Затвори Премести
Truden Web Site: Forums

Truden Web Site :: Преглед на тема - Дхамапада - словата на Буда
Въпроси/Отговори  •  Профил  •  Лични Съобщения  •  ТЪРСЕНЕ

 Дхамапада - словата на Буда Следващата тема
Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Будизъм Иди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
wildrose



Регистрирация: Aug 09, 2003
Мнения: 4

МнениеПуснато на: 29 09 2003 20:06
 Заглавие: Дхамапада - словата на Буда
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Здравейте, как сте? Rolling Eyes
Искате ли да се заредите с малко мъдрост от словата на Буда?


Ако човек се държи така, както поучава другите хора, то тогава, смирил самия себе си, той може да смири и останалите.Наистина е трудно да смириш своя собствен "аз".

"Азът" върши злото, "азът" кара човека да страда."Азът" оставя злото неизвършено."Азът" пречиства човека.Чистотата и порочността са притежание на "аза".Никой не може да бъде пречистен от друг.

Тъмен е този свят и малко хора виждат в тъмнината му.Малко са тези, които отиват на небето, подобно на птици, избягали от мрежата.

Него, когото никакво желание със своите капани и отрови не може да отклони от правия път, по каква пътека можете да поведете него - Просветления, Въздесъщия, който е без пътека?

Да не вършиш никакъв грях, да вършиш добро и да пречистваш съзнанието си - това е учението на всички Просветлени.

Докато вкусва сладостта на жадното потапяне в закона, този, който е усетил аромата на усамотението и спокойствието, е свободен от страх и грях.

Прегради смело потока!Отклони желанията!Когато осъзнаеш унищожението на всичко създадено, ще прогледнеш в природата и на несъздаденото.


Wink
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 29 09 2003 21:54
 Заглавие: Благодаря :)
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ей, дива роза, ти се появи и то с нещо красиво като името което носиш

Тука не може да има място за кой знае какви коментари...
Само мога да кажа Благодаря

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
mirror



Регистрирация: Sep 28, 2003
Мнения: 64

МнениеПуснато на: 30 09 2003 07:49
 Заглавие: ne znam dali tova e otgovor, no mi se priiska da go vmetna
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Достигналият чистота
не се стреми да прави добро
- затова е добродетелен
Недостигналият чистота
се старае да твори добро
- затова е недобродетелен
достигналият чистота бездейства
пребивавайки в бездействие
Недостигналият чистота действа
пребивавайки в суета
обичащият хората действа
в бездействие
обичащият справедливостта действа
по необходимост
Обичащият ритуала действа
по привичка
И не срещайки взаимност, наказва
Де, чистотата, се появява
вместо изгубеното Дао
Любовта -
вместо изгубената чистота
Редът и справедливостта -
вместо изгубената любов
Ритуалът -
вместо изгубената справедливост
След него следва смут
Всичко външно е цветът на Дао
Начало на невежеството
Вземи същественото, остави нищожното
Вземи плода, хвърли цвета Idea
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото ICQ Номер
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 30 09 2003 20:42
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ха, ето и едно огледало, което е отразило Истинското в себе си

Поздравления, mirror (огледалце)

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Гост






МнениеПуснато на: 30 09 2003 20:42
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

От къде е текста?
Много може да се коментира, но не се наемам.

Какво разбирате под "действа, като бездейства" и "бездейства, като пребивава в бездействие"?
 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 30 09 2003 20:54
 Заглавие: Действането е от АЗ-а
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Всичко което човек прави в живота си е стремеж към нещо.
Човек винаги се стреми да ПОСТИГНЕ нещо.
Дори когато си мисли, че нищо не прави, човек МИСЛИ (че нищо не прави)
Мисленето е ПРАВЕНЕ.
Всяка мисъл, те държи в състояние на ПРЕЦЕНКА, за хората и нещата.
Всяка ПРЕЦЕНКА е това, кеото Аз-а ПРАВИ.
Истинското Правене е в Бездействието.
ТИШИНАТА е мястото където Онова идва на среща с човека.
Никакво желание, никакъв стремеж, никаква мисъл: това е ТИШИНАТА.

