Затвори Премести
Truden Web Site: Forums

Truden Web Site :: Преглед на тема - католицизъм
Въпроси/Отговори  •  Профил  •  Лични Съобщения  •  ТЪРСЕНЕ

 католицизъм Следващата тема
Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Помощ Иди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
MCbaby



Регистрирация: Oct 25, 2005
Мнения: 35
Местожителство: Велико Търново

МнениеПуснато на: 08 12 2005 17:40
 Заглавие: католицизъм
Отговорете с цитатВърнете се в началото

какво е устройството на католическата църква и с какво се различава от християнската.
Помогнете ми моля
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 08 12 2005 18:50
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Никога не съм се интересувал от противоречията, разделили двете църкви.
До колкото ми е известно има някои канонични различия, интерпретиращи части от Библията и съборни решения по различни начини.

Така например католиците са решили да променят "Символът на Вярата" приет на първия вселенски църковен събор, в точката която казва, че Светия Дух и Синът произхождат от Бог-Отец.
Те твърдят, че Светият Дух изхожда от Бог и от Синът.

Друго противоречие е, че католиците са въвели догмата за непорочното зачатие на Света дева Мария, която (догма) според православието е в противоречие с първия и всеприсъстващ човешки грях, "предаван по наследство".

Освен това католиците приемат папата за наместник на Бог на земята и като такъв е обявен за непогрешим.

Очевидно различията не са в разбиране Благовестието на Исус, но е напълно достатъчно за да поддържа раздора, потвърждаващ че Словото е забравено преди хилядолетия.

Предполагам ще се намери някой, който по-подробно да обясни различията и структурата на двете църкви.

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Ivaylo



Регистрирация: Nov 21, 2003
Мнения: 578
Местожителство: Холандия

МнениеПуснато на: 09 12 2005 00:52
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Само да отбележа, че католиците също сме християни
Иначе Труден е казал всичко. Аз не знам нещо повече от споменатото от него.
Наистина основата им една и съща с православните, нищо не пречи да се обединят двете църкви, ама явно няма да стане, поне не и скоро. Което си е жалко де. Като две деца, дето не искат да отстъпят.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителяICQ Номер
Ivaylo



Регистрирация: Nov 21, 2003
Мнения: 578
Местожителство: Холандия

МнениеПуснато на: 09 12 2005 11:03
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Сетих се ще нещо. Доста се спекулира с "непогрешимостта" на Папата. Чувал съм много православни да казват, че католицизма е голяма ерес, защото смятат един човек (Папата) за непогрешим, а непогрешими хора няма. Мен също ме притесняваше това, та реших да потърся нещо по въпроса.
В Католическия катехизис пише, че "Католиците смятат Папата за непогрешим по отношение на църковните въпроси". Последната част най-редовно се пропуска от хората и така излиза, че Папата е един истински Исус на земята. Което разбира се не е вярно.
Решенията в Католическата църква се взимат от съвет на кардиналите или там както се казва техния "парламент". Като вземат решение, Папата слага подписа си на това решение и то трябва да е абсолютно правилно това решение. Затова се казва, че е непогрешим Папата. Сложи ли си подписа под нещо, то е правилно. (Друг е въпроса дали наистина е правилно, но просто обяснявам принципа на "непогрешимоста").
Подобно е управлението и тук, в Холандия. Решенията се взимат от парламента, но накрая кралицата слага подписа си. Така подписа и е просто психологически момент.
И като противоречие на всичко казано по горе, баба ми например (католичка) наистина смята, че Папата е непогрешим във всичко.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителяICQ Номер
MCbaby



Регистрирация: Oct 25, 2005
Мнения: 35
Местожителство: Велико Търново

МнениеПуснато на: 09 12 2005 14:16
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

благодаря много за това,което ми казахте,но мен ме интересува най-ве4е устройството на дватата вида църкви.Вече намерих за християнският храм,но за католическата църква не пише нищо свързано с устройството й
моля помогнете ми!
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Ricardo



