Маргарита Петкова – непокорната и нежна жена

0
Маргарита Петкова
Маргарита Петкова
Мъжка работа, казваха, е да гониш Парнас,
то не е като манджи и плетки...
Аз обаче с летящ старт пришпорих Пегас -
барабар Петкова с Мъжете.
За последния свой ден не мисля със страх -
знам си мястото на небето:
Бог Отец, Бог Синът му, Свети дух и до тях
барабар Петкова с мъжете.

(Из “Едно налице, две наопаки”)

“Аз съм жена, дарена с много любов. Благодаря на Господ за всички тези мъже, които са ме обичали!”
Всичко може да бъде изписано за Маргарита Петкова, само не, че не е истинска, – във всеки момент, до кръв и кости. А че е нова (и още е), съвременна, непокорна, парадоксална, остра, докато всъщност е нежна – това е сигурно. Макар и свръхоригинална обаче, Маргарита е рядко публикувана – всичко на всичко два-три пъти в официалните литературни списания “Пламък” и “Литературна мисъл” от времето на 80-те. Обаче е тотално обичана в столичните арт-среди и сред редиците на нашите съвременни писатели – почти няма някой, който да не й е приятел. Тя не фигурира и в т.нар. “Енциклопедия на новата българската литература”, издадена в началото на 90-те. И днес рядко я търсят за интервюта. Малко хора знаят например, че тя е автор на текста на прословутата песен на Богдана Карадочева “Иване”, както и на спечелилата преди години първа награда на фестивала “Бургас и морето” песен “Балкански синдром”, изпълнявана от Тони Димитрова. Всъщност Маргарита има поне 30 стихотворения, посветени на Ивановците и поне два пъти по толкова песни по нейни текстове.

Стоян Радулов

***

…Не като лудата Марго на Брьогел.

Не както при Дюма Марго Наварска.

Но МАРГАРИТА – то е друго нещо.

Справка – Булгаков.

И затова – не тръгвай срещу погледа ми

с осанка царствена.

Във теб съвсем, ама съвсем не мога

да видя Майстора.

(Из “Маргарита”)

 

* * *

Нямам нерви за дълги любови,
а кратките – не ми приличат.
Да не мислиш, че нещо ново
казваш с това Обичам те?
Да не мислиш, че ще се срути
светът след моето тръгване?
Уверявам те – много пъти
са ме лъгали. И съм лъгала.
А пък Земята си е на мястото.
Само сезонът се сменя.
Крайно време е да си наясно,
че всичко е само временно.
А аз – най-временната от всичко.
Най-кратката. Невъзможната.
Лесни любови – не ми приличат.
А трудната – ще я можеш ли?
Хм, да опиташ ли ти е щукнало?
Добре – да живее рискът!
Хайде сега – отведи ме оттука!
Ако ти стиска.

 

ДИВА КЪПИНА

Като дива къпина съм – ни хубост у мене, ни сладост.

Стипчива съм, но мога да утоля някому глада и жаждата.

Крехки са ми уж корените, а за скалата здраво се вкопчват.

Не мога да вирея върху паркетна почва.

Стигат ми ласката на дъжда и на слънцето топлината

(а по душата ми – следи от зъбите на вятъра)

Като дива къпина съм – предупреждавам.

Когато нехайно посягат към мене –

умея до кръв да ранявам.

Внимавай ! Да не се закачиш, както случайно си свърнал –

няма отърване.

 

* * *

Аз не съм Христовата невеста

за родения на Бъдни вечер.

Аз съм тази, дето й е лесно

да общува с тропици и глетчери,

да се разпростира помежду си,

ако някой я люлее в скута

и мъже да прави от евнусите

ей така, за няма пет минути,

да отхвърля всичките възможности,

за да избере непоправимата

и до края кръста си да носи
не от келешлък – заради името,

да си слага пръста, баш където

скърцат я врати, я отношения,

до среднощ на масата да свети

и да спи като новородена…

Аз съм просто не така библейска,

както някой може би ме иска.

Аз не съм Христовата невеста

аз съм Разказвачката на приказки.

И Кентавърът е луд по мене

по езически и по мъжествено.

Ставам за Мария-Магдалена,
никак за Христовата невеста.

