Тоналът и Нагуалът

0

thunderbird пише:

ТОНАЛ


За шаманите всичко е тайнствено, но няма нищо свръхестествено. Те просто се учат да излизат от черупката на “естественото”. Строителят на света на хората, нещата и време-пространството е другата абстрактна сила от космичната диада на толтеките – тоналът. Той е помощникът на човека, който улеснява неговото адаптиране от раждането до смъртта. Но той е и “ревнивият пазач”, който не позволява на човек дори да си помисли, че съществува нещо отвъд познатия мехур на възприятието.
С еволюцията на човека психиката му се осъвършенства в интерпретирането на определени енергийни излъчвания. Картината за света, която съществува днес, е продукт на хилядолетния опит на обработващия външни стимули човек. Виждащите забелязват, че при раждането събирателната точка на бебето се движи свободно по повърхността на пашкула, като се стреми да се нагоди към осигуряващ оцеляването му енергообмен. С течение на годините всички хора, които се грижат за него, му помагат да се научи да фиксира точката в обичайната за възрастния човек позиция. С други думи, те го заставят с методите на постепенната социализация да възприема само един от достъпните му светове – точно както са заставени самите те като малки. “Приучаването” към общия свят на хората е жизненоважно. Нещо подобно се наблюдава и при другите развити животински видове. Тоналът е майсторът по фиксиране на съзнанието в една точка от енергийния пашкул – толкова искусен, че с развитието на цивилизацията човек се отучава да възприема пряко неструктурираната енергия на нагуала. Чрез мисленето и тревогите от всекидневието тоналът улавя цялата човешка психика в еднообразен стереотип на възприемане, усмисляне и оценяване на реалността. И така чак до смъртта, когато нагуалът грубо пробива мехура на себеотразяването. Това се преживява от умиращия под формата на странни видения и осъзнаване на целия живот в един момент.

Тоналът на човека с вековете се превръща в едно истерично его. То не само се поставя в центъра на безмерната вселена, но заплашва с психични разстройства и саморазрушение всеки, осмелил се да надникне в непознатото. На определен етап от обучението си всеки магьосник губи смисъла и ценността на стария си мироглед и е заплашен от апатия, липса на мотивация или агресивност. Светът му е изпълнен с нови непознати сили, но все още не е научен да вижда, за да отдели измислицата от реалността. За това шаманите съзнателно закаляват волята си и се държат безупречно във всеки един миг каквото и да им се случва.

Карлос научава от дон Хуан, че тримата главни врагове на воина, които му пречат да постигне сила и яснота, са самосъжалението, страхът от смъртта и чувството за собствена значимост. Това са три взаимопораждащи се аспекта на вечнопречещото его, уплашено да не би воинът да го извади от центъра на внимание. А “вниманието” според толтеките е равно на съзнателна енергия – единствената достъпна за управление от шамана в началото на пътешествието му. Воинът е изправен пред предизвикателството да победи себе си, без да влиза в саморазрушителен конфликт или да се изпълва със самоомраза. Дон Хуан съветва Кастанеда да “наеме” собствената си смърт за помощник срещу този лаком за психична енергия триглав змей. Осъзнаването на ограничеността на житейското време става съветник и свидетел на делата на шамана.

“Действията имат сила. Особено когато, извършвайки ги, воинът съзнава, че тези действия са последната му битка. Има едно особено, изгарящо щастие в това воинът да действа с пълното съзнание, че всяко нещо, което прави, може да бъде последното му действие на земята”. Парадоксално, но приемането на неизбежността на собствената смърт – колкото и разтърсващо да е това за човешката психика – по един елегантен начин преудолява тримата телохранители на тонала и внася мир и красота по пътя в непознатото. По този начин толтеките превръщат своя тонал от склерозирало, мърморещо его в гъвкав безупречен боец, посрещащ всяко следващо предизвикателство с най-доброто, на което е способен. В даден момент шаманът дори не се стреми към финалното надмогване на умирането, тъй като това е още една форма на егоистичен стремеж към величие. Да бъде безупречен във всеки един миг, става основната движеща сила на воина.