Регистрирация: Sep 22, 2005
Мнения: 104
Местожителство: Bulgaria

МнениеПуснато на: 09 12 2005 15:07
 Заглавие: Малко философски за църквите
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Още през II век след Христа, въпреки жестоките преследвания новата религия неудържимо нахлува в Римската империя и завладява широки слоеве от нейното население. Падането на Римската империя не поколебава устоите на трайно формиралата се християнска общност. Запазват се структурите на християнските общини, както и тяхното влияние. Във Византия християнството също е завоювало солидни позиции, макар и да остава под силната зависимост от императорската власт. Съперничеството между Източната и Западна църква за сфери на влияние, както и сериозните догматически, канонически и обредни различия довеждат до разделение между тях. През 1054 г. двете църкви се разделят на “римо-католическа” и “гръко-католическа”. Източната църква си е приписала името “православна”, т. е. правоверна.

РАВНИЩА НА РЕЛИГИОЗНО СЪЗНАНИЕ

Следва да имаме предвид качествените различия на четири основни типа религиозно съзнание, които значително се разминават, дори противоречат както по съдържание, така и по практическа реализация.

Автентични религиозни документи. Това са писмените паметници, свързани със създаването на същинското религиозно учение и изначалната верска общност, положила основите на произтичащите от мистичното откровение практики. За християнството такива паметници са Стария и Новия Завет, съставящи Светото писание – Библия.

Църковна практика. С възникването си църквата се превръща в социален институт с политически, икономически и идеологически интереси, а нейните действия могат да се разминават принципиално с автентичното религиозно учение. Освен това, религиозните лица често видоизменят основите на самото учение. Затова имаме католицизъм, православие, протестантизъм с различни свои вътрешни направления религиозни крила и секти.

Масово съзнание. Това е религията във всекидневието на лаиците, разбирана пределно опростено и елементарно, обвързваща вярата и практическия живот. На това равнища често се сблъскваме с примитивни вярвания, остатъци от древни митове, предания и легенди от езически произход, суеверия и “битов” мистицизъм, магически и окултни вярвания, както и художествени аналогии.

Теология и религиозна философия. Най-интересната за нас форма, в която се проявява едно или друго религиозно учение това е тълкуване чрез понятийния апарат на философията и теологическата наука. Наред с произведенията, създавани във вътрешния кръг на църковните организации, заслужава внимание и философската книжнина, посветена на въпросите на религията в светски среди. С течение на времето светската религиозна философия придобива собствен авторитет и значимост.

Вярата като способност за екзистенциално постигане на пълнотата на битието е плодотворно чувство, съпроводена с интелектуална интуиция, усещане за висша стойност, проясняване.

Това е възстановяването на връзката между човека и Бога чрез усвояване на духовната култура и нейното генериране в нов контекст.

Големият английски историк изказва една теза, която е трудно да бъде отхвърлена: Тойнби; "Историята на една цивилизация е история на нейната религия". Ще подчертаем, че този извод в пълна мяра може да бъде отнесен както към геополитическите реалности и социокултурната динамика, така и към считаната за непристъпна, недосегаема за масови практики и институционално инспирирани мисловни конструкции сфера на чистата духовност.

Всъщност, нормално явление е пророците да споделят видения и мистични внушения, които масовото всекидневно съзнание не възприема, а теолозите да създават концепции абстрактни и неразбираеми от гледна точка на рутинното отправяне на култа, макар впоследствие да се превръщат в откровение и канон. Дори текстовете на Стария и Новия завет често представляват представляват енигма за дипломирани специалисти. Поради това, когато говорим за такава фундаментална субстанция на културата каквато е религията, ние сме задължени да се абстрахираме от конкретните форми на социална динамика /от институционалните прояви до структурите, свързани с отправянето на култа, йерархиите, стратификацията и комуникативните действия/ и да се потопим в интелектуалното съдържание на сакралното послание. Тогава пред нас могат да се открият хоризонти, невидими от позицията на конкретна епоха, а духовната реализация на свещеното да се появи в автентичния си облик, извън времето и социалните реалии.