Никакаво ОЧАКВАНЕ дори...

И тогава ще срещнеш Онова.
И ще видиш, че То не е нещо друго, а Истинското в тебе, което е било под игото на Аз-а.

Не е задължително да разбереш написаното.
По-важното е да го усетиш.
Аналлизирайки, човек използва познати думи и понятия, но дълбоко в него има едно Усещане, което се конфронтира със "здравата" мисъл, и не може да излезе на свобода.
Когато най-сте объркани, спрете да мислите за обсъждания предмет.
След време(или веднага) вие ще усетите, това, което сте пропуснали на момента.

Поздрави
Труден

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Sashka



Регистрирация: Sep 23, 2003
Мнения: 13
Местожителство: Милано

МнениеПуснато на: 13 11 2003 18:08
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Zdravej Koljo,

Obryshtam se kym teb, zashtoto znam, che shte mi otgovorish
Kyde moga da namerja material za budizma? Mnogo bih iskala da naucha neshto poveche za uchenieto mu. Knigi, statii i t.n.

Blagodarja ti.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
MBIRA



Регистрирация: Aug 05, 2003
Мнения: 113

МнениеПуснато на: 14 11 2003 21:24
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Здравей!

На www.izvorite.com има нова книга : "Дхамапада - Словата на Буда"


Поздрави!
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото 
_Sashka
Гост





МнениеПуснато на: 17 11 2003 10:03
 Заглавие: Blagodarja
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Blagodarja ti za linka

Pozdravi,
Sashka
 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 17 11 2003 19:11
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Sashke, edin programist kato tebe, triabva da znae, che kato naglasi "encoding" na IE da byde "Windows Cirillyc" (Windows-1251) i shte mowe da chete na kirilica ABSOLIUTNO vsichko Wink

Pozdravi
Truden

P.S. tova e kato otgovor na oplakvaneto ti v "Kontact s Truden"

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Sashka



Регистрирация: Sep 23, 2003
Мнения: 13
Местожителство: Милано

МнениеПуснато на: 19 11 2003 13:30
 Заглавие: Ho capito
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ami otkyde da znam be Koljo... Rolling Eyes
Nie programistite ne se zanimavame s naglasjane na shrifta vseki den. Oshte poveche che kato vlizam v bylgarskite saitove kirilicata si ja cheta, taka che do sega ne mi se e nalagalo da si promenjam nastrojkite. Eto obache che nauchih oshte edno polezno neshto.
Blagodarja ti.


Chovek se uchi cjal jivot nali? A, az imam mnogo da nauchavam (daje kato programist).
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Imago



Регистрирация: May 13, 2004
Мнения: 14

МнениеПуснато на: 13 05 2004 12:14
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Дхаммапада (с две м, буквата р в пали се превръща в следващата съгласна, която се удвоява, например, камма - карма, дхамма - дхарма, и т.н.) беше издадена в превод от руски в една от поредиците на Шамбала още в началото на 90-те години.

Под носа ми е оригиналният текст на пали плюс вариант на санскрит, така че бихме могли да отпочнем и филологически анализ на този великолепен текст.

Ето и началото на пълния превод от пали и санскрит на ДП с коментарите към нея (за съжаление, май няма да го довърша никога; буквите в началото на параграфите са редакторски стилови тагове):

* * *

Будистки легенди
Дхаммапада в притчи

г Глава І. Диади (Ямакавагга)
б
з І.1. Историята на тхера Чакхупала
б
По някакъв повод тхерът Чакхупала отишъл да поднесе почитанията си на Буда в Джетавана край Саватхи. Една нощ, разхождайки се унесен в мисли, тхерът случайно настъпил някакви насекоми. На сутринта монасите намерили мъртвите буболечки, помислили си лошо за тхера и съобщили случая на Буда. Буда ги попитал дали са видели как тхерът убива насекомите и след като монасите отвърнали отрицателно, заключил: “Точно както вие не сте го виждали да убива, така и той не е видял живите буболечки. Освен това, тъй като тхерът е вече архат, той не би могъл да има и най-малкото намерение да убива, следователно е съвършено невинен.”
Запитан защо Чакхупала е сляп, въпреки че е архат, Буда им разказал следната история:

В миналите си прераждания Чакхупала бил лекар. Станало така, че веднъж нарочно ослепил една от пациентките си. Тази жена му била обещала, че ще му прислужва заедно с децата си, ако я излекува от прогресиращо ослепяване. Страхувайки се обаче, че заедно с децата си наистина ще станат слуги, тя излъгала лекаря. Казала му, че положението й се влошава, докато очите й всъщност били вече здрави. Лекарят знаел, че го мамят, и си отмъстил, като й дал друга маз, която я лишила напълно от зрение. В резултат на това лошо деяние лекарят многократно ослепявал в следващите си прераждания.

Тогава Буда изрекъл следния стих:

ДП 1: Всички дхарми се предхождат от ума, ръководят се от ума и се състоят от ум. Ако някой говори или върши дела със зла умисъл, страданието го следва точно както колелото следва копитата на впрегатното животно.
б
В края на разказа тридесет хиляди монаси станали архати и били надарени с проницателност (пратисамбхида).


з І.2: Историята на Матхакундали
б
Матхакундали бил млад брахман, чийто баща, Адинапубака, бил много стиснат и никога не давал пари за благотворителност. Дори златните орнаменти за неговия син той направил сам, за да не плаща на златаря за изработката им. Когато синът му заболял, той не повикал лекар, докато не станало много късно. Разбирайки, че неговият син ще умре, той го изкарал в задния двор, за да не могат хората, посещаващи неговата къща, да видят притежанията му.
Същата сутрин Буда, ставайки по-рано от нощната си дълбока медитация, видял в своята Мрежа на Знанието, че Матхакундали лежи сам на двора. Когато влязъл в Саватхи с учениците за събиране на милостиня, Буда застанал до вратата на брахмана Адинапубака. Той изпратил лъч светлина да привлече вниманието на младежа, който лежал с лице към къщата. Младежът видял Буда и тъй като бил слаб, успял да изрази своята вяра в него само наум. Но и това било достатъчно. Когато починал с тази преданост в сърцето към Буда, той се преродил в небесния свят Таватимса.
Когато от небесните селения младият Махакунда видял баща си да оплаква тялото му в гробищата, той се появил на стареца в предишния си образ. Разказал на баща си за прераждането си в Таватимса и го помолил да отиде при Буда и го покани на обяд. В дома на Адинапубака бил повдигнат въпросът дали човек може или не може да се прероди в небесните селения просто като демонстрира дълбока вяра в Буда, без да проявява благотворителност или да спазва морални правила. Боду пожелал Матхакундали да се появи в собствения си образ; скоро той се появил целият покрит с небесни украшения и им разказал за собственото си прераждане в света Таватимса. Едва след това слушателите се убедили, че синът на брахмана Адинапубака е постигнал велика слава просто като посветил съзнанието си на Буда.

Тогава Буда изрекъл следния стих:

ДП 2: Всички дхарми се предхождат от ума, ръководят се от ума и се състоят от ум. Ако някой говори или върши дела с пречистен ум, щастието го следва неотстъпно като сянка.
б
В края на разговора Матхакундали и неговият баща Адинапубака постигнали първите две степени на благородния осмичен път към Нирвана, сотапатти-магга и нейния плод сотапатти-пхала (когато медитиращият се освобождава от всички затормозяващи съзнанието му съмнения)..


з Историята на тхера Тиса
б
Тиса, син на лелята на Буда по майчина линия, живял известно време с Буда. Той станал монах в напреднала възраст и много му харесвало, когато посетителите искали разрешение да му направят някаква услуга. От друга страна, той се провалил в изпълнението на задълженията, предписани за новоприетите монаси; освен това често се карал с по-младите бикху. Ако някой го упрекнел за поведението му, той веднага отивал да се оплаква на Буда, разочарован и много разстроен. Другите също го следвали в покоите на Буда. При един подобен случай Буда им казал да не хранят враждебни мисли, защото враждата може да бъде уталожена само когато не се подхранва.

Тогава Буда изрекъл следните стихове:

ДП 3: Той ме обиди, той ме удари, той ме победи, той ме ограби. Омразата у тези, които хранят такива мисли, не се уталожва.
б
ДП 4: Той ме обиди, той ме удари, той ме победи, той ме ограби. Омразата у тези, които не хранят такива мисли, се уталожва.
б
В края на този разговор сто хиляди монаси достигнали степента на медитация, наречена сотапатти-пхала (и получили възможност да се освободят в течение на следващите седем прераждания).


з Историята на Калаякини

Имало едно време един стопанин, чиято жена била бременна; по-късно той си взел и друга жена. Враждата между тях започнала, когато старшата жена довела другата до аборт и тя умряла. В следващите си прераждания двете продължили борбата като куче и котка, кошута и леопард, а накрая като дъщеря на благороден човек в Саватхи и демонка, наречена Кали. Демонката (Калаякини) преследвала жената и нейното дете, когато последната научила, че Буда се е заселил наблизо и изнася дхармични проповеди в манастира Джетавана. Тя потърсила убежище и защита от него и положила своя син в краката му. Демонката била спряна на вратата от охраняващия манастира дух и не могла да влезе вътре. По-късно и двете били привикани от Буда и укорени. Той им разказал за тяхната минала вражда като съпернички на общ съпруг, като куче и котка, като кошута и леопард. Показал им, че омразата ражда само повече омраза и че тя може да бъде преустановена само с приятелство, разбиране и добра воля.

Тогава Буда изрекъл следния стих:

ДП 5: Омразата не се успокоява чрез омраза, а само с неомраза тя утихва. Този закон е вечен (дхамма санатана).
б
В края на разговора демонката постигнала направо плода на встъпилия във втория етап от благородния път към нирвана, а на дългата вражда бил сложен край.


з Историята на монасите от Косамби
б
Просещите монаси от Косамби образували две групи. Едната последвала учител от традицията Виная, а другата тръгнала след учител от философската традиция Абхидхамма, поради което постоянно се карали. Дори Буда не можел да ги разтърве, така че ги оставил и прекарал периода на мусоните в Ракитовата пещера близо до Палилейската гора, където го очаквал слонът Палилея.
След като узнали причината за заминаването на Буда, миряните в Косамби отказали да дават милостиня на останалите монаси. Това ги накарало да осъзнаят грешката си, в резултат на което се стигнало до помирение. Въпреки това миряните не желаели да се отнасят към тях с уважение, докато не изкупят вината си пред Буда. Той обаче бил далеч, а освен това сезонът бил разгара си, така че монасите на Косамби прекарали вяколко месеца в нищета и трудности.
В края на сезона почитаемият Ананда и петстотин монаси се доближили до Буда и му предали съобщение от Анатхапиндика и други миряни, които го умолявали да се завърне. В нужното време Буда се завърнал в манастира Джетавана край Саватхи. Монасите го последвали, паднали в краката му и роднесли прегрешението си в лотосовите му нозе. Буда ги упрекнал, че не са го послушали. Казал им да помнят, че един ден всички ще умрат, поради което трябва да спрат да се карат един с друг и да не постъпват така, сякаш никога няма да умрат.

Тогава Буда изрекъл следния стих:

ДП 6: Другите не разбират, че трябва да се въздържаме тук. Тези, които разбират това, се отказват от караниците.
б
В края на разговора всички събрани монаси се установили във втората степен на медитация, известна като сатапатти-пхала.


з Историята на тхера Махакала
б
Намирайки се близо до градчето Сетабя, Буда произнесъл следните два стиха, имайки предвид Махакала и брат му Чулакала. И двамата били търговци в Сетабя. Пътувайки по техните дела, веднъж те имали възможност да чуят една от религиозните проповеди, изнесени от Буда. След като чули проповедта, Махакала помолил Буда да го приемат в общината на монасите. Чулакала съще се присъединил към общината, но с намерението скоро да я напусне и да вземе брат си със себе си.
Махакала упорито практикувал и старателно размишлявал върху унищожението и нетрайността на нещата. Накрай той получил просветление и постигнал архатство (станал светец).
По-късно, Буда и неговите ученици, в това число и двамата братя, се оказали в горичката Симсапа, до Сетабя. Докато седели там, бившата съпруга на Чулакала поканила Буда и неговите ученици да посетят дома им. Самият Чулакала тръгнал напред, за да направи необходимите приготовления за посрещането на Буда и неговите ученици. Прибирайки се вкъщи, бившата му жена го накарала да облече граждански дрехи.
На следващия ден съпругите на Махакала поканили Буда и учениците му на гости с надеждата да сторят с Махакала същото, което съпругите на Чулакала направили с него. След яденето те помолили Буда да позволи на Махакала да остане за да изразял “своето задоволство”. Буда се съгласил и напуснал дома заедно с учениците си.
Стигайки до градските врати, монасите изведнъж се загрижили за Махакала. Те били недоволни, че Буда му е позволил да остане, и се страхували, че подобно на Чулакала, той няма да се върне повече в общината. На тези опасения Буда отговорил, че двамата братя изобщо не си приличали. Чулакала бил потънал в чувствени удоволствия, мързелив и слаб; той приличал на слабо дръвче. От друга страна, Махакала бил старателен, стегнат и силен във вярата си към Буда, Дхарма и Общината.

Тогава Буда изрекъл следните стихове:

ДП 7: Този, който живее в наслади и сетивни удоволствия, който не се контролира, който е неумерен с храната, мързелив и бездеен, разбира се, ще бъде победен от Мара, точно както бурните ветрове изкореняват слабото дръвче.
б
ДП 8: Този, който непрекъснато пречиства тялото си и контролира сетивата си, който е изпълнен с вяра и енергия, разбира се, няма да бъде победен от Мара, точно както бурните ветрове няма да разклатят скалистата планина.
б
Междувременно бившите съпруги на Махакала го били обградили и се канели да му вземат жълтата роба. Монахът обаче усетил намеренията им, станал и се възнесъл в небето с помощта на свръхестествените сили. Той се приземил в краката на Буда точно в момента, когато учителят привършвал втория от горните два стиха. В същото време всички събрани там монаси постигнали степента, наречена сотапатти-пхала.


з Историята на Девадатта
б
Веднъж двамата главни ученици на Буда, достопочтеният Сарипутта и достопочтеният Маха Моггаллана, тръгнали от Саваттхи към Раджагаха. Като пристигнали там, хората от Раджагаха ги поканили, заедно с още хиляда последователи, на закуска. По този повод някой предоставил на организаторите парче плат, което струвало много скъпо. Той им наредил да го продадат и да използват получените пари за церемонията, ако се окаже, че нещо липсва, или пък да го подарят на някой монах, които има нужда от дрехи. Станало така, че по време на церемонията не липсвало нищо, затова платьт трябвало да бъде поднесен на някой тхера. Тъй като двамата главни ученика посещавали Раджагаха само от време на време, парчето плат било предложено на Девадатта, който живеел постоянно в Раджагаха. Девадатта веднаги си скроил роба и започнал да се рахожда гордо в нея.
По-късно, някакъв монах от Раджагуха пристигнал в Саватхи да поднесе почитта си на Буда и му разказал историята за Девадатта и робата, направена от плат, струващ цял лакх (сто хиляди). Буда отвърнал, че Девадатта не за първи път носи дрехи, които не заслужава. След това разказал следната история.
В едно от предишните си прераждания Девадатта бил ловец на слонове. По това време, в някаква гора, живеели много слонове. Един ден забелязал, че слоновете коленичат пред пачека-буди (просветлени като Буда, но без право да проповядват учението) веднага щом ги видят. Ловецът откраднал горната част на една жълта дреха и покрил тялото и ръката си с нея. След това, с копие в ръката, зачакал слоновете на техния обичаен път. Слоновете дошли и го сметнали за пачекабуда, затова коленичали, за да изразят почитта си. Така те ставали лесна плячка за ловеца, който всеки ден убивал последния от наредените на опашка слонове.
Водач на стадото обаче бил един бодхисаттва (бъдещ буда). Забелязвайки намаляващия брой свои последователи, той решил да разследва случая, тръгнал след стадото и застанал в края на опашката. И тъй като бил нащрек, съумял да избегне копието, хванал ловеца с хобота си и бил готов да го тресне в земята, когато видял жълтото одеяние и го пощадил.
Ловецът бил порицан за убийствата под прикритието на жълтата дреха; той се оказал недостоен да я носи.

Тогава Буда изрекъл следните стихове:

ДП 9: Притежаващият замърсявания (касава) не заслужава жълта (касава) дреха, защото не се контролира и не е правдив.
б
ДП 10: Този обаче, който е унищожил замърсяванията и се е усъвършенствал в принципите на морала, заслужава да носи жълта дреха, защото притежава качествата самоконтрол и правдивост.
б
В края на разговора много монаси се установили във втората степен на благородния път, сотапатти-пхала. Привързанността към земните блага се отбелязва като замърсяване, тя е психическата субстанция, с помощта на която кармата прилепва към душата. Другото име на замърсяването е доша, недостатък. Те са пет вида: дефекти на възрастта, дефекти във възгледите, дефектни желания, дефекти на ума и дефектни способности.

* * *
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 13 05 2004 21:05
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Здравей Imago
Добър псевдоним - Има Го
И е добре че знаем, че Го Има Wink
(На мене ми харесва тази интепретация на псевдонимът ти )

Добре дошъл при нас.
И аз дойдох при вас в Euro Nuke, но нещо се бави писмото с линкът за активиране на акаунта.
Ще чакам ...
Сайта ти е ПРЕВЪЗХОДЕН Exclamation
Поздравления.

А иначе написаното от тебе тука ми харесва.

Изтокът (и специално будизмът) има прекрасни поучителни истории.
И точно умението да се предаде Знанието по този начин отваря умението да се приеме Знанието в най-висока степен.
Доказателство за това е източната религиозна и верска поносимост, както и фактът че духовността там е на такова високо ниво.

От историйките тука ми харесва начинът по който е представен религиозният хулиган, вмъкнал се в човешката вяра от користни цели.
Точно това представя историята за ловецът на слонове.

Сега светът е пълен с такива облечени в дрехата на светец хора, които я носят единствено с цел материално обогатяване.
Слонът (не само белият) е символ на пратеник от Там.
Всички сме пратеници от Там, но малцина успяват да се върнат, оставайки покосени от красивото копие на материята, или заблудени от богати "жълто-дрешковци"

Та затова от време на време идва водачът на слоновете да въведе ред и да се погрижи за своите.

Всичките историйки са хубави.
Благодаря ти.

До нови срещи

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
irini



Регистрирация: Aug 05, 2004
Мнения: 521
Местожителство: България/София

МнениеПуснато на: 01 11 2004 01:39
 Заглавие: ТИЛОПА ПЕСЕН ЗА МАХАМУДРА
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Махамудра е отвъд всички сумволи и думи, но на теб, Наропа, ревностен и верен,
трябва туй да бъде казано:
Пустотата не изисква никаква опора, Махамудра почива върху нищо.
Без полагане на никакво усилие, а оставайки свободен и естествен,
човек може да разтроши ярема и освобождение да стигне.
Ако човек вижда нищото, когато в пространството взре се;
и ако след туй с ума си наблюдава ума, той различията ще унищожи
и ще постигне състояние на Буда.
Облаците, които се носят в небето, нямат корени, нямат дом;
нито стават отличителни мислите, които блуждаят в ума.
Когато видиш собствения ум, разграничаването спира.
В пространството се образуват цветове и форми, но в него няма черно или бяло.
От собствения ум всички неща произлизат, не е той опетнен със добродетели и пороци.
Вековният мрак не може да затъмни блестящото слънце;
дългите калпи на самсара никога не могат да засенчат сияйната светлина на ума.
Въпреки че се изричат думи, за да се обяснява пустотата,
същността й никога не може да бъде изразена.
Макар да казваме - "умът е сияен като светлината", той е отвъд всички символи и думи.
Макар и пуст във най-дълбоката си същност, умът обхваща и съдържа всичките неща.
Нека тялото не върши нищо, отпусни се; затвори устата плътно и мълчание пази;
опразни ума си и за нищо не мисли. Нека тялото остане в покой като кух бамбук.
Без да даваш, нито вземаш, остави ума в покой.
Махамудра е като ума, който към нищо не се привързва.
Практикувай така и след време ще достигнеш състоянието на буда.
Практиката на мантра и парамита, инструкциите в сутрите и предписанията,
учението на школите и свещените писания не ще те доведат до реализиране
на дълбоката истина. Защото, когато изпълненият с желания ум се устреми към някаква цел,
той само скрива светлината.
Онзи, който спазва тантрическите предписания, но продължава да различава,
изменя на духа на самая. Спри всякаква активност, изостави всички желания,
остави мислите да се надигат и спадат като вълните в океана.
Онзи, който никога не нарушава необитаването, нито неразделението,
придържа се към тантрическите предписания.
Онзи, който изостави страстните желания и не се привързва към нищо,
разбира истинското значение, дадено в писанията.
В Махамудра изгарят всички грехове човешки;
в Махамудра човек се освобождава от затвора на този свят.
Това е върховният лъч на дхарма. Онези, които не вярват в това, са глупци,
тънещи във вечни страдания и мъки.
За да се стремиш към освобождение, осланяй се на гуру.
Когато умът ти получи неговите благословии, освобождението не е далеч.
Уви, всички неща в този свят са безсмислени, не са нищо друго освен семена на скръбта.
Малките учения водят до действия - човек трябва да следва само велики учения.
Трансцедентирането на двойствеността е царско виждане.
Овладяването на разсейването е царска практика.
Пътят на не-практикуването е пътят на всички Буди.
Онзи, който премине този път, достига състоянието на Буда.
Преходен е този свят, като фантоми и съновидения, няма никаква реалност.
Отречи го и се откажи от рода си, скъсай всякаква връзка със сладострастието
и омразата и медитирай в горите и планините.
Ако без усилия останеш в естествено състояние на покой,
скоро ще постигнеш Махамудра и непостижимото.
Отсечи корените на дървото и листата ще изсъхнат;
отсечи корените на своя ум и самсара ще отпадне.
Светлината на всяка лампа в миг разпръсва тъмнината на продължителните калпи;
силната светлина на Ума изгаря в миг завесата на невежеството.
Който е привързан към ума, не вижда истината за онова отвъд ума.
Който се мъчи да практикува дхарма, не открива истината на отвъд-практикуването.
За да узнае какво има отвъд ума и отвъд практикуването,
човек трябва да отреже изцяло корените на ума и да гледа с просто око.
По този начин трябва да скъса с всички разграничения и да остане в покой.
Човек не трябва да дава или взема, а да остане естествен -
Махамудра е отвъд всякакво приемане и отхвърляне.
Тъй като алая е неродена, никой не може да я попречи или да я опетни;
когато останеш в царството на неродените, всяко проявление се разтваря в дхармата,
а личната воля и гордостта изчезват в нищото.
Висшето разбиране трансцендентира всички това и онова.
Висшето действие се състои в голяма находчивост без привързване.
Висшето осъществяване е да реализираш присъщото без очакване.
В началото йогинът чувства, че умът му бучи като водопад;
в средата, подобно на Ганг, тече бавно и спокойно;
накрая се превръща в обширен, огромен океан, в който светлината на сина и майката
се сливат в едно.

Wink
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:      
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Будизъм Иди на страница 1, 2  Следваща


 Идете на:   



Следващата тема
Предишната тема
Можете да пускате нови теми
Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by © phpBB :: FI Theme :: Часовете са според зоната GMT + 2 Часа