Дон Хуан и Хенаро непрекъснато повтарят, че за да се натрупа нужната енергия за магия, е нужна само безупречност. Сама по себе си тя е достатъчна да спре пилеенето на сила, докато се достигне до определен праг, когато възприятието само започне да се разширява. Друга техника за подсилване на тонала са магическите движения – специфични упражнения, укрепващи едновременно енергийното и физическото тяло на човек. Те се предават от поколение на поколение. Шаманите ги практикуват, за да предотвратяват изтичането на енергия и за да зареждат определени жизнени центрове. Магическите движения са първият и последен аспект от нагуализма, който Кастанеда успява да пригоди към формата на масови семинари. Днес магическите движения, познати под името тенсегрити, се практикуват от хиляди хора, групово и индивидуално.

Ако сънуването е практика, свързана повече с вечнотечащия и непознат нагуал, то толтекското прикриване се занимава с придобиването на съзнателен контрол върху поведението в будно състояние. Древните шамани са принудени да крият своята практика от враждебни племена като ацтеките, а по-късно и от инквизицията на конкестадорите. Никой не трябва да разбира с какво точно се занимават магьосниците, така че те използват една своеобразна игра на маски. С нея не само имитират различни социални роли и привързаност към удобни идеологии, но до толкова се вчувстват, че предизвикват леки колебания на събирателната точка. Кастанеда пише: “Изкуството на прикриването означава да научиш всевъзможни трикове за замаскирането си, и то да ги усвоиш толкова добре, че никой да не заподозре как си се престорил на някой друг.”

Днес прикриването не е толкова въпрос на оцеляване за магьосниците, колкото начин те да запазят човешкия си облик и отношение, след като изоставят уютния, но ограничен човешки мироглед. Начин да продължат да функционират в света на хората, все едно никога не са излизали от него. Воините сами избират с каква емоционална реакция да се прикриват във всяка социална ситуация. При това те не са неискрени, защото се отдават изцяло на импровизация, без да преследват користни цели.

“За да бъде недосегаем един воин, той трябва да се докосва до света около себе си пестеливо. И най вече съзнателно да избягва да изтощава себе си и другите. Той не трябва да използва и да изцежда хората до капка, особено хората, които обича”, казва дон Хуан. Прикривачите просто не се идентифицират с реакцията си – била тя тъга, радост или гняв, – защото в тяхното сърце е влязла празнотата на безкрайността. Без тази празнота те не биха могли да пътуват в променените състояния на съзнанието.

Прикриването прекрасно допълва сънуването, защото контролът върху реакциите на тонала учи на фиксиране на събирателната точка в новите позиции, достигнати насън. Без подобно съзнателно емоционално “закрепване” магьосникът бързо губи възприятие на света от съня и сънуването му става хаотично. Прикриването помага на толтека да живее и реагира пълноценно във всеки достъпен свят, без да забравя, че всичко е въпрос на възприятие. А то може да го отведе на друго място във всеки следващ миг.

Магьосниците не знаят как всъщност преминават в другата реалност. Те само знаят как да изчистят връзката си със силата, която поражда нещата, позната още от книгите на Кастанеда като духа. Стремежът на всеки воин е да стане изразител на тази енергия, на това съзнание, протичащо във вселената. От страни изглежда, че магьосникът прави чудеса по своя воля, но всъщност той не притежава его – всичко се извършва по волята на безкрая “всъщност няма никаква процедура, за да се накара събирателната точка да се премести… Духът докосва човека и събирателната му точка се премества. Толкова е просто.”… И все пак няма нищо по-сложно.

Кастанеда е белязан от духа на толтекското знание да сложи края на дълга линия от 27 поколения магьосници. Дон Хуан установява, чрез екстрасензорните си способности, че новият нагуал твърде много се отличава от самия него и не е способен да продължи предаването на тайните на толтеките. В същото време е сигурен, че силите, с които се съобразява един шаман, посочват именно студента Карлос на онази автогара в Аризона. Така че явно духът нарежда на Кастанеда да действа според собственото си намерение. И той прави най-адекватното нещо при такива обстоятелства. Разпространява знанията на толтеките водейки се от магьосническия си усет. Снема тайнствеността на методите, идеите и чувствата на шаманите и позволява на милиони хора да експериментират с тях по своя преценка. Кастанеда явно осъзнава трагичността на този избор. Настроението на човек, който усеща невъзможността да осъществи най-дълбокото си въжделение – да запази жизнената си сила след смъртта, се долавя почти до последната му книга. В “Активната страна на безкрайността” проличава пълното достигане на воинската нагласа без следа от самосъжаление, описана с толкова възхищение в по-ранните му книги. Кастанеда напуска света на 27.Април.1998 г., оставяйки всички да се чудят дали успява да осъществи магическия полет, или съзнанието му се разпръсква под натиска на смъртта.

Книгите му бързо се разпространяват, появява се “армия” от “модерни толтеки”. Едни от тях издават свои изследвания върху сферите на непознатото. Други прилагат идеите на нагуализма в други духовни системи. Трети, чиито глави са пълни с цитати от Кастанеда, се превръщат в нов тип фанатици. И така пропускат главната идея – човек е способен да общува свободно със силите на вселената без догми и скрижали. Тези модерни хора, които чувстват нагуализма близък до своята чувствителност, трябва много да внимават с практикуването му. Повечето психо-техники са крайно радикални и заплашват психичното равновесие. Смяната на мирогледа и отношението към живота също крият рискове от срив. Особено за недостатъчно преценилите мотивацията си да се занимават с нещо толкова “лудо” като навлизане в отвъдчовешкото. Не бива да се забравя, че Кастанеда има учител и е специално посочен от силите като подходящ за трудния път на толтеките. За да се превърне фантастиката в реалност книгите не са достатъчни. Практиката, дори много малка част от нея, е хиляди пъти по-ценна за шаманите от безплодното четене на дълбокомислени прозрения в тайните на битието. Както казва нагуалът Хуан Матос, “възможностите на човека са толкова безпределни и тайнствени, че воините вместо да мислят за тях, предпочитат да ги изследват, без изобщо да се надяват, че някога ще ги разберат.”

Мирните Балкани

0

Босна и Херцеговина, Черна гора и Хърватия вече излязоха от сянката на войните и са най-новите горещи туристически дестинации на Европа.
Още от фериботите, набраздяващи водите на хърватското крайбрежие, подмамващата съблазън на Балканите се усеща почти физически. Балканските страни, които някога бяха част от Югославия, и заемащи западната част на Балканския полуостров, не оставят туристите безразлични от първия момент, в който ги зърнат. Очевидна е притегателната сила на кобалтовосиньото Адриатическо море. Там брегът изведнъж експлодира, от дясната страна на Адриатика и се издига във формата на грубо оформен гръбнак от каменни възвишения.
В Хърватия, Словения, Босна, Македония, Черна гора и Сърбия се намират някои от най-красивите градове и примамливи природни картини в цяла Европа. Но колкото и да са удивителни панорамите в тази част от света, тук има нещо повече от естетика. Тук има едно усещане за люлеене на самия ръб на дълбока пропаст.
Това е граница, на която се пресичат пътищата на различни народи или по-скоро техните светове се сблъскват във всеки смисъл на думата: изток и запад, север и юг, християнство и ислям, Европа и Средиземноморието.
Едно време на югоизточната част на Европа се гледаше като на място на брутални войни и тя винаги бе подценявана. Сега Балканите са поразително красиви и са се превърнали в място за прекрасни, запомнящи се ваканции.
Само преди десетилетие регионът бе разкъсван от войни и конфликти. Разпадането на Югославия остави след себе си 250 000 жертви и 3 000 000 бездомни хора и бежанци. Каква огромна разлика има само след десетилетие!? Сега хората напуснали някога тези територии, се завръщат и замират пред поразително красивите гледки.
Дали туристите да изберат да пътуват с корабче по протежението на Залива Котор в Черна Гора, дали да се отдадат на лов на трюфели из Истрийския полуостров в Хърватия или да сърбат гъсто турско кафе в някое босненско кафене?
Решението коя страна да посетят наистина е трудно за туристите, но със сигурност няма избор, който да е лош. Навсякъде ще се намерят любопитни места и красива природа. Балканският полуостров е мястото, където се срещат различни светове, те се смесват и образуват тераса, от която всеки може да погледне отвъд.

Източници: www.bulgarianpost.com ИДЕ.ЛИ

Най-красивата българка в Лондон

0

Четвъртият пореден конкурс Мис България – Лондон 2006 премина с много блясък, красота и стил в култовия The Collection в елитния квартал Челси в английската столица.
Новата Мис България-Лондон се казва Лиляна Станаилова. 17 годишната девойка от Шумен спечели и жури, и публика със сините си очи, перфектни мерки и стилно поведение на подиума.
За пръв път тази година, конкурсът, организиран от вестника на българите в Европа – в. Будилникъ, е кръг от Мис България, който се провежда ежегодно от Визаж Моделс – България.По този повод шест красавици от модната агенция долетяха от България, за да участват в интернационалния конкурс, на който имаше гости от Холандия, Чехия, България и Франция.
Актуалната Мис България 2006 – Славена Вътова бе специален гост и част от квалитетното жури на конкурса, което се председателстваше от шестата в света Евгения Калканджиева.
Чаровният и винаги елегантен Драгомир Драганов бе водещ и не пропусна да представи няколко свои български песни за всички присъстващи на събитието на лято 2006 в Лондон.
Лиляна Станаилова ще участва догодина на конкурса Мис България 2007. Първата подгласничка – Диана Петрова е на 19 години и е от Велико Търново. А на трето място журито класира 18 годишната Калина Петрова от Хасково.
С титлата “Мис Будилникъ” бе титулувана Виктория Алиботова.

Източници: в.БУДИЛНИКЪ ИДЕ.ЛИ

Ерих Фром – Да желаеш едно нещо

0

Първото условие за постигането на нещо повече от посредствен успех във всяка област, включително и в изкуството да живееш, е да желаеш нещо.
Да желаеш едно нещо, предполага да си взел решение, да си се посветил на някаква цел. Това означава, че цялата ти личност се е насочила и се е посветила на делото, че цялата ти енергия тече в посока на набелязаната цел.
Там, където енергията се раздвоява, целта не само се преследва с понижена енергия, но и раздвояването я отслабва още повече и в двете посоки поради непрекъснатите конфликти, които възникват. Натрапливата невроза е подходящ пример за това. Желанието на даден човек, който се колебае дали трябва да направи едно нещо или точно противоположното, чието поведение по отношение на най-важните хора в живота му е двусмислено, може да се окаже напълно парализиран при вземането на каквито и да било решения, а в крайна сметка и в действията си. В “нормалния” случай, когато целите не са диаметрално противоположни, се похабява по-малко количество енергия; въпреки всичко, вероятността да се достигне целта в голяма степен намалява. В действителност няма значение каква е целта – материална или духовна, нравствена или безнравствена. Обирачът на банки трябва да иска едно нещо по същия начин, както ученият или цигуларят, ако приемем, че те искат да вършат онова, което вършат по перфектен начин, с разбиране. Липсата на ентусиазъм, раздвоеността, ще доведат единия до затвора, докато другите ще станат съответно непродуктивен и отегчен гимназиален учител и член на второразряден оркестър. Разбира се, ако човек поддържа сам о любителски статус, нещата ще бъдат различни: крадецът навярно ще си навлече неприятности, ученият би се чувствал безсилен и разстроен, докато любителят цигулар истински ще се наслаждава на дейността си заради нейната вътрешна стойност, при положение че не очаква да достигне виртуозност.
От пръв поглед се забелязва колко често хората имат несъвместими и противоречиви цели. Отчасти те произтичат от раздвоението в нашето общество, което отрежда на членовете си противоположни нормативни системи: на християнското милосърдие и алтруизъм и на буржоазното безразличие и егоизъм. Докато в практиката нормата на егоизма е повсевместно възприета, малцина си остават повлияни от старите нравствени норми, но не достатъчно силно, че да променят начина си на живот.
В съвременното индустриално общество възможностите за съвършено правене на нещата са значително ограничени. И наистина, ако работникът на безкрайната поточна линия, чиновникът, попълващ документи, уличният метач или продавачът на марки зад пощенското гише се опитат да правят това от цялото си сърце, последователно, има опасност да загубят разсъдъка си. Затова те се опитват да се откъснат доколкото могат от тази работа и да ангажират ума си с други мисли, мечти или просто да не мислят за нищо. Но все още някои занимания позволяват постигането на съвършенство. Ще спомена само някои: на учения, на лекаря, на артиста, дори на секретарката, която има интересна работа, или на медицинската сестра, на шофьора на автобус, на редактора, на пилота, дори на зидаря. Увеличаването на механизацията и превръщането на труда в рутинен въпреки всичко ще стеснява броя на тези възможности все повече и повече.
По начало дори ръчната и чиновническата работа нямат нужда да бъдат автоматизирани и рутинизирани. Както показват неотдавнашни изследвания, човек винаги може да намали монотонността на работата и да създаде възможност за известен интерес и умение, да прекрати процеса на тясната специализация и да промени начина на производство по такъв път, че работникът да избира сам как да работи и да престане да бъде ограничаван в повторението на едно или две механични действия. Но при всеки вид индустриална производствена дейност съществуват ограничения по отношение на степента, до която работата позволява развитието на интерес и стремеж към усъвършенстване.
Темата придобива нови измерения, когато престанем да говорим за техническата страна на трудовата дейност и засегнем нейния социален аспект. Това е още по-очевидно днес, когато почти всеки вид труд е групов – от труда в автомобилния завод до този в изследователския институт. Всек и се оказва уловен в мрежата на междуличностните отношения по различни начини и в различна степен. Социалното обкръжение, в което живея, е част от собствения ми живот; то ми въздейства както и аз му въздействам. Ако обикновените работници и специалистите в промишленото предприятие или сестрите и чиновниците в болницата, можеха да престанат да се чувстват “наети” и участваха в ръководството на съответната институция и градяха своя общност, всички заедно, щяха успешно да изпълнят задачата, за да усъвършенстват производствения процес и микроклимата чрез рационализиране на организацията и подобряване на човешките взаимоотношения. При така продуктивно организиран работен процес всеки би усъвършенствал и собствения си начин на живот.
Независимо от конкретната професионална сфера като социална организация, оптималната организация на обществото като цяло дава на всеки възможността да внася своя всеотдаен принос. Въпреки че, за да се осъществи това, ще трябва обществото и неговия политически гарант – държавата, да престанат да стоят над и против гражданина, а да се превърнат в продукт на неговите усилия. При сегашната степен на отчуждение, това е до голяма степен невъзможно. В едно хуманно общество, освен собствения живот на човека, самото общество се превръща в първостепенен факт за него, като целите и на двамата съвпадат.

Материалът е от книгата “Изкуството да бъдеш”

Ерих Фром – Да желаеш едно нещо

Яко 4alga, или защо затъпяваме?

0

Автор: Николай Фенерски

24 май отшумя като пролетен дъжд, а туземното отношение към езика ни си стои.

Цитат от ученическо съчинение: “Ако не беше Контантин-Кирил да иде в Рилския манастир и да напише “История славянобългарска”, България нямаше да я има…”

Щом четете тези думи, значи сте от онова световно малцинство, което все още ползва кирилицата, една древна и боговдъхновена писменост. И значи коварният план на онзи Ото у нас официално да се въведе латиница не е успял. Все още не се е появил и български вестник на латиница. Докога ли… Представете си заглавие във всекидневник, написано не на латиница, не. А на т. нар. ,,шльокавица” – най-новата и най-грозна писмена система в България: 6eiset i 4etiri maimuni prevzeha balgarskiq parlament. Тъй като на латиницата й липсва богатството и изразните средства на кирилицата, за чисто нашите си звуци няма буквен знак: Ч, Ж, Ш, Ъ, Й. И се ползва каквото дойде и както дойде. Така например Ъ се предава по четири начина – с Y, U, A или с 1. И т.н.
А сега няма какво да си представяте, а просто забележете, че тази писменост се използва далеч не само от младите. Използва се от всички и навсякъде. Дори от баба ти на село, когато например ти пише СМС (кратко текстово съобщение – КТС, това е шега, разбира се…), че ти е пратила колет с компоти и пресни картофи по сутрешния влак. Когато мобилните оператори принудиха и баба ти, и дядо ми да пишат както дойде, извършиха kolturna revoluciq, тоест направо си ги изнасилиха душевно. Изгавриха се с възрастта и опита им. Баба ти и дядо ми сега са объркани, премигват на парцали безпомощно и се чудят защо са принудени да преживеят всичко това. Направо почвам да завиждам на другия си дядо, който напусна неграмотен този хубав свят. Така си отиде, без да може дори да се подпише. Вместо подпис слагаше кръстче. Той не знаеше какво е интернет и не беше ползвал мобилен телефон. Ако си неграмотен или просто глупав, ти си щастлив. Мобилните оператори нарочно не предлагат безпроблемно кирилизирано писане – за да се забавляват с недоумението на нашите старци. Естествен подбор – който не издържи на новите правила или не се приспособи, да си заминава.
Покрай празника на равноапостолите Кирил и Методий някой ни призова да си представим, че двамата братя са живи днес. И, разбира се, че са дълбоко огорчени от действителността. Ама какво има да се огорчават, място за разочарование няма. Даскалите Кирил и Методий най-много да се озадачат, че даскалите по български език и литература (самият аз бях цели 6 години такъв даскал) едикойси и едикояси съвсем безскрупулно комуникират чрез същата тази “шльокавица”, пишейки почти “с черти и резки, без устроение като истински погани”, подрусват се и припяват заедно с учениците си “води ме в някоя квартална кръчма”, а вечер си лягат с дебелашкото унизително чувство за хумор на телевизионното шоу.
Биха се озадачили не от друго, а от кравешкото им щастие.
Но за щастливите хора вече написах по-горе. Просто се изкушавам да цитирам един ученически бисер, който някак особено се връзва с темата: “Ако не беше Константин-Кирил да иде в Рилския манастир и да напише “История славянобългарска”, България нямаше да я има…”
В Словакия, славянската държава в Централна Европа, където Методий служи като архиепископ и където с Кирил са обучили повечето от своите ученици, днес съществува закон за чистотата на езика. Там английската дума “компютър” е заменена с родната “pocitac” – машина, която брои в буквален превод, а за “СМС” се ползва думата “sprava” – съобщение. И за никого там това не звучи странно. На вас думата “влак” звучи ли ви странно?
А някога преди намесата на учените българисти се е ползвала “трен”… Примери за поддържане на чист език в европейските страни има много. И тук не става въпрос за прекалена чистота… Или “виж колко е труден животът, сега и затова ли да мислим?”… Става въпрос за това, че поне малко трябва да подредим, поумием и преметем Словото си – то е нашата душа. Нашата замърсена изплашена душичка.

Източниk: Вестник “Сега”

Израелски учени откриха в изолирана пещера “изгубения свят”

0

Израелски учени откриха недалече от град Рамла в централната част на Израел пещера с уникална еко система. Пещерата е напълно изолирана от външния свят и е съществувала в такъв вид около 5 милиона години, пише Science Daily. Пещерата е била открита благодарение на неголямо отверстие, образувало се при разработване на кариера, собственост на компания-производител на цимент. То води до дълбочина от 100 метра, където се намира “пещерата на Аялон”. С всичките си разклонения тя е дълга 2,5 км. В нея има подземно езеро. Пещерата е уникална с това, че в нея отвън не е прониквала изобщо вода. Там учените са открили 8 неизвестни досега на науката животни – четири пресноводни и морски ракообразни и четири сухоземни вида. Те имат определено родство с вече известни видове, но силно се различават от тях, което вече е потвърдено от генетична експертиза.

В пещерата са открити също така нови вид бактерии, които са по-ниско звено в хранителната верига на съществуващата от милиони години екосистема. Всички открити животни нямат очи. Според учените това означава, че еволюцията на обитателите на пещерата е протичала по собствен път. Учените разполагат с живи екземпляри на всички открити видове с изключение на бял скорпион без очи. Изследователите обаче са убедени, че в пещерата ще намерят не само живи бели скорпиони, но и множество други уникални видове. Разработването на кариерата над пещерата най-вероятно ще бъде прекратено. Учените се надяват, че ще успеят да запазят изолираната досега от външно влияние екосистема в първоначалния й вид.

СЕГА

Поръчай книгата Труден Бог

СЛУЧАЙНИ ПИСАНИЦИ

Младежки фес...

0
Идва месец септември, а ...

Представяне ...

0
На 20.11. - петък, в 18.3...