Дар от небето

0

Казанската БогородицаОт стари времена в Русия има няколко най-почитани и грижовно пазени икони, смятани за чудотворни, които са особено популярни сред вярващите. Една от тях е Казанската икона на Божията Майка.
За щастие, тя е запазена до наши дни. Изобразена е Богородица, леко наклонила глава към лявото си рамо над главата над Младенеца Спасител. Със своята дясна ръчица малкият Исус сякаш благославя онези, които го гледат.
Интересно е, че празникът на Казанската икона на Божията майка се чества два пъти годишно – на 8 юли (21 юли ) и 22 октомври (4 ноември). Причината е необикновената “биография” на чудотворната икона.
Открита в пепелта
По време на царстването на Иван Грозни, през 1579 г., 27 години след завземането на Казан, в града избухва голям пожар. Пораженията са огромни. Сред изгорелите до основи домове е и домът на един стрелец. Недалеч от тлеещото пепелище той се канел да вдигне новия си дом, но се появило неочаквано препятствие. Войникът имал осемгодишна дъщеря Матрьона. Присънило й се Божията майка, която й наредила да каже на всички, че в земята, под останките на изгорялата къща се намира икона с нейния лик, и докато не я откопаят, не бива да започват строежа.
Момиченцето разказало съня на майка си, но тя не му обърнала никакво внимание. Сънят се повторил, и пак — нищо. На третия път Матрьона видяла насън самата икона на Богородица. От лика й излизал пламък. След това чула глас: “Ако не обявиш на всички моите думи, аз ще се присъня другиму, но ще ти се случи голямо нещастие.” Момиченцето се събудило, обляно в сълзи, хвърлило се да прегръща майка си, разказвайки й новия си сън.
След тази нощ вече майката завела детето при войводата на Казан и архиепископ Йеремия. те обаче също не повярвали в чудните сънища на детето. Тогава майката, заедно с няколко съседки, отишла при пепелището и започнали да копаят земята. Напразно се трудили. Матрьона сама започнала да се рови в земята. Много скоро ръцете й напипали някакъв вързоп. Това се оказала завитата в старо парче сукно икона. Тъканта била много стара, на места обгорена, но иконата изглеждала като съвсем нова и сякаш излъчвала отвътре ярка светлина.
Новината бързо се разнесла по целия Казан. Към мястото, където била открита иконата, започнали да се събират тълпи от хора. Затова архиепископ Йеремия с кръстно шествие я пренесъл в близката църква, където свещеник бил отец Гермоген, впоследствие той станал патриарх Московски.

Казански Богородичен женски манастир
Древният Казански Богородичен женски манастир, построен на същото онова място, където момиченцето Матрьона изровило иконата на дълбочина повече от 2 аршина. Още в началото на XX век тук бил построен пещерен храм-параклис, благодарение на старанията на княгиня Елисавета Фьодоровна.
През 1930 година основният храм и камбанарията на манастира били взривени, а останалите храмове и здания били дадени на завод за цигари, педагогически институт и за жилищни нужди. След повече от 60 години единствената запазена от манастирските църкви, в чест на Вяра, Надежда, Любов и София отново отворила врати за богомолците. А през юни 2000 година започнали археологически разкопки на мястото на разрушения Казански събор, под който се намирал пещерният храм-параклис “Рождество Богородично”.
Пред новооткритата икона веднага започнали да стават чудеса. Първи се излекували двама слепци — Йосиф и Никита: било достатъчно само да се докоснат до лика на Божията майка, и двамата прогледнали. Така се появил първият юлски празник на Казанската икона на Богородица. А на мястото, където била намерена чудотворната икона, построили манастир, чиято слава бързо се разнесла по цяла Русия.

Под знамето на Богородица
Вторият празник на иконата на Казанската Богородица е свързан с освобождението на Москва от поляците през 1612 година. На руския престол се възкачил ЛъжеДмитрий и настъпили смутни времена. В Русия нахлули чуждоземни шайки и ограбвали народа. Тогава Московският патриарх Гермоген разпратил писма до всички краища на Русия, в които призовавал всички да се вдигнат в защита на Родината. Като научили за това, поляците хвърлили Гермоген в тъмница, където го уморили от глад.
Но писмата на патриарха вече били свършили своята работа. Едно от тях пристигнало в Нижний Новгород. Въодушевени от призива на патриарха, жителите на града започнали да събират войска, за да тръгнат към Москва и да изгонят чуждите банди грабители.
Начело на опълчението застанал княз Дмитрий Пожарский, който взел със себе си чудотворната Казанска икона на Божията майка. И от първите дни тя проявила чудотворната си сила: По пътя към Москва към опълчението отвсякъде се присъединявали още доброволци от други градове.
През август опълченците стигнали Москва и я обсадили. Не му се искало на княза да разрушава престолния град със щурм. И тогава той, заедно с цялата войска започнали да се молят горещо пред Казанската икона на Божията майка за съхранение на руската светиня. Най-накрая молитвите им били чути: на 22 октомври поляците обявили, че се предават. Нижнегородското опълчение влязло тържествено в Кремъл под звъна на камбаните. Начело на процесията носели Казанската икона на Богородица.

Казанската Богородица в Москва Казанската икона на Божията майка в Москва (1612)
Копието било донесено от Казан в Москва през 1612 г. Именно пред тази икона са се молили патриотите Минин и Пожарски и цялото руско опълчение преди освобождението на града от поляците. През 1636 година иканта била поставена в Московския Казански събор. Сега този образ се намира в Богоявленския Патриаршески събор.
Когато чужденците били окончателно изгонени от Русия, княз Пожарски украсил иконата със златен венец — специален знак, че ликът й е чудотворен. В памет на освобождението на Москва от поляците бил установен вторият празник на Казанската чудотворна икона — на 22 октомври по стар стил.