 

ПЛАТЕНО СЪОБЩЕНИЕ

За да си гледате вашата работа,

вместо да ме предъвквате тайно:

кога съм силна, кога слаба,

кога съм трезва, кога – пияна,

с кого се смея, кого оплаквам,

кой ме целува в тъмното,

кой ми заспива на рамото ласкаво,

под чии мигли осъмвам,

с колко захар си пия кафето

и кой ми вгорчава дните,

наистина ли са дяволски светли

очите ми ненаситни,

кого наяве наричам “мили”,

кого ранявам с усмивка

и каква е все пак фамилията

на Оня Иван – от стиховете ми,

дали във Петрич или във Варна

ще пална някому къщата,

ДЕКЛАРИРАМ, че всичко е вярно.

Внимавайте, като преглъщате.

 

ОКОТО НА УРАГАНА

Е добре, Капитане, аз какво съм –

на пристанището – любов, на поредния бряг – момиче?

Всички твои илюзии тази нощ са на косъм

от окото на урагана “Обичам те”.

Капитане без кител, заседнал на сушата,

тази дълга вълна Господ сам ти я праща.

Океанът от делници кой ще хване за гушата,

ако ти – не дай, Боже! – точно ти се уплашиш?

Дай команда “Най-пълен напред!” покрай рифовете

и от дрейфа спаси, Капитане, мечтите ми.

Нека идва деветият вал – загърни ме със шлифера си-

има още живот в това старо корито!

Ураганът, внезапно застигнал деня ти спокоен,

като мойто око е зелен – значи за предпочитане.

Ти си вътре, в Окото. На сърцето – пробойна.

И потъваш в сейшите на гърдите ми.

 

ДЕВЕТ СЕДМИЦИ И ПОЛОВИНА

Той дори не разбра, че си тръгвам от него,

a не просто се качвам в трамвая.

Любовта върху релсите легна,

но той нямаше как да го знае –

беше тръгнал с привичната бърза крачка,

до секунда разчел даже миговете…

Аз изохках и свих клепачи –

беше влязла в окото ми мигла.

Но успях да я скрия зад бретона си рошав

миг преди в сълза да се срути.

Обичах го точно 66 нощи,

12 часа и 5 минути.

 

ОБОРИЩЕ

Защо ме водиш в Оборище, мили?

За да обориш съмненията ми ли,

че върху тая земица-грешница

щом съзаклятници двама се срещнат,

единият от тях ще да е предател?

Топло и сигурно е обятието ти.

Топла и сигурна е камината,

а пък студено и пивко е виното,

дето го пиеш от моите устни

и ме заклеваш: “Не ме напускай!”

Ще те напусна, ако ме пуснеш.

Дъжд ни залива от облак разкъсан

и под палтото ти, черното, свита

нищо не искам, за нищо не питам

твойто Оборище ми е достатъчно

да те приема за кръст на съдбата си,

да съзаклятствам до края на дните

това въстание на душите ни

срещу робията, дето ни дебна.
И пред очите ни скръстени с тебе съм!

Но се заклевам назад ако кривнеш,

ще изчегъртам от този стих името ти

 

СПЯЩАТА КРАСАВИЦА

Каква принцеса бях, каква принцеса!
Как влюбваха се принцовете в мене!
Безгрижно, лекомислено, божествено
живеех – пренебрегнала вретеното.
Как покорявах всичко само с поглед!
Бях вятърничава и мъдра – всякаква.
За мен мъжете стъпваха във огъня.
И тайно във съня си ме изплакваха.
Каква принцеса бях… Но ме докоснаха
очите ти – две остриета сини.
Прибрах короната, разгоних гостите
и те приех – в едно със орисията си.
Какво си мислиш – че изтлява миналото?
Че край си има всяка женска лудост?
Повярвай ми – макар след сто години
принцесата във мен пак ще се събуди.

 

ПУНКТУАЦИЯ

Как може да свърши внезапно
нещо, дето не е започнало?
Аз ще се върна обратно.
Ти остани при точката.
Тя е голяма и кръгла
като луната в тополата.
Гледай ме как си тръгвам
и не ме спирай, моля те.
Даже в гръб съм красива.
Може би даже повече.
Този костюм ми отива.
И женствено пеят токчетата ми.
За гледане не се плаща.
И улицата е дълга.
В окото ти с нокът дращи
ръбът на първия ъгъл.
Точно зад него е пътят ми.
И той е еднопосочен.
Ако две крачки пристъпиш –
имаш шанс за многоточие…

* * *

Когато някой ден почукаш и няма кой да ти отвори,

а само дъжд, внезапно рукнал, плющи по немия прозорец.

Когато празна и студена се спусне в тъмното ръката ти

и замълчи като на сцена премръзналото ти очакване.

Когато с любопитни погледи не стрелят вече в теб съседите,

а някак безрезлично строги минават, без да те погледнат.

Когато улиците водят единствено към твойта къща,

където вече ти не можеш, а и не искаш да се връщаш.

Когато посред нощ проплаче дете внезапно във съня ти

и мериш стаята със крачки, защото няма, няма пътища.

Когато някой твойто име извика тихичко зад ъгъла –

ще разбереш, че си ме имал, но някъде си ме загубил.

 

***

Любовта ми към тебе, мили,

е като дума, казана не на място,

като плач на безсилие,

като кон пред празна ясла.

И е съвсем непотребна

в деня ти, препълнен догоре.

Върти се около тебе –

кученце, вързано в двора ти.

Ближе ти ръцете предано,

гледа те все в очите,

скимти жалостиво, бедната,

когато – в досада – я сриташ…

Изобщо – иска си своето,

не те оставя на мира.

Но се пази от деня, в който

сама ще си скъса синджира.

 

***

Хайде тази нощ да се напием

в някоя най-долнопробна кръчма!

Все едно с вино или с ракия –

дявол взел! – какво да е!

Поръчвай!

Хайде да строшим във пода чашите!

Да запеем стара тъжна песен…

Удари дори с юмрук по масата –

нека всички да ни гледат стреснато!

Нека зад гърба ни да говорят –

целуни ме силно пред очите им!

Направи скандал на сервитьора

и хвърли в лицето му парите!

Нека си шушукат укоризнено,

че вървиме из града прегърнати!

Съблечи насред площада ризата си!

На ръце ме изнеси по стръмното!

Нещо направи веднъж, за бога!

Изкрещи в нощта „За мен си всичко!”…

Иначе не знам дали ще мога

утре пак така да те обичам.

 

СЛЕДОБЕДНА ПЕСНИЧКА

Както се разхождах в уличката строга,

както си подсвирквах в слънчевия смях,

в нещо се препънах – беше твоят поглед.

И да се обърна просто не посмях.

Песничката, сепната, се притули в клоните.

Облаче увисна като стар въпрос.

Бях те позабравила – даже не си спомням

светлоок ли беше или тъмнокос.

И стоях, напъхала пръстите си в джоба.

Песничката някъде взе, че отлетя.

Рана на коляното – спънах се във погледа ти.

Но да се обърна, тъй и не посмях.

 

***

Невъзможни са ни срещите,

разминаването – също.

Колкото и да внимаваме –

изненадваме се с поглед.

Сблъскват ни случайно улиците

и се разлюляват къщите,

и едва започнал – свършва

августовският следобед.

Полуделите трамваи

си объркват разписанието,

за да ни запратят право

на кръстовището слисано.

И боли при дъжд сърцето ти

с раната ми на коляното,

и в очите ни се давят

два куплета – недописани.

 

ПРЕДИЗВИКАНО ОБЯСНЕНИЕ

Не знам дали го обичам повече,

отколкото ти го обичаш,

но в моите пръсти е скрито разковничето

на безумното тайно обричане.

Моите думи за него са живата,

От друг вода ненапита.

При мен той идва, от теб си отива.

Все мен жадуват очите му.

Ти си му покрива, аз съм небето му,

мамещо с необятност.

Ти си огнището, аз съм сърцето му.

Ти си дълга, аз съм щастието му.

Ти си родила и гледаш децата му,

аз – на моминство обречената.

Ти над живота му имаш правата,

аз – правото на вечност.

Маргарита Петкова във Facebook

ВАЖНО СЪОБЩЕНИЕ

0

WWW в адреса на Truden Web Site отпада и сайта ще работи само на адрес http://truden.com (без WWW)

Всички, които са ползвали адрес с www в него ще трябва да влязат отново в сайта с потребителското си име и паролата.

Предполагам че вече има недоволни от тази внезапна промяна, за което моля да бъдем извинени.

Пожелаваме ви приятни минути в нашия сайт.

НЕЩАСТИЕ

0

На сестра ми Ели и на племенницата Емилия

През последните дни на юли тя много скучаеше. Приятелките й бяха заминали на море, а със съученичките си нямаше желание да се среща. Бяха й омръзнали техните кандидатстудентски амбиции и тревоги. Беше решила да си почине един месец, преди да подаде документите си за работа където и да е.През деня едва изтрайваше сама вкъщи. Всички работеха, а тя готвеше и чистеше стаите. Надвечер, преди да се върнат от работа, не всеки път, понякога – обличаше някоя по-хубава рокля и излизаше да се поразходи, да погледа какво ново са пуснали по магазините и накрая да се отбие в неугледната сладкарничка близо до дома.

Веднъж, като си тръгваше от сладкарницата, някой я докосна по рамото. Обърна се и видя непознато момче, почти мъж. Той я попита къде е улицата „Жан Жорес” и тя почна да му обяснява. Накрая тръгнаха заедно, тъй като улицата се намираше в нейната посока. По пътя той научи името й, каза й, че я намира твърде хубава. Тя мълчеше, защото й беше неудобно и даже малко се срамуваше.

Преди да се разделят, той попита има ли тя нещо против след две вечери пак да се разходят. Тя пак нищо не каза, но той обяви, че ще я чака на мястото, което сам определи – на автобусната спирка, където си казаха довиждане, срещу кварталното кино.

Вечерта и през целия ден подир това се опитваше да си представи как изглежда, какъв израз има лицето му – умен или глуповат, мъжествен или момчешки. А когато уреченият ден и час настъпиха, дълго стоя пред огледалото, за да се увери, че наистина е хубава…

Закъсня, разбира се.

През тази вечер те двамата обиколиха града надлъж и шир. Оказа се, че са почти връстници, тя беше завършила гимназия, а той имаше да взема някакви изпити във вечерния курс на техникума. Мечтаел да стане инженер. Тя пък в момента нямаше определени стремежи, беше оставила бъдещето само да й подскаже каква точно да стане. Повечето време говореше той. Тя мълчеше, наблюдаваше го скришом в отблясъците на осветените витрини.

После те още много пъти се срещаха на уговореното място. Хванати за ръце, пресичаха притъмнелите улички и притихналите в тъмнината площади, като бъбреха за дреболии. Или пък седяха на една усамотена пейка в кварталната градинка и се целуваха. Той я галеше по гърдите. Когато за първи пък й се случи да се целува с него, изпита известна неприязън от свободата, с която ръцете му шареха под блузката й, но мина време и това започна да й харесва.

Родителите й бяха работници. Те не искаха дъщеря им да работи като тях. Затова по тяхно настояване тя подаде документите си до института за детски учителки в съседния градец. В края на август се яви на изпити, а в началото на септември разбра, че е сред изостаналите, понеже имаше много кандидати през онази година, които ползваха привилегии.

Започна да си търси работа. Три пъти седмично ходеше в бюро „Работна сила” и старателно си записваше подходящи обяви от една стена, цялата оплескана с лепило и плакатни бои. В края на краищата постъпи в най-големия обувен завод на България.

Техните срещи ставаха все по-очаквани от нея самата. Застудя. Есенният вятър смешно рошеше неговите изрусели от слънчевия пек коси. Той през това лято все работеше и работеше по строежите, носеше кофите с хоросан и бъркаше бетон за кофража. Приличаше й на някой Дон Кихот; все с вятърни мелници му дай да се бори… Голям веселяк!

Един ден случайно го видя под ръка с някакво луничаво момиче. Нещо се прекърши у нея. Не посмя да го пита. Затаи дълбоко у себе си болката. Пак се срещаха, но в течение на един месец тайничко си поплакваше. Постепенно се отдалечаваше от него. Няколко пъти се опитваше да преустанови връзката си, но той упорито отбиваше доводите й. Веднъж се появи с една олющена китара, заведе я край реката и дълго и непохватно й свири. Половин месец след това него го взеха войник. Тя не отиде да го изпрати.

Минаха още два безплодни месеца. На писмата му не отговаряше. На поканите за телефонен разговор, подадени от далечния гарнизон в граничното градче Н., не се отзоваваше. Валяха безспирни дъждове, които в началото на декември преминаха в сняг. Такъв сняг отдавна не беше натрупвал. Небето беше сиво и ветрове фучаха в комина.

От известно време забеляза един около трийсетгодишен мъж да я наблюдава от кабинката на новичкия си москвич, докато тя крачеше към пренаселената спирка. Няколко пъти той й махваше да се качи при него, но тя се правеше, че не го вижда. Все пак една сутрин в края на декември, когато имаше поледица и автобусът закъсняваше, високият едър мъж се измъкна от леката си кола, и като балансираше смешно по хлъзгавия паваж, я пресрещна.

– Отдавна Ви наблюдавам – рече той. – Защо упорствате!

Десетина дни по-късно той я запозна с родителите си, я подир два месеца, в преддверието на пролетта, те се ожениха. В деня на сватбата, миг преди да потегли кортежът, той изтича при нея в стаята й, за да разбере защо тя се бави. Видя я да стои пред огледалото с лице, обляно в сълзи. Тя се спусна, опря главица на гърдите му и захлипа като малко дете. Попита я какво се е случило.

– Но аз не те оби-и-ича-ам – проплака тя.

По същото време много по на юг, в Н-ската гранична застава един от новобранците, докато беше подчаси в караулното направи опит да се самоубие. Но тя никога нямаше да научи нищичко за това.

БЕЛЕЖКА от днешния ден:

Докато преписвах на компютъра тоя разказ, писан преди доста години, мина ми през ум, че сега комуникациите са на много по-високо ниво. Няма да се разправяш с телеграми, па с покани за телефонен разговор, па с писане на писма, които се изсипват на купчина във войнишкото поделение и тръпнеш сетил ли се е някой да ти драсне поне два-три реда.

Да бе, като че ли много неща се промениха! И все пак, мисля си, в основното – там, където по странни пътечки се промъква към нас или си отива от нас Любовта, всичко си е както от времето на Адам и Ева.

Пловдив, 14 ноември 2006 година

С акордеон по света – спомени на Анани Ананиев

0

За изкуството на акордеона с малко носталгия и спомени разказва Анани Ананиев в един репортаж на Яна Боянова. Анани е на 57 години. Обиколил е света започвайки през 70-те с група музиканти към Балкантурист. След това е свирил сам. Само в Русия си е мечтал да отиде, но не е стигнал. Има спомени за свирни пред милиардери в щатите, пред затворена еврейска общност, пред симфоници, на площади и улици във Франция, която е пропътувал с акордеона си за няколко години.

За него журналистката от БНР Яна Боянова пише следното в блога си:

Разплаквал е много хора. С истинска българска музика. Работил е със светила на народната музика десетилетия назад. Сега живее в една полупразна стая, почти милостиня, с едно легло, един стол и…май нямаше маса. Акордеонът му е немска марка, тежи 16 килограма. Анани вече не познава майстор, който да му го поправи, ако се развали. Ремъците му са протрити и сменили цвета си многократно. Губил го е само веднъж, за около два часа, но американската полиция бързо го открила.

Срещал е чужденци, занимаващи се с българска музика, но досега никой от тях не е успял да “я усети”, да я изведе от инструмента така, както Анани си знае. От време на време свири в едно тясно кафене на “Шипка” и ако е топло, на тротоара се събират хора да послушат. По кръчми не работи. Но му се е случвало да се включи ненадейно в сватба и да остане, защото не го пуснали да си ходи. На акордеона казва “Дядото”. Не го е докосвал от месеци. Чувства се ужасно самотен. Не знам дали кратката ни среща може да промени това.

(Едно интервю на Яна Боянова):

Анани Ананиев: Навремето аз работих с абсолютно всички известни имена в българската народна музика, в българския фолклор. Това е трио „Българка” на първо място. Това е една Янка Руплина, която е колос за българската народна музика, знаете. Това е една Калинка Вълчева на времето, която е една огромна певица, колкото малка на ръст, толкова огромна. Недялка Керанова беше българската Ела Фицджералд.

Стадиони, най-луксозни театри, до поляни, на един от небостъргачите на Сан Франциско. Концерта беше на покрива. Бяхме много харесвани. Даже в Лос Анджелис Таймс писаха: „Играят хвърковатите българи”. Усещах се като гражданин на света.

През целия ми живот този калъф е обикалял земното кълбо.

Яна Боянова: Личи му. Немска марка ли е? Weltmeister – световен майстор.

Анани Ананиев: Weltmeister S4.

Яна Боянова: 16 килограма.

Анани Ананиев: Вършил ми е толкова години работа. Стар е. Колкото повече остарява дървото толкова по-добре звучи. Сега ако Ви свирна…

Яна Боянова: Младите музиканти не възприемат ли акордеона като един вече излизащ от мода инструмент?

Анани Ананиев: Стараят се много да върнат битовите инструменти – кавала, кайдата, гъдулката, но макар и да не е български битов инструмент – акордеона – той се е наложил много отдавна. Всеизвестно е, че акордеонът е един малък оркестър.

Не крия от никого, че аз го вършех всичкото това нещо за пари. Даже имам един интересен случай. Свиря в едно градче във Франция, така на площада, и застава един господн срещу мен на около 75-76 години. Много елегантен мъж. Срещу мен стои на един метър, чисто трезвен, нормален, чудесен човек. Започва да ругае Франция. Аз го гледам така, лекичко под око и продължавам да си свиря. Той започна: „Как може такива музиканти на улицата?” И аз в един момент не изтраях и казах: „Господине, аз не съм французин. Аз съм българин” и той се обърна и каза: „Какво от това? Вашето място не е на улицата.” Казвам: „Защо? Не Ви ли е приятно като минавате да чуете? Погледнете, казвам, отсреща 20-30 човека публика стои, даже. Не е никой виновен, че аз съм дошъл от България да продавам или предавам моето изкуство.”

Започна аз да свиря, те започнаха да плачат. Бавна мелодия. Млади хора, мъже и жени. Аз питам: „Защо плачете?” И казват: „Акордеона плаче.” Това е някаква магия. Дори най-големите звезди като музиканти са излизали и са свирили на улицата, затова защото музиката си е музика. Тя не трябва да се крие. Аз я свиря тази музика за хората.

Яна Боянова: А сега, тук къде свирите в България?

Анани Ананиев: Сега тук, в момента в България никъде не свиря. Започнах работа, наистина не се срамувам, като общ работник, „общак”, както казват, в строителството. Ръцете загрубяват, макар че си с ръкавици. Работя и… Ще го кажа. Аз имам от три години и половина американска виза в джоба си. Много обикалях света и не искам на тази възраст да отивам никъде. Аз много обичам моята България.

В България тази наша музика колкото не се иска и колкото не я искат, младото поколение не я иска и не я зачита, там, оттатък, отвъд границите на България реват. Не само българите, които са вече там илиони. Така я ценят нашата музика! А защо бе, джанъм, ние тука в България така…?

Яна Боянова: Къде са Ви правили записи? Какво си имате в личния архив за толкова години свирене къде ли не?

Анани Ананиев: Аз личен архив вече отдавна нямам. Боли ме душата от самота. Много съм сам. Ако Ви кажа, че месеци вече не съм пипал акордеон…

Яна Боянова: Така ли си седи там в калъфа? От месеци?

Анани Ананиев: Така си седи. Целият е прашен вече. Сега, ако го пипна ще се лее една страхотна музика. Първите една-две минути са ми много трудни, докато ми тръгне ръката, нали, докато…

Яна Боянова: Някой друг ако свири и Вие сте без инструмент, сърбят ли Ви ръцете като го слушате?

Анани Ананиев: Ами как мислите? Да.


Интервюто е излъчено по програма “Хоризонт” на БНР на 26 септември 2007 г.

Живот

0

Вървя бавно сред шума на падащи листа. Обагрени, те се стелеха в краката ми,не можех да откъсна поглед от мекия, цветен килим. Една мисъл, не ме оставя-щях ли да бъда тук, да се разхождам спокойно, ако бях останала в онзи дом за изоставени деца.

Мислите ме връщат назад,когато нетактична служителка ми каза, че съм осиновена. Бях с приятелката си,но чувствах как земята под краката ми като,че се разтваря, за да ме погълне.Заедно,аз плачех, а тя се опитваше да ме успокои, пристигнахме в къщи. Майка ми беше на вратата, попита ме нещо аз само казах-Ти не си ми никаква! – продължих към къщата на баба ми.Попитах я и тя със сълзи на очи ми разказа. Осиновителите ми дълго време нямали деца и баба ми ги убедила да осиновят. Разказа ми, че когато ги въвели да изберат дете, баба ми видяла огромните ми, тъжни очи и решили аз да съм тяхното дете. Няколко дни бях при баба ми, но после се върнах при родителите си.
Това, което до днес не мога да разбера, защо продължаваха да отричат. Но дори след толкова години чувам – Това ли е на Георги осиновеното.
След около две години се роди сестра ми. Бих повторила сестра ми, защото, когато пораснахме аз и казах, че съм осиновена, това не промени отношенията ни. За мен тя беше и остана до сега, най-добра сестра и приятелка.
Когато имах проблеми тя първа научаваше и се притичваше на помощ.
Имах спокойно, щастливо детство преди да разбера за осиновяването. Трябваше ми време, за да преодолея този шок и да се опитам, да бъда същата.
Родителите ми много ме обичаха. Тежко преживях смъртта на баща ми. До днес аз и сестра ми помагаме на майка ми, и искрено се учудвам, когато разбирам за родни деца изоставили на произвола на съдбата възрастните си родители. Ако искаме да намерим извинение-липса на време, дълги разстояния, досадни радители – в това нямаме равни.
Благодарна съм за всичко,което направиха за мен Родителите ми. Единственото, което не ми дава мира, защо трябваше “доброжелател” да ми каже, а не те, които ме възпитаха и отгледаха.
Вървя по килима от паднали листа и си мисля с обич за тях. Искрено се надявам други родители да не повторят грешката им.
А листата падат бавно и навяват спокойствие.

той

0

“На улицата можете да го срещнете много пъти и да не му обърнете никакво внимание. Нормален, оплешивяващ, зрял мъж като стотици наоколо. Пълно отрицание на атлетизма и на виталната сила на младостта. Но едва ли в друг случай впечатленията лъжат толкова много, колкото в този”.

Това написа “Нюзуик” преди няколко години за американския мултимилионер Стийв Фосет – един от най-големите търсачи на приключения на нашето време. И не само. Тези дни името му отново е на първите страници на вестниците и във водещите новини на електронните медии. Но този път поводът е тъжен. Американската Федерална агенция по въздухоплаване (FAA) обяви пилотирания от Фосет самолет “Citabria” за изчезнал. В понеделник, на 3 септември, 63-годишният Фосет излетя от летището Флайинг М. Ранч близо до Йетрингтън, щата Невада. Твърди се, че четирите резервоара на машината са били пълни и че знаменитият пътешественик тръгнал да търси подходящо място за поставяне на нов световен рекорд за скорост със сухопътно превозно средство. Както призна Синтия Райън от Civil Air Patrol, която ръководи издирването, не се знае накъде се е отправил, защото преди старта не е оставил план на полета. Както винаги в такива случаи, надеждата изчезва последна. Ричард Брансън, неотдавнашният съперник на Фосет в областта на рекордите с балон, каза: “Стийв е невероятно корав. Мисля, че сега чака край самолета си някой да го намери”…
Фосет натрупа огромното си богатство в резултат на финансови операции и игра на борсата. Но световна слава му донесе чупенето на рекорди в областта на въздухоплаването и ветроходството. Той е автор на 116 световни рекорда, между които за най-дълъг полет с балон, за въздушна обиколка на света с балон и самолет (2002 и 2005 г.), за най-бързо околосветско плаване.

Биографията на Джеймс Стийвън Фосет (роден на 22 април 1944 г.) е типично американска. Много повече се знае какви са размерите и от какво са направени катамаранът му “PlayStation” или балонът “Solo Spirit”, а почти нищо – за това какво дете е бил, в какви училища е учил или пък какви приказки са му разказвали за лека нощ родителите му. Известно е, че е завършил Уошингтън Юнивърсити в Сейнт Луис и бил скаут. Доказателства, че на млади години по природа е бил боец и смелчак, са участията му в надбягвания с кучешки впрягове в Аляска, в автомобилната надпревара “24 часа Льо Ман”, в ралито (тогава) Париж-Дакар, в състезанието “Айрън Мен” на Хавайските острови, преплуването на Ламанш (за 21 часа). Известно бе също, че има страшно много пари (дори според американските стандарти) и обича да ги харчи за необичайни неща. Например, неговата яхта “PlayStation” (от едноименната електронна игра на концерна “Сони”) струва 4,5 милиона долара, а годишната й издръжка – 1,5 USD.

Светът започна да чува за него в периода 1994-1998 г. Това бе времето на самотните му полети с балон от Канада до Германия (1994 г.) и от Южна Корея до Канада (1995 г.). При втория излетя от Олимпийския стадион в Сеул и стана първият човек, който прелита соло над Тихия океан, поставяйки световен рекорд по дължина на полета – 9645 км. Кацна край градчето Лийдър, на около 400 км от Калгари, след като бе летял на 8100 м. Когато се справи с океаните, записа няколко най-добри постижения по височина на издигане с балон. По това време в областта на полетите с балони имаше само едно голямо предизвикателство – околоземна обиколка нонстоп. Преди успеха си през 2002 г. Фосет направи шест опита. Най-драматичният беше през 1998 г., когато управляваният от него апарат претърпя авария, започна неконтролируемо да се снижава от 9000 м и се приводни принудително в Коралово море, на 800 км от австралийския бряг. Фосет оцеля по чудо и бе прибран от френски кораб.

Едновременно посвещаваше усилия и време на другата си страст – морето. През 1993 г. записа рекордно плаване край бреговете на Ирландия, след това – в обиколката на Великобритания. През 1995 г. преодоля рекордно разстоянието между Япония и Хавайските острови. Постави общо 16 рекорда под платна и стана първият човек в света, преодолял сам Тихия океан по въздух и по вода. Когато през 2000 г. чу за регата The Race – надбягване около Земята с яхти без ограничения и деление на класове, пристъпи към строежа на “PlayStation” – най-големия катамаран, пускан на вода. По време на подготовката счупи рекорда за 24-часово плаване. Участието си в “The Race” завърши през нощта на 12 срещу 13 януари 2001 г. Няколко хиляди мили след старта в Барселона му се скъсаха теоретично най-здравите (и най-скъпите) платна, произведени според недостъпна в Европа технология. В деня след този удар, на 3000 мили преди Маями, накъдето плаваше с някакви парцали вместо ветрила, съобщи на света, че щом ремонтира и смени това, което се подава на поправка и смяна, ще се опита да подобри рекорда по трасето от Маями до Ню Йорк. И това ще е генерална репетиция за рекордно прекосяване на Атлантика от Ню Йорк до Кейп Лизърд. То се състоя малко по-късно и донесе фантастичното време 4 дни и 17 часа. През 2004-а обиколи света за невероятните 59 дни.

В актива му са вписани прелет с безмоторен самолет от 2192 км – повече от всеки друг, световен рекорд за скорост с цепелин – 111,8 км/ час, най-бърз прелет над САЩ от изток на запад и от запад на изток със самолет, който не е свръхзвуков. През 1999 г. изпрати в историята постижението за прелет с моторен самолет по дистанция от 2000 км, записвайки 962,81 км/ час.

В 19.48 часа GMT, на 3 март 2005 г., пилотираният от Стийв Фосет самолет “GlobalFlyer” кацна на летището Салина в Канзас, от което беше излетял на 1 март в 0.47 часа GMT. По този начин стана първият човек в света, който обикаля Земята със самолет без междинни кацания и без зареждане във въздуха. Летя над Чикаго, Торонто, Лондон, Париж, Кайро, Бахрейн, Калкута, Шанхай, Токио, Хонолулу и Лос Анжелис и премина маршрут по-дълъг от обиколката на Земята по Тропика на Рака – 36 787 км. Изразходва 8,2 тона керосин. Трикорпусният самолет “Virgin Atlantic GlobalFlyer” е направен от карбонови влакна и тежи 1440 кг. Негов конструктор е знаменитият Бърт Ратън. Стийв Фосет летя на 13 000-14 000 метра и използва мощното попътно въздушно течение, наречено “Jet stream”. “То ми помогна да пестя време и гориво” – каза по радиото Фосет един час преди приземяването си. Екстремният полет събуди огромен интерес и през последните 24 часа от него интернет-страницата www.virginatlanticglobalflyer.com беше посетена от 76 милиона души.

Плюс всичко останало Стийв Фосет бе изкачил 6 от 7-те континентални първенци. Бе член на Explorers Club, най-престижната организация на пътешествениците, изследователите и търсачите на приключения, на Кралското географско дружество в Лондон, почетен член на The Adventurers Club и Newport Harbor Yacht Club. Голямата му мечта беше да лети в космоса и сигурно щеше да я постигне. Всичките си най-големи постижения бе записал доста над 40 г. “Печеля, за да реализирам мечтите си” – казваше. Трудно можеше да се каже къде живее, макар че със съпругата си Пеги
обитаваше голяма къща в Чикаго. Негов дом бе целият свят, а семейство – членовете на поредния му екипаж. Като свой кумир в живота посочваше норвежкия пътешественик Фритьоф Нансен. Защо? “Защото никога не е загубил нито един член на своите екипажи и за това, че е получил Нобеловата награда за мир” – подчертаваше Стийв Фосет.

Петър Атанасов

Поръчай книгата Труден Бог

СЛУЧАЙНИ ПИСАНИЦИ

Младежки фес...

0
Идва месец септември, а ...

Боянската цъ...

0
Боянската Църква Полови...