналият на него като че имаше златно всеоръжие.
3:26. Явиха му се и други двама юноши, с превъзходна сила, прекрасни наглед, благолепно облечени, които, застанали от едната и другата страна, бичуваха го непрестанно и му нанасяха много рани.

Из Втора Книга Макавейска


Image
Тобиас и Ангела (1866), (Товит 6:1-18), Гюстав Доре

6:2. А пътниците стигнаха вечерта при река Тигър и се спряха там да пренощуват.
6:3. Момъкът отиде да се умие, ала от реката се показа риба и искаше да го глътне.
6:4. Тогава Ангелът му рече: улови тая риба. И момъкът хвана рибата и я извлече на земята.
6:5. И рече му Ангелът: разпори рибата, вземи сърцето, черния дроб и жлъчката и ги запази!

Из Книга на Товита


Image
Thobias. Painting in Vilar de Frades Sacristy, Barcelos, Portugal
(Тобиас, отстранява вътрешности на риба, с кучето си и ангел Рафаел)

Важно е да се отбележи, че част от апокрифите са били признати като канонични на един втори етап, сред тях са: Втора Книга на Ездра; Книга на Товит или Tobias от гр.Τωβίτ (идва след Книгата на Неемия); Премъдрост Соломонова (второканоническа книга от Стария Завет); Посланието на Еремия; Книга на Пророк Ва́ру́х(Бару́х) - във Вулгата лат. Versio vulgata, латински превод на Свещеното Писание е неразделна част от Посланието на Еремия, второканоническа книга от Стария Завет; Първа Книга Макавейска; Втора Книга Макавейска; Трета Книга Макавейска; Трета Книга на Ездра; Еклесиаст (наричан още Сирах(Sirach) или Бен Сира), и др. Разглеждането на дадени религиозни текстове като апокрифни се намира в зависимост от религията. Някои канонични за католиците писания например, се смятат за апокрифни от евреите както и от Евангелската църква. Римокатолическата църква както и Православната включват апокрифи в Библията с изключение на Книгите на Ездра и Молитвата на Манасия.

Старозаветни апокрифи


Апокрифни старозаветни мидраши

Книга Юбилейна
Книга за живота на Адам и Ева
Апокрифна книга Битие
Мъченичеството на Пророк Исаия

Апокрифни старозаветни апокалипсиси


Image
Ръкопис от Книга на Енох

Първа Книга на Енох
Втора Книга на Енох
Трета Книга на Енох
Възнесение на Моисей
Заветът на Авраам или Апокалипис на Авраам
Война на синовете на светлината
Книга на тайните
Апокалипсис на Пророк Илия
Пророчествата на Сивила
Второ Книга на Ва́ру́х (Βαρουχ)
Трета Книга на Ва́ру́х

Image
Пророк Варух, Гравюра Гюстав Доре


Image
Пророк Варух (икона XVIII век), Иконописец Терентий Фомин (ФОКИН) (1646–1670). Църква Епифания(Богоявление), Кирилло-Белозерски Манастир

Апокрифни псалми

Псалмите на Соломон
Оди на Соломон
Песнопение
Молитвата на Манасия, и т.н.

Апокрифни завети

Воля на дванадесетте патриарси
Заветът на Авраам

Други

Животът на пророците
Плачът на Еремия
Заветът на Йов
Заветът на Соломон
Думи на св. Отци
Коментар Авакум
Апокалипсисът на Ламех и т.н.

Новозаветни апокрифи
Апокрифни Евангелия



Image
Фрагмент от Евангелие на Тома, 79
Източник: GTRC Images of Facsimiles


79.)
Жена от тълпата се обърнала към Него:
Блажена е утробата, която Те е родила,
и жената която Те е кърмила.
Той отговори:
Блажени са тези, които чуха Словото на Отца,
и го отстояваха в истина, защото ще дойде денят,
в който ще кажете, блажена е утробата,
която не е зачевала, и жената
която не е кърмила.

Из Евангелие на Тома



Апокриф на Яков
Протоевангелие на Яков
Евангелие от египтяните
Евангелие от евреите
Евангелие от евионитите
Евангелие на Ева
Евангелие от Варава
Евангелие от Петър
Евангелие от Мария
Евангелие от Никодим
Евангелие от Филип
Тайно евангелие от Марк
Евангелие от Тома
Евангелие от Лъжематей
История на дърводелеца Йосиф
Евангелие на Истината
Евангелие от Юда


Апокрифни Деяния


Деяния на ап. Петър
Деяния на Павел
Деяния на ап. Йоан
Деяния на ап. Андрей
Деяния на ап. Тома
Деяния на ап. Филип
История на апостолите от Авдий
Деяния на Варнава
Деяния на Юда Тадеус
Деяния на Матей
Деяния на Вартоломей
“Мъченичеството на Св. Павел”
“Мъченичеството на Св. Андрей”


Апокрифни Послания


Послание от Иисус Христос до цар Абгар
Послание от Лентул
Послание от ап. Павел до лаодикийците
Кореспонденцията на ап. Павел и философа Сенека
Посланията на дванадесетте апостоли
Послание на Св. Варнава
Климентините или Лъжеклиментовите послания


Апокрифни Откровения - Αποκαλύψεις


Откровение на ап. Петър
Откровение на Йоана
Откровение (или Възнесение) на ап. Павел
Откровение на Тома
Откровение на Вартоломей


Image
Светлина върху учението на гностиците внася откритата през 1945 г. край Наг-Хамади (Горен Египет) голяма колекция от папируси от IV век, коптски преводи на гръцки оригинали от II-III век.

Гюстав Доре


Познавал ли е добре религиозните писания Гюстав Доре!? Голяма част от неговите гравюри са посветени на Библейска тематика и обхващат текстовете на гностични и апокрифни произведения. Сред тях са Втора Книга Макавейска, Книга на Товит, Книга на Пророк Ва́ру́х . Илюстратор на Библията ли е Доре или Служител от войните на Светлината. Неговото творчество разкрива, обхваща една тематика от Книга Битие, Изход, Числа, Исус Навиев, Съдии, Рут, Царе, Летописи, Книга на Ездра, Неемия, Йов, Исаия, Еремия, Плачът на Еремия, Даниил, Захария, Матей, Марко, Лука, Йоан, Деяния, Солунци, Откровение и др. Неговите гравюри са Библейски разкази описващи в дълбочина именно скритото, което не може да се изкаже с думи, а чрез тях читателят попада в един нов свят, в който Библията бива преразказана, чрез тънкото майсторство на художника и умелото прозрение да чете между редовете.

Доре рисува една прекрасна Тайна Вечеря, рисува и Целувката на Юда, сред гравюрите му има и такива посветени на Благовещение, Възнесение на Исус, Рождество Христово, Страшния съд и др. Но понеже темата се отнася към скритите или тайни религиозни писания известни като апокрифи то би следвало да обърнем внимание именно на гравюрите отразяващи събитията в тези апокрифни текстове.

Image
Artaxerxes Granting Liberty to the Jews (Ezra 7:13)
Artist: Gustave Dore, c.1868, Gallery: Private Collection


Вместо заключение:

Голяма част от творчеството на Гюстав Доре, описва сцени от Втора Книга Макавейска, която е второканоническа. В Библейската живопис има много свидетелства на писанията, които не са включени в Библията или са включени на един втори етап, но всички те ни съобщават едно и също, и са послания от Господа.

_______________________________
* Бележка от днешния ден: Без да претендирам, че съм авторитет в дадената област, пиша най-вече за себе си, за да задоволя нестихващото си любопитство към онази свещена връзка между Библейската живопис, иконописта като Църковно изкуство и изобщо Библейската тематика в изкуството, и тяхната връзка с религиозните писания канонични и апокрифни. Изкуството става, то е мост между два свята земният и Божественият.

Следва

16 юни 2011 – 4 ноември 2013
Съставил: Соня Пехльова

Източници: Bible Illustrations by Gustave Doré

_________________
Има много на вратата.
Но само самотниците ще влязат
във Сватбената Стая.

Евангелие на Тома
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:      
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Гностицизъм Иди на страница Предишна  1, 2


 Идете на:   



Следващата тема
Предишната тема
Можете да пускате нови теми
Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by © phpBB :: FI Theme :: Часовете са според зоната GMT + 2 Часа