Заповед за Сталин
Три века по-късно иконата отново проявила чудотворната си сила в името на спасението на Русия. Това станало в самото начало на Великата Отечествена война, когато фашистките пълчища застанали през вратите на Москва.
През 30-40 години православен митрополит в Ливан бил Илия, със светското име Караме. Още приживе го смятали за светец. Той съблюдавал най-строг пост през цялата година, по цели седмици живеел като отшелник в пещерите, прекарвайки времето в молитви, почти без сън.
През юни 1941 година патриархът на Антиохия Александър ІІІ призовал всички християни по света да помогнат на попадналата в беда Русия, подложена на нападенията на пълчищата на Антихриста. Митрополит Илия чул призива на патриарха по радиото, след което се спуснал в подземната планинска църква, паднал на колене пред иконостаса, и започнал да се моли на Божията майка. Той молел тя да му даде съвет: как той, роденият в арабския Изток, без да е видял Русия нито веднъж, но ненавиждащ злото, може да помогне на далечната християнска страна.
Минали няколко дни. И ето, изведнъж в тъмната пещера, където се намирала подземната църква, изведнъж станало светло като в ясен слънчев ден. Явила му се Богородица и му обявила какво трябва да направи в тези критически за Русия дни. Преди всичко, трябвало да донесе до властите в Русия, че те следва да отворят всички православни храмове в страната, а свещениците да освободят от затворите.

Икона на Казанската Богородица в Санкт Петербург
В Петербург копие на чудотворния лик донесъл основателят на града, император Петър І. Оттогава тази икона е една от най-главните светини на града. До революцията иконата се намирала в Казанския събор, а сега образът на Казанската икона на Божията Майка се пази в Княз Владимирския събор в Санкт-Петербург. С молитви пред иконата на Казанската Света Богородица градът е бил спасяван не веднъж от вражеско нашествие. Копие от петербургската икона се намира в Свето Троицкия събор.
И още: трябва да се молят на двете Казански икони на Божията майка — тази, която била в Москва в Богоявленския събор, и на другата, не по-малко стара — във Владимирския събор в Ленинград. С втората икона трябвало да се обиколи града, за да не влязат германците в него. И още. След войната, която обезателно ще завърши с победа на руснаците, митрополитът от Ливанските планини трябва задължително да замине за Съветския Съюз и да разкаже как точно е било всичко. Ливанският митрополит изпълнил нареденото от Богородица. По международни църковни канали той успял да изпрати записка за своето видение в Русия, но — което било още по-трудно — уредил да я препратят на самия Сталин в Кремъл. Кой и как е сторил това, и досега е неизвестно.
Любопитни са сведенията за реакцията на Сталин на посланието на Божията майка. Той като че ли се отнесъл към него достатъчно сериозно и поръчал на своя секретар Поскребишев да изясни всичко, което касае чудотворната икона, и конкретно историята за спасението на Москва. Скоро му доложили, че действително през 1612 година опълчението на княз Пожарски влязло в Москва и освободило града от поляците, които се затворили в Кремъл. Князът не искал да ги изхвърли оттам с щурм, страхувайки се че ще пострада святото за цяла Русия място, особено Кремълските храмове. Затова било решено да се обиколи Кремъл с Казанската икона на Богородица, молейки се той да остане цял. И това въздействало: поляците обявили, че са готови да напуснат Москва.
Сега е трудно да се възстановят всички подробности около това какво е последвало, когато “вождът на народите” е научил историята на чудотворната икона. Известно е само, че в Богоявленския събор на обсадената столица бил отслужен молебен, а след него и литийно шествие с изнасяне на Казанската икона. Такава церемония се състояла и в Питер.
Според мнението на вярващите, именно застъпничеството на Богородица изменило хода на събитията на съветско-германския фронт през зимата на 1941-1942 години. Във всеки случай, от гледна точка на военните историци, случило се е нещо невероятно: хитлеристите, съсредоточили под Москва и Ленинград огромни сили, така и не могли да превземат руската столица. Нещо повече, в битката под Москва руснаците не само удържали града, макар че по численост противникът ги превъзхождал, но и това била първата им голяма победа над чуждоземните окупатори. Натрапва се едно обяснение: че точно това е бил Божият промисъл.
СталинВъв всеки случай, само по този начин може да се обясни странната постъпка на Сталин. Воинстващият безбожник, който в младостта си е учил в семинария, но я напуснал и престанал да вярва в Бога, изведнъж поканил в Кремъл делегация на Руската православна църква.
Събитието при това става почти веднага след победоносното завършване на Курската битка, след която започва преломът в хода на войната!
Може да се предположи удивлението на охраната на Върховния главнокомандващ, когато на 4 септември 1943 година заедно с генералите със златни пагони в кабинета на Сталин влизат и трима свещенослужители в църковни одежди: митрополит Сергий, митрополит Ленинградски Алексий и митрополит Киевски Николай.
Срещата била дълга, макар че в печата за нея изобщо не се споменава. Сега, след повече от половин век става очевидно, че тя е станала съдбоносна за всички религиозни общности в СССР: по време на войната в безбожната държава, където образът на Спасителя бил заменен с портрети на “вожда на всички народи”, били отворени стотици църкви. А самият Сталин започнал редовно да се среща с видните православни иерархи. С държавни ордени и медали започнали да награждават свещеници, които преди това, в най-добрия случай отправяли в лагери. Според слухове, през годините на войната, Върховният вожд тайно от всички се молел в правителствената си вила пред старинните икони на Спасителя и Богородица. Нима е повярвал? Неизвестно е. Но това, че през 1947 година Сталин поканил в Москва митрополита на Ливанските планини Илия, е факт. Не е забравил, че именно този човек му помогнал за благотворен кантакт с Господа. Преди срещата с ливанеца, вождът провел обстоятелен разговор с патриарха на цяла Русия Алексей, чийто запис е съхранен.
Сталин попитал патриарха:
— С какво може Русия да се отблагодари на Илия?
Негово преосвещенство предложил да се подари на ливанския митрополит старинна икона, панагия — нагръден знак на висшите свещенослужител, и православен кърст, украсен с камъни от различните краища на Русия.
— Цялото ни Отечество по този начин ще може да участва в този подарък,— обяснил патриархът.
Тази идея се сторила добра на Сталин и той заповядал да се поръча изработването на икона на пресветата Богородица и кръст на най-изкусните бижутери, които да бъдат консултирани от църковни експерти.
Цялото висше духовенство посрещнало тържествено в Москва митрополита Илия. Когато му връчвали ценните подаръци, трогнатият гост даже се просълзил и казал:
— Този кръст аз ще поставя на престола на Катедралния събор в Ливан и ви обещавам, скъпи мои единоверци, че докато аз съм жив, той винаги ще бъде там. Завещавам ви и след моята смърт кръстът да остане на престола като символ на християнското единство. А иконата ще заеме своето място в олтара.
След Москва Илия се отправил в Ленинград. По неговите думи, целта на неговото пътуване в Русия му е била определена в самото начало на войната със заповед на Богородица: той трябвало да разкаже как е било спуснато свише спасение на тази страна по милост Божия.
Да се разкаже за това подробно, на глас. Да изпълни обаче волята на святата застъпница докрай той не успял. Не стигнала вяра и решимост на Сталин и неговото обкръжение да направят достояние Божия промисъл в годините на войната. Очевидно, от страх да не обезценят собствените си заслуги пред Отечеството.
На митрополита на ливанските планини било позволено да разкаже за своето видение публично само в един единствен храм — във Владимирския събор в Ленинград (сега отново Петербург). За предстоящата проповед на митрополит Илия официално никъде не било съобщено. Но по някакъв непостижим начин вестта за него се разнесла по целия Питер, дори и извън пределите на града. “В определения ден десетки хиляди души стояха около храма, транспортът спря, всички подстъпи се оказаха заградени, — спомня си протоирей Василий Швец. — Войниците стояха вцепенени и никого не пускаха. Някакси се промъкнахме. Отляво от амвона беше оградено място, там стояха членовете на правителството. Преброихме 42 души. И ето, появи се митрополит Илия, митрополит Григорий и свещенството. Започна тържествената служба.”
По време на тази тържествена служба митрополит Илия прикрепил скъпоценно венче към Казанската икона на Божията майка, пазена във Владимирския събор. По същия начин, по който бил сторил това три века по-рано княз Дмитрий Пожарски в Москва. Това свидетелствало, че и втората икона също била чудотворна.
Остава още да добавим, че в Москва със лични средства на първия цар от династията Романови Михаил Федорович бил построен събор на Казанската икона на Божията майка на Червения площад, осветен през 1636 година. Храмът станал един от най-главните московски църкви, а неговият настоятел заемал едно от първите места сред московското духовенство. През 1936 година обаче, точно 300 години след откриването му, храм-паметникът бил разрушен. През 1993 година е възстановен отново със средства на града.