ОСНОВНИ ИДЕИ НА ХРИСТИЯНСТВОТО

Бог е същност и висш смисъл на съществуването. В християнската теология Бог се разглежда като дълбока основа на съществуващите неща, като принцип на тяхното битие, като висша закономерност, която ги обединява в единство. Идеята за Бога съдържа в себе си необходимата житейска предпоставка, че светът има свой смисъл, така както и индивидуалното човешко съществуване притежава самоценност. Метафизическата гаранция за един такъв “вселенски” смисъл представлява желаният извод, че човешката природа, животът, духовността ограничени от нищожните размери на отделния живот и превратностите на съдбата притежават абсолютно, вечно и пространствено безкрайно битие, ненакърнимо от което и да е конкретно събитие. Бог е онтологическото обоснование за битието на ценностите – т. е. за универсалното значение на такива нужни за хората феномени като “любов”,“красота” “свобода”, “добро” и т. н. Затова той задължително обладава такива характеристики на битието като всемогъщество и съвършенство.

Трансцендентност на Бога. Бог е отвъден по отношение на достъпните за нас реалности, несъизмерим с процесите и явленията в нашия свят, извън нашето пространство и време. Ако се говори за “неговите действия”, всъщност се имат предвид причини за събитията, произхождащи от същността, принципа, закономерността, по която е устроен светът, а не някакви непосредствени намеси. Това е представата за един Бог, който е самодостатъчен по своята природа и олицетворява ценността на всяко съществуване. Той е свещен доколкото значението на факта, че ние съществуваме, е огромно. Не случайно на въпроса на Мойсей, кой е той, Бог Яхве отговаря: “Аз съм този, който съм”. Бог е безусловен, намира се свръх разума, свръх всякакво познание и не зависи по никакъв начин от определено мисловно или познавателно съдържание. В това се състои онтологическата интерпретация на идеята за Бога: Той се намира отвъд каквито и да е конкретни условия, недостъпен за индивидуален или социален опит, достижим единствено чрез откровение и интуитивно психотехническо съзерцание.

Светът е сътворен от Бога. В съзвучие с духа на Светото писание и в отличие от космоцентричните философски и религиозни доктрини, определящи Вселената като Бог и нейното съществуване като вечност, християнските философи формулират една теоцентрична концепция, съгласно която божественото битие, бидейки вечно и неограничено, е породило света и историческото време. Според Августин, съществуването на света е само по себе си ценност, свидетелствуваща за висше добро, за наличие на субстанция, която е не само цялостна, разумна и креативна, а добра: “Защото да получиш форма е благо” /.”За истинската религия”/ . Творението е благост, този свят не е възникнал безсмислено, а е акт на любов. Приобщаването към това космическо добро е реална ценност за човека. Следователно, моралните ценности имат гарантирано свръх-битие, независимо от промените в света.

Сътвореният свят има начало и край. Изключително важен момент в християнската философия представлява нейната историчност. След като този вят и самото време са сътворени, те имат и своя край, носейки своя смисъл, своето предначертание. Христос умира заради греховете ни само един път и това няма да се повтори, така както няма да се повтори нито един изживян вече живот. Във времето се налага винаги нещо ново, нещо неповторимо. Тази линия на движение не е непрекъсната, доколкото божественото битие се реализира чрез свои същностни прояви в историята на човечеството, маркирайки възловите моменти в свещената история. Краят на света, както и краят на човека означават, че съществуването има своя смисъл във вечността, в истинското битие на Бога.

Душата е безсмъртна. След като душата, интелектът и духът имат за основател – тялото, техните същностни елементи остават недосегаеми. За християнството това означава не само огромното уважение към живота, душата, интелекта и духовността, но и свободата на човешката воля – никакви материални обстоятелства не могат да предопределят нашия свободен избор. Безсмъртието на душата носи значението за висш характер на моралната санкция: никакво земно наказание не е съизмеримо с това след смъртта.

Бог е вътре в нас. Търсим Бога и го намираме, защото той е вътре в нас. Във философията това се нарича иманентност на Бога. Той е просто в нас, само че ние не сме в състояние да го намерим. В това е смисълът на Христовата мисия, в това е могъщото послание на неговата кръстна смърт и Възкресението Бог е в нас, душата ни е безсмъртна и свободна, затова ние носим отговорност пред битието.

Рационалистични идеи за Бога. Такава доктрина представлява деизмът, ролята на бога единствено в контекста на физическия свят и единствено в първичния тласък, задвижил описаната от физиците механична схема. Имаща за цел да примири науката и религията, тази концепция /споделяна и от И. Нютон/ всъщност накърнява и едната и другата, доколкото приписва на физическото движение външен първоизточник, а от друга страна – превръща Вселената в “часовников механизъм”, а божествената субстанция в обикновен дразнител. Опитът на Декарт да разбере Бога в духа на онтологическото доказателство на А. Кентърбърийски превръща Бога в една от идеите на разума, в продукт на рационалното мислене. Хегел пък профанизира идеята за божественото битие, възприемайки го като законодател на логическите правила и оператор на една вселенска логическа машина.

Бог е любов. Особено внимание заслужава интерпретация, основана върху една от централните идеи в автентичното християнство, изложена в Евангелие от Йоан. Без любов, човекът е окаян в собственото си съществуване и само чрез Божията любов може да спаси душата си в един изпълнен със страдание свят. Според Лев Шестов божествената реалност представлява изкупление за човешките мъки в един абсурден и изпълнен с жестока безнадеждност свят. Според К. Ясперс мислимостта на Бога става пример за всяко същностно философствуване, което не придава на битието сигурността на знанието, а му дава свободата на избор като “поставя ударението върху любовта в света”. Така теоретичната метафизика преоткрива един висш принцип на същинското християнство.

Проблемът за теодицеята /оправданието на Бога/. Това е един класически парадокс на християнската философия: щом в света има толкова зло, това значи, че Бог или не е всемогъщ /не може да спре злото, или не е добър /не иска да го спре/. Едно от обясненията на този парадокс дава Тома Аквински: “... съвършенството на Вселената изисква да има и някои неща, които да отстъпват от своята благост. В това е и същността на злото.” Според Н. Бердяев, Бог е добър, но е изправен пред “ бездънната, безосновна свобода на човека”, имаща начало преди Бога. Смисълът на божественото битие се състои в индивидуалната свобода на всеки човек. За да постигне доброто, благодатта и спасението, той трябва да се изправи пред лицето на злото, греха, престъплението. Едва тогава неговият избор ще има стойност.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение ICQ Номер
MCbaby



Регистрирация: Oct 25, 2005
Мнения: 35
Местожителство: Велико Търново

МнениеПуснато на: 09 12 2005 15:57
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

благодаря на всички,които ми писахте,но на мен ми трябва просто информация за това как е устроен католическият храм,в сравнение с християнският.
има ли същите основни части както християнския храм?има ли типично архитектурни особености свързани със католическият храм?нещо такова
моля ви ако някой знае нека ми напише
Благодаря предварително!
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Truden
----------
----------


Регистрирация: Aug 01, 2003
Мнения: 2876
Местожителство: Johannesburg

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:02
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ricardo, написаното по-горе извадка от някъде ли е, или е написано от тебе специално за случая?

Това е много интересно, и заслужава отделна тема.
А в настоящата тема са търси отговор за структурата на католическата църква.

_________________
От всичко, което казах и не казах, най-важното е Онова, което не разбрахте.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Ivaylo



Регистрирация: Nov 21, 2003
Мнения: 578
Местожителство: Холандия

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:12
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

MCbaby написа:
...католическият храм,в сравнение с християнският.


Mcbaby, няколко пъти казваш католически и християнски. Католиците са християни. Католически е подмножество на християнски. Все едно казваш ябълки и плодове. Не знам друг какъв пример да ти дам.
Трябва да казваш - католически и православен. Или римокатолически и източноправославен.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителяICQ Номер
Ricardo



Регистрирация: Sep 22, 2005
Мнения: 104
Местожителство: Bulgaria

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:12
 Заглавие: извадка е
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Труден извадка от текст е,не съм го писал аз.Аз само се занимавам с математика и физика,с точни науки.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение ICQ Номер
MCbaby



Регистрирация: Oct 25, 2005
Мнения: 35
Местожителство: Велико Търново

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:29
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Ivaylo написа:
MCbaby написа:
...католическият храм,в сравнение с християнският.


Mcbaby, няколко пъти казваш католически и християнски. Католиците са християни. Католически е подмножество на християнски. Все едно казваш ябълки и плодове. Не знам друг какъв пример да ти дам.
Трябва да казваш - католически и православен. Или римокатолически и източноправославен.


точно това исках да кажа.благодаря,че ме поправи и все пак ако някой знае нещо...
тия църкви ще ме побъркат вече!!!
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Ivaylo



Регистрирация: Nov 21, 2003
Мнения: 578
Местожителство: Холандия

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:41
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Мда, има много да се пише по темата, и ако се задълбаеш из историята и философията на църквите, може да напишеш няколко книги, не само една .
Може би трябва да зададеш по-точен въпрос?
Питаш за архитектурните особености. Ами в католическия храм има предимно статуи и картини. Икони почти няма, аз не се сещам да съм виждал някъде, освен в Ден Бос, един град наблизо. Там има една една голяма катедрала, католическа. В нея са отделили един параклис, който са направили православен. Пише, че са го направили като знак на почит към православните. Нещо такова. Та там има икони.
Иначе като сгради мисля, че нямат голяма разлика.
В католическия храм се сяда, приели са всяка служба да се води на съвременен език Основен недостатък на православните, според мен.
Питай нещо по-конкретно, че така не се сесещам много.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати писмото Посетете сайта на потребителяICQ Номер
MCbaby



Регистрирация: Oct 25, 2005
Мнения: 35
Местожителство: Велико Търново

МнениеПуснато на: 09 12 2005 16:51
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

ами интересува не например дали католическите църкви имат същото вътрешно устройство като православните http://www.pravoslavieto.com/bogosluzhenie/razjasnenie/hram.htm ето тук пише подробно за православното църковно устройство.При католиците как стоят нещата?има ли подбни неща?разлики...каквото и да е...
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Sheky



Регистрирация: Apr 26, 2005
Мнения: 89

МнениеПуснато на: 10 12 2005 14:47
 Заглавие:
Отговорете с цитатВърнете се в началото

Първа и най важна разлика, която намирам е че в католическите църкви рядко се срещат икони като картини.
Те залагат на стенописите изцяло.
Втора главна разлика е пейките в самата църква на католиците, с което предопределят мисленето за нея като за Дом в който може да починеш и помислиш... докато масово в християнските църкви отиват хора да запалят свещ и да избягат, колкото е възможно по скоро.
Докато християнските църкви са построени малки и схлупени... Католишките църкви се определят най често като центъра на селцето.
Гордо издигнати и боядисани най-често в жълто и оранжево.
При изрисуване на девата с младенеца - католиците изобразяват младенеца от ляво /ако не се лъжа/ а християните от дясно.
Също при кръстене едните го правят от ляво надясно, другите обратно.
Пред входа на църквите на католиците има вода /най-често в каменен съд/ да измиеш ръце и лице... като символ на пречистване.
В католическите църкви по скоро ще ти подарят нещо /при евентуален интерес/ - иконки, пръстени, кръстчета - от колкото да ти го продадат както се случва задължително в християнските.

Това се сещам в момента.
Извинете ме ако съм сбъркал някъде - това са мои наблюдения от пътуванията ми .. а не твърди знания прочетени някъде.
Надявам се мила да съм ти помогнал.
До колкото разбрах ти трябва нещо подобно - а не исторически факти или психологически профил на работещите в църквата.
Успех.

_________________
Everything That Has A Beginning Has An End !!!
$heky
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение 
Покажи мнения от преди:      
Създайте нова темаНапишете отговор Truden Web Site Форуми » Помощ Иди на страница 1, 2  Следваща


 Идете на:   



Следващата тема
Предишната тема
Можете да пускате нови теми
Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by © phpBB :: FI Theme :: Часовете са според зоната GMT + 2 Часа