по материали от руския печат

знаците на пътя

0

Веднъж вечерта един от посетителите започна разговор с думите: “Махарадж, Вие понякога казвате, че целият проявен свят е илюзия; че той е подобен на кинофилм или спектакъл, и че…”

Махарадж, усмихвайки се, го прекъсна: “Но това не е обикновено кино, снимано с определна цел; това е потресаваща комедия, истински фарс, ако само можехте ясно да видите всичко това такова, каквото е. Вижте – ето ме, аз съм си в къщи, никого не закачам, правя това, което естествено ми идва наум. Да предположим, че един ден на вратата ми се появява полицай и ме обвинява в нападение и грабеж, извършен еди-кога си и еди-къде си в Калкута. Аз му отговарям, че никога не съм напускал родния си град, да не говорим да съм бил в Калкута и да съм взел участие в нападение и грабеж. Увереността, с която говоря, намалява неговата решителност, но той продължава да проучва и открива, че действително казаното от мен е истина. Тогава ми се извинява и ме оставя на мира. Така би трябвало да е.

Но сега започва комичната част. Към вас също отправят подобно обвинение; вие също никога не сте били в Калкута, но присъствието на полицая предизвиква у вас такъв страх, че вие не сте в състояние да кажете нещо в своя защита и му позволявате да ви арестува. После, намирайки се зад решетките, вие сте съкрушени от своето заточение и плачете за свободата. Нима не е смешно?

В своето изначално състояние на единство и цялостност, аз дори не знаех, че съществувам. И ето, че веднъж ми казват, че аз съм се “родил”, че едно определено тяло се явявам “аз”; а някаква си съпружеска двойка са мои родители. От този момент нататък аз започвам да приемам всяка по-нататъшна информация за себе си като истина, ден след ден, а по такъв начин допускам и цяла псевдоличност; и всичко това само защото съм приел обвинението в раждане, макар и абсолютно напълно да осъзнавам, че нямам никакви преживявания за това, че съм се родил; че никога не съм давал съгласието си за това да се родя и да ми бъде зачислено тяло. Постепенно обусловеността става все по-силна и по-силна, и накрая се задълбочава до такава степен, че аз не само приемам обвинението в това, че съм роден като конкретно тяло, но и приемам и това, че някога в бъдеще ще “умра”, и самата тази дума “смърт” става за мен ужасяваща, символизираща някакво травмиращо събитие. Може ли нещо да е по-смешно от това?

По милостта на моя гуру аз достигнах осъзнаване за своята истинна природа, а също и за това, каква шега са спретнали с мен.

Така че по-страшната илюзия се явява не толкова самото събитие, известно като раждане-живот-смърт и продължаващо някакъв си период от това, което е известно като “време”, колкото приемането на себе си като обективна същност, която някакси трябва да преживее тези концептуални събития. А основните илюзии, правещи възможна тази заблуда – това са илюзията за пространство, в което могат да бъдат разположени обектите, и концепцията време (продължителност), в което разположените в пространството обекти биха могли да могат да бъдат възприемани.

Сега вече разбирате ли, защо казах, че животът – това е комедия или фарс? Направете още една крачка и погледнете до каква степен вашата концептуална същност е въвлечена в този фарс.

Вие не само не виждате, че се явявате просто актьор, играещ роля в този фарс, но и продължавате да смятате, че имате свободата на избор и действие в тази пиеса (наречена “живот”), която очевидно би трябвало да се развива в строго съответствие с предварително написан сценарий. И когато събитията протичат по този начин, в естествен и обичаен порядък, тази концептуална същност, която се явява човек, си позволява да се поддава на тяхното въздействие и затова страда. И започва да мисли за “робство” и за “освобождение”.

Самото освобождаване – това е разбирането, че животът е фарс, и осъзнаването, че ти (“Аз” без най-малката следа обективност) не можеш да бъдеш същност с някаква форма, име и някакъв си вид. Освобождението – това е достигане на осъзнаването, че живите същества се явяват части на проявлението на тоталността на феноменалния свят и нямат обособена индивидуалност. Това е осъзнаването, че онова, което се явява “Аз”, е чувствителността на всички чувстващи същества, съзнателното присъствие като такова. Освобождението – това е осъзнаването, че Аз, Абсолютът, в своето феноменално изразяване се явявам функциониране (виждане, чуване, чувстване, усещане на вкус и мирис, мислене) без присъствието на някакви други актьори-индивиди.

Сега разбирате ли, защо “страдате”? Защото вие си представяте себе си като погрешно отъждествяване или по-скоро затова, понеже сте приели, че очевидно се явявате погрешното отъждествяване!”

Рамеш Балсекар
От книгата “Знаците на пътя от Шри Нисаргадатта Махарадж”

Смокиновото дърво

0

Смокиновото дърво

Този ден плуването наистина му вървеше. Водата беше почти топла, медузите пареха само ако им обръщаш внимание, звукът на птиците обикаляше около ушите и това го караше да се чувства пълен с радост. Беше време вече да се връща. Скалите на стръмния бряг с незменните мидени черупки и овъглени съчки от снощния огън го бяха приютили за кратката почивка, която му се полагаше. Нямаше за къде да бърза. Лятото вече си отиваше, но какво по-хубаво от една късна топлина , която да изсмуква морските капки от тялото, когато си вече на брега. И цигарата , поела солта от мокрите устни, въпреки че вятърът почти е отнел вкуса й. Затова си мислеше мъжът, вече наближаваше голямата шамандура, един варел, целият озеленен от водораслите. Тогава ги забеляза, бяха отново двамата около брега, млади и прегърнати . Няколкото дни на плажа те сближават с хората без дори да го искаш и така той знаеше доста неща за тях. Момичето работеше като организатор в туристическа фирма. За него не бе сигурен, дългите му разговори по мобилния го объркваха и не бе сигурен с какво се занимава. Явно печели добре, хотелът им срещу неговия бе по-нов и изискан. А и колата, с която запрашваха вечер нанякъде не бе на дванадесет години като аудито му.
Тази година бе за пръв път сам, трябваше пет-шест дни бързо да се изтекат. Но излезеше ли от морето се чувстваше самотен. Отдавна бяха минали годините, когато почивката бе една луда надпревара от плуване, печени миди на скалистия плаж и танци по дискотеките. Вечер се разхождаше дълго покрай брега, вълнението на кея напомняше с нещо за младостта и го натъжаваше. Не трябваше да идва тук, където с жена си почиваха години наред. Но тя напоследък отделяше внимание само на дъщеря им, затова и сега бе заминала при нея в чужбина , където завършваше магистратурата си. Той не пожела, искаше му се да прекара отпуската отново на море, все пак бе свикнал с този плаж и не си представяше да отиде другаде.
Излезе от морето, когато вълните започваха да образуват бели зайчета и спасителите сменяха белия флаг с жълт. И днес му провървя, не обичаше да ходи извън плажа , за да плува. На самия му край нудистите си имаха своя територия, трябваше да се смесва с тях и се чувстваше неудобно. Само забърса леко тялото си , цигарата изгори малко пръстите му, вече бе задрямал. Младата двойка нещо шумно обсъждаше, в просъница разбра че момичето остава няколко дни само.
Събуди го странен шум , сянка бе обхванала целия плаж , слънцето едвам се провираше през множество птичи ята. Бяха готови за отпътуването си. Като ветрило разперени, един след друг излитаха сякаш от ниското, брегът ги поемаше и издигаше за дългия им път. Отпред бе най-силният водач, след него всички останали. Бяха хиляди , непоколебими и красиви. Граченето им издаваше възбудата от идващото изпитание. Всичко стана за минути. Последните птици образуваха дъга, плажът отстъпи сянката на слънцето и отново хоризонта бе чист. Бяха си заминали.
След час на пясъка щеше да е пусто. Мъжът събра хавлията , огледа се, сякаш имаше нещо друго и се запъти към смокиновото дърво. Това бе любимото му място извън плажа. Откри го още от първата година, когато бе тук. Оттатък шосето, само на стотина метра след свистящия непрекъснат водовъртеж на автомобилите имаше изоставени градини. Бе чудно, че никой не се интересува от тях, всред къпинака и шипковите храсти бе неговата смокиня. Ухаеше от далеч, твърдите й листа по това време бяха изпопада ли, но плодовете зрееха всеки ден. Бе разчленена , не много висока , но с достатъчно здрави стволове, за да го издържи. Смокините бяха едри, минаваха от зелено, през тъмноси-ньо. На върховете стояха черните, опоскани от врабци и косове, мирисът им ставаше така още по-силен. Плодовете се раждаха много, бе сигурен че никой не идва при това дърво, изоставена , тя се радваше само на неговите посещения .
Този път бе различно. Мъжът отдалеч видя цветовете на нечия дреха, когато приближи изенадан тихо възкликна- беше момичето. Нямаше как да избяга от срещата. Приближи се, усмивката й го посрещна , раздразнението че няма да е сам бързо премина .
– За пръв път ли идваш тук- гласът й бе искрящ, младите не обичат учтивата форма на
обръщение. Тогава видя, че ръката и е одрана леко, капчиците кръв бяха до червенината
от къпините, които преди малко е късала.
– Това е любимото ми място- отговори мъжът, нямаше време да измисли друго.
– На мен също ми харесва, нека да е и мое- засмя се тя , косата и литна нагоре. Той усети, че нещо пронизва гърлото му.
– От днес и аз съм сама, искаш ли да прекараме вечерта заедно- попита го момичето когато си тръгваха с откъснатите смокини. Забелязала ме е на плажа, си каза мъжът, тя почти го изпревари с въпроса си.
– Много навътре отиваш в морето, не е ли опасно?
Мъжът се усмихна, бе вече в свои води. Разказа й за това откога плува, още като студент обичаше да влиза с приятелите си така, че брега да не се вижда.
– Сега не съм такъв ентусиаст, става ми скучно- мъжът не искаше да си признае, че и годините го карат да не рискува. Вечерта той отиде в хотела й , във фоайето вече го чакаше момичето. Не й е нужен грим, младостта я прави прекрасна, помисли си мъжът. Само леко червило , сенките около очите подчертаваха зеления им цвят. Очите ти зелени, устата ти хубава , изникна у него заглавието на този сборник разкази, който много обичаше.
И така идващите три дни те бяха непрекъснато заедно. Сутрин той идваше пръв край морето, тя бе избрала мястото близо до спасителите.
– Не бъди неразумен- му казваше момичето всеки път, когато влизаше във водата. Това го радваше, сякаш сили му идваха от тази загриженост.
След плуването мълчаха заедно, мъжът не си мислеше вече, че е сбъркал с това отново да е тук и това лято.Понякога тя се замисляше повече, въпросите му не стигаха до нея, навярно приятелят й липсваше. Момичето искаше да се занимава с рисуване, беше му казала за своята мечта да учи в Академията. Сигурна съм, че мога, се палеше тя, та от дете рисувам. Идващото лято ще кандидатствам, мястото ми е там. Един следобяд пиеха кафе на терасата на хотела.
– Искаш ли да те нарисувам, с любов ще те нарисувам, но и с молив- смееше се тя.
Онова нещо отново прониза гърлото му.
Тогава разбра, че е много добра. Скицникът се изпълни с него самия, сякаш в огледало не толкова добре изтрито се оглеждаше той самият. Все още светлата му коса, бялата брада с почти липсващи черни косъмчета, това малко тъжно изражение, наистина бе той.
– Ще ме поканиш ли на първата си изложба- попита я като на шега.
– Имаш ли съмнение, ти ще си от най-важните там- отговори много сериозно момичето.
Вечерите прекарваха в малките заведения около хотела, музиката на големите ресторанти им пречеше да усещат своята близост. Тогава тя се оживяваше, разказваше повечето време за себе си. Приятелят ми много ми е помагал, от три години сме заедно, та ние всичко знаем един за друг, казваше момичето. Сегашната работа пак дължа на него, със собственика на агенцията са израснали заедно. Дори ми обеща да помогне когато кандидатствам в академията. Работата му е напрегната, много пътува и държи да е спокоен, когато се прибере в къщи.Отскоро си купихме ново жилище, след месец ще се нанасяме. Той за обзавеждането се е доверил на мен, нали съм художник- усмихваше се закачливо тя.
На малкия дансинг излизаше да танцува предимно сама. Мъжът обичаше да я гледа, пушейки цигарата си, нейните стъпки му напомняха едни отдавна преминали години.
Един- два танца не можеше да й откаже, при все че болката в едното коляно леко се засилваше. Блусовете му бяха любими. Тогава бузата на момичето бе върху рамото му,
той я държеше през кръста и си мислеше колко е крехка.
Около полунощ се разделяха, последните минути на вечерта винаги мълчаха. Пред нейния хотел отново луната ги осветяваше, мъжът искаше да й каже нещо, но не знаеше какво точно да е то. И тогава тя го целуваше по двете страни, надигайки се на пръсти,ухаеше на чистота и младост.
Последната цигара преди съня мъжът изпушваше на терасата в хотелската стая, нейната стая не бе на отсрещната фасада на лъскавия съседски хотел. Бе от другата страна и той губеше връзка с нея. До следващата утрин.
Мъжът бе вече удължил почивката си с няколко дни.

Тази сутрин обаче водата не му донесе същата радост , имаше лошо предчувствие .
– Приятелят ми ще си идва днес, колко се радвам- му каза момичето, когато избърсваше от тялото си студените морски капки след плуването.
– Заедно тримата до края на седмицата- му се усмихна тя.-Ще бъде много весело, ще си изкараме страхотно, нали?
Той изтриваше главата си с хавлията и така тя не разбра колко не е съгласен с нея.
На обяд се разделиха. Няма да ходя на плаж, ще остана в хотела , реши мъжът.
Няколко часа след това му се обадиха от рецепцията, че долу го чака момичето.
Веднага разбра какво ще се случи. Тя бе нервна, очите й леко зачервени.
– Заминаваме за две години зад граница- му каза момичето.- Работата му не може
там да я върши някой друг. Ще си идваме често и ще се виждаме, нали.?
Бе готова да се разплаче.
– А новия апартамент? Академията? – тихо запита мъжът.
По едната й буза тръгна сълза, той силно я прегърна.

Червеното слънце почти се бе прибрало , отстъпвайки с нежелание мястото си на луната, когато мъжът навлезе във водата. Плуваше дълго, този път не почиваше на скалите. Водата бе почти топла, медузите пареха само ако им обръщаш внимание.
След час, излизайки на лунния бряг, мъжът си мислеше че другото лято не ще дойде тук. Няма да си вземе сбогом с брега, защото с усмивка си мислеше за една идваща есен. Да , тя ще е топла, морето бурно, но той ще дойде с момичето при смокиновото дърво. То ще ги чака, смокинята живее дълго. Сигурен бе, че нейната първа изложба ще е между неговото късно лято и неизбежната му есен, не може да е другояче.
А няма нищо по- хубаво от прясно откъснати зрели смокини за гостите на една млада художничка, която има първа изложба.

08.02.2007 Любомир Николов

Има ли бъдеще световното културно наследство?

0

В това интервю ще прочетете думите на Титю Дюпре, създател на асоциацията World Heritage Tour, с които споделя за своите пътувания по света. От 5 години той посещава различни точки на нашата планета, за да заснеме всички паметници на културата включени в списъка на ЮНЕСКО. До момента е заснел 1/4 от тях, при това онези, които са най-застрашени или най-недостъпни. Тъжната констатация на Титю Дюпре е, че снима свят, който вече си отива, но все пак вижда и начин как да бъде съхранено ценното от нашето общо минало. Ако човечеството като цяло върви по пътя на саморазрушението, то бъдещето е в отделния човек, в свободната му воля и в неговите собствени ръце. Според Титю Дюпре, всичко идва от индивида и неговата готовност да дава на другите.

(Интервю на Светлана Дичева)

Светлана Дичева: Вие сте обиколили света, стъпвали сте в най-затънтените кътчета на всички континенти. Смятате ли, че светът е в опасност?

Титю Дюпре: Според мен светът не само е в опасност. За мен вече е твърде късно. Ние разрушаваме твърде много. Разрушаваме повече, отколкото изграждаме. Истинската опасност е форматирането на света. Например, вземете който и да е хотел в Джакарта, Индонезия и който и да е хотел в Брюксел. Възможно е в момента, в който се събудите, да не знаете къде сте, защото всичко е форматирано, подобно, еднакво. Същите стени, същите мебели, същата телевизия, същите марки на стоките, същото обслужване. Влизате в хотел 4 или 5 звезди и не знаете в кой край на света се събуждате. Нямате повече достъп до местната култура, до разнообразието. Това явление постоянно се разраства. Всички имаме еднакви компютри и същите програми в компютрите, същите желания, същите потребности, същата необходимост да запълним празнотата във времето с моменти на удоволствие. Всичко това създава проблем, защото човек трябва да живее тук и сега. И какво създаваме? Нищо. Обратното. За да имаме достъп до тези моментни удоволствия, трябва да консумираме нещо, да го разрушим. След като съм заснел 25% от световното културно наследство, не съм оптимист. Мисля, че разрушаваме нашата планета. Аз съм само наблюдател. Не критикувам. Само установявам, че сме на фаза на саморазрушение. От нас трябва да се роди нов тип човек, който да подхване фаза на строителство.

Светлана Дичева: Питам се, ако местните хора нямат желание и не полагат усилия да запазят културното си наследство, кой може да ги задължи да направят това?

Титю Дюпре: Давате ми възможност да кажа обратното на това, което Ви казах и което е много песимистично. По този проблем обаче съм оптимист. Вярвам в индивида. Според мен свободата не е право. Тя е дълг. Човекът е длъжен да бъде свободен. Местните хора са отговорни за запазването на културното си наслество, на свободата си. Много е лесно да се моли ЮНЕСКО да играе ролята на майка или баща и по този начин да се освободиш от всякакви отговорности. Всички паметници на културата – и културните и природните – са дело и дълг на местните хора. Тъкмо защото местните хора се оставят да бъдат впечатлени от международната общност, те губят облика и самочувствието си казвайки си: „По-добре е другаде”. Аз мисля иначе. Всичко идва от индивида и неговата готовност да дава на другите. Ако една църква трябва да бъде спасена, това става с помощта на хората, които живеят около нея. ЮНЕСКО не може да направи нищо, ако тези хора не се интересуват от църквата. ЮНЕСКО като организация няма да знае нищо, ако местните хора не сигнализират за проблеми и опасности за културното наследство. Питате какво става в Дарфур. Медиите не могат да знаят, защото не ходат там. Въпросите се решават на място от местните хора.

Светлана Дичева: Има ли моменти по време на снимки, когато се чувствате напълно сломен и безсилен пред враждебни хора и враждебна природа?

Титю Дюпре: През цялото време се чувствам безсилен. Колкото повече уча, толкова повече разбирам, че не зная нищо. Наскоро например бях в Уганда, в непроходимата гора Анабунди, и изведнъж се намерих обграден от семейство горили. Бяха 12. Не бях очаквал такова нещо. Те бяха на пътя. Шефът на фамилията, който беше с посивяла козина, начупи клони, за да ми покаже пътя. Представете си как съм се чувствал в джунглата, където е трудно да се открие път, обграден от горили. Те са много силни животни и аз много се уплаших. Аз съм само наблюдател. Не мога да направя нищо. Освен това съм посетител, пътник дошъл за малко. Завися напълно от хората, които срещам. Научих се да гледам хората право в очито, хоризонтално. Нито високомерно от високо, нито сервилно. Когато човек гледа другия като равен и с уважение, опасността намалява, а най-добрия паспорт е усмивката.

Светлана Дичева: Много често се сблъскваме с предразсъдъците на другите. А Вие имате ли предразсъдъци?

Титю Дюпре: Постоянно се сблъсквам със ситуации, които ме карат да прекрачвам собствените си граници и да наблюдавам реакциите си. Постоянно съм принуден да наблюдавам себе си, защото постоянно пътувам из страни, които не познавам. Не зная нито езика, нито културата, нити храната. От сутринта не зная къде ще замръкна вечерта и къде ще спя. Това са базисни неща сигурни за хората, които постоянно живеят на едно място. При мен не е така. Всеки ден трябва да се боря, за да си ги осигуря. Аз съм женен за китайка. Когато се срещнахме, тя не говореше нито дума френски или английски, а аз не говорех нито дума китайски. Вече живеем 5 години заедно. Заедно пътуваме и работим много добре, защото местните племена обикновено посрещат с враждебност сам мъж, докато едно семейство винаги е добре дошло.

Светлана Дичева: Когато чуете думата „България” какво си представяте?

Титю Дюпре: Нищо не си представям, защото не познавам България. Това е в Централна Европа. Когато чуя България, извинете ме, но си представям Украйна. Обожавам Централна Европа, защото обичам тази простота и истина в отношенията между хората, които са страдали много. Благодарение на тези страдания, които и аз срещам в живота си, знам, че стигаме до много по-големи дълбочини, до по-истински и откровени неща. Затова обичам много Източна и Централна Европа, защото тези хора са минали през такива трудности, които не могат да забравят.

Интервюто е излъчено по програма “Хоризонт” на БНР на 28 ноември 2007 г.

Поход на толерантността

0

На 12 и 13 ноември ще се проведе станалият традиционен поход “По пътя на шейх Бедреддин Симави”. Известното вече като “Поход на толерантността” събитие се провежда за 11-та поредна година, а негов основен организатор е Културно-просветното дружество „Родно Лудогорие”. Началото на похода е в Силистра, а пътьом се посещават редица селища и места с културно-историческо значение. Предварително определеният маршрут минава през село Окорш, град Исперих, отбива се в резервата Сборяново, продължава през Демир баба теке и завършва в Разград. В станалия вече традиционен поход участие вземат ученици, преподаватели, историци и общественици. Те посещават различни исторически места и музеи, разказващи за етническата и верска толерантност между хората, за бита и историята на различните етнически и религиозни групи в региона.

„Всеки човек трябва да бъде напълно свободен и господар на мислите си и в същото време да уважава мислите и вярата на своите съседи.” Тези мъдри слова принадлежат на живелия през XIV век мистик, философ и реформатор шейх Бедреддин Симави и в тях се съдържа смисъла на целия му живот.

Той бил човек с много високо образование и изключителен за времето си интелект. Учил е в прочутите тогава школи в градовете Одрин, Кайро, Коня, Самарканд. Това му дало възможност да се срещне и запознае с различни култури и религии и да опознае техните народи-носители. Шейх Бедреддин идва в Силистра, за да събере армия и да стане водач на първото антифеодално въстание срещу Османската империя. Преди това той е бил кадия в армията на Муса Челеби, един от двамата синове на султан Баязид. Двамата братя, синове на Баязид – Муса и Мехмед, воюват един срещу друг и шейх Бедреддин застава на страната на по-прогресивния, на страната на населението, на народа. Идвайки в Лудогорието той събира армия от обикновените хора, като обединява всички етноси, основно българи и турци, и повежда първото антифеодално въстание по посока на Стара Загора. Опитите на шейхът да организира успешни действия неуспяват. Той бива пленен с хитрост и обесен гол на бесилката.

Роден в семейството на мюсюлманин и християнка-гъркиня, израстнал заобиколен с любов и разбирателство, шейх Бедреддин посветил живота си на знанието. В продължение на 20 години той обикалял познатия тогава свят и изучавал взаимоотношенията между християни, мюсюлмани и евреи, сблъсквайки се с живота на тези три общности. Писал книги, общувал с много и различни хора, станал велик учен и мъдрец. До последния си ден шейх Бедреддин разпространявал идеята за равенство и разбирателство между хората. Именно на тези негови идеи е посветен „Походът на толерантността”. Той е с една културна насоченост, с изследователстка и възпитателна дейност, да се научат децата да четат, да изследват, да надникват в историята много назад. Макар че става въпрос за едно много далечно време, XIV век, все пак на тях понякога им е интересно да се ровят именно в това минало и да откриват човека и идеите му, да си представят как е изглеждал. Също и да видят и разберат как той е обединявал хората изповядващи различни религии, но имащи една и съща цел – любовта и разбирателство между всички.

Когато въстанието на Бедреддин било разбито около Стара Загора, а самият той предаден и заловен, било му предложено да го пощадят, ако се откаже от опасните за съществуващия ред идеи. Той не приел и отговорил: Твърдите, че мюсюлманите, които воюват с християни, отиват в рая, нали?, казал шейхът, Ами къде отидоха мюсюлманите, които се биха с мюсюлмани?!


Днес, в наши дни ние отново имаме нужда да се върнем назад в историята, дори и да е толкова далече, в търсене на примери за правилни и поне „човешки” отношения между хората. Според Керанка Ангелова, секретар на дружеството „Родно Лудогорие”, времето го налага, за да няма такова разделение. Някога ние сме живели задружно. Впрочем, хората по места си живеят задружно. Не е необходимо изкуствено да бъдат разделяни. Политиците разделят хората.

ТУК можете да прочетете разказ на Милен Енчев, един от участниците в предишен поход по стъпките на шейх Бедреддин.

ГОДЕНИЦА

0

И братовчедът му вика: – Не я гледай, че е дебела и черна, че мустаки има по-рунтави от твойте. Мустак с кола-маска се чисти, има и циганска дъвка за целта, обаче като ти метне премрежен поглед таз знойна женска и ти са усмихне, шъ чактисаш, че най-добре е да са вземнете. Ай сега да не дигаме патардия, ти си зелен, кай, неопитен, слушай опитният, демек, кво ти дума… То е за твое добро.

– Кво си мислиш, бе – мънка оня, – аз да не съм в гората расъл… – И рови с пета земята: – Шъ ида на морето, на плажа в Созопол шъ ида, там моми хубавици колко щеш… Хем всичките до една изписанки.– Онез мискинки ли? Бреее, какъв аджамия! Мани ги онез курви нефелни, ти менека слушай… – Шифьорчето не знаеше, че Тодор ми е братовчед, а Тодор продължи да намила, демек, да ма фали: – Глей сега що ще ти река – дума му, – аджамията смята, че една жена, като е грозновата и особено ако е сура и космата под носа, пет пари не чини. Ами домакинството бе, аланкоолу, кой шъ ти върти домакинството? Тая е кат биволица кротка, па и уредна, плодна, грижовна. Щу работа шъ ти свърши, щу дяца шъ ти народи, не я ли видиш? Все здрави и читави. И поне шъ си сигурен, че са твои деца… Хем все сготвено вкъщи шъ ядеш, опран и огладен шъ ходиш, на бел чаршаф шъ лягаш. А я се виж сега! Ми то на чувяк не мязаш. Жив Освиенцим, като та гледам. Сега си жив умрел, серсемин, дето не знай кво е жена на ръце да го носи, па и да го гушка във вълчите зимни нощи.

Преспа таз нощ у дома шифьорчето. Е-е, самосвалът му пред къщи стоеше. В цяло село у нас сякаш бе най-охолно, най-скопосно, та му постлах и понеже си бе пийнало, бая замотано си бе, взе, че ма прегърна, гушна ме милият, катурнахме се ний двамцата и ме нацелива цялата. И аз му са оставих, а че кво да го правя!…

– Обичкам та – вика ми в тъвното, – ужасно та желая, утре шъ та искам от ваште. Шъ та уважавам тъй до гроб.
И аз кво!… Викам, работата втасала, та и опечена, булка шъ ставам, ой те тебе, Боже Господи, и ти, Света Богородичке!

Обаче заранта на тоз мизерник друг акъл му дойде:
– Не тъ познавам – вика, – и нищо не съм ти обещавал! Коя си ти, ма! Ай сиктир, а да ми съ махаш от главата, че знайш ли, като грабна една кюския…!

– А-а, обещавал си, обещавал – рекох, – ама не повниш, понеже беше кьоркютук пияно. Га си пияно, по-харен си май. Снощи друга песен ми пейше.

– И ти верваш на пиян човек!?
– Па оти да не вервам? Млад си, убав си, ячък си. Що, махна ли да ти намирам? Мен мъж ми требе, па ти си анджък мъж.
– Ай, мамицата ти гювендийска – вика, та реве, жилите му на врата се издуха чак – туй капан ли беше, мари?

– Няма таквоз нещо. Отде пък тез черни мисли у теб? Всичко си бе честно и почтенно. Някой да ти е наливал зорлем вино и ракия в гърлото??? Е на, питай го тоз твой авер – викам и му соча братовчеда Тодор. Ама той тогава още не знаеше, че Тодор ми е братовчед.
– Страх ме е – вика. – Само като я зърна, и ей тъй, от яд настръхвам.

– Шъ свикнеш, не бой са – дума му Тодор, – то и аз отнапреж мойта трудничко я възприемах. Беше па то едно кльощаво и злоядо, вейка, ребърцата му съ брояха… клавиши на акордеон. Обаче идва един момент… айде да не ти разправям! Почваш да я възприемаш като свой имот, като орна нива, бе, нали вдяваш, като бахча насред кър. Па ела сега глей мойта вейчица ква ми се е ошишкавила, бе… жена за чудо и приказ: ходи из дома и паниците звънтят, нищо, че съм лял бетонна плоча отдолу.

– А бе, сирак съм – удари го на молба моичкият, – мислех така… некоя по-имотна, по-засукана… Виж ме колко съм окаян. Е, на! Само туй якенце ми е, и то старо, та старо. – Па си обръща джобовете, и хастара обръща, да видим демек, че и пари си нема. Жив артист!

И ми стана мъчно за него. Дожаля ми. Харесва ми, а пък доста плах. Викам: майната ти, оди си по пътя. И са врътвам, тръгвам аз да си вляза обратно в спалнята: да рева, поне да се нарева. Пък Тодор ме завръща като некой добитък къде кухнята: – Тоз – кай, – не е хич за изтърване. Или сега – кай, – или никогиш!

Както и да е, напи се пак шифьорчето, от мъка се напи, плака, човекът му и с човек, турихме го да спи при свинете и годежът взе, че стана. Курдисаха ме в камиона и… чао, Миче–чао, Тоше… отпрашихме къде неговото родно село Килимявково в другия край на България да ме покаже на майка си и на баща си, и на цялата си рода, щото се оказа, че въобще не бил беден и сирак.

Посреща ме оназ начумерена, изгърбила се, мяза на костенурка, подава си главата от корубата:
– Кое е туй плашило, бре, дето ми го водиш, дето ми улазя баш у дворо да ми плаши кокошките? – реве.
– Не съм аз плашило, додох снаха да ти ставам.
– Снашица значи – тури ръце на кръста и зъбите й чак до кътниците лъснаха в злато. Усмихва ми се, демек.

А моичкият мълчи. И тейко му – и той мълчи, па се и муси. И целият им джинс мълчи и всички ма мерят изпод вежди, все едно на кантар ма теглят и все ексик им излиза. Само оназ – злобна, та чак весела. Мята бутове назад-напред из двора. Ми сега!…
– Шъ са оплача на полицията – викам.
– Па оплачи се – каже, – ако щеш и на пъдаря, и на оня, де пасе патките, и на арменскио поп! – Хилят се осем човека, а мен ми се плаче, къса ми се сърцето и една буца – ей тук на, под лъжичката. Викам си: а-а, тая тъй няма да я бъде, я да обърна аз другото листо.

– Ела – рекох на моичкия, – ела да ти пошепна нещо на ушенцето.
– Недей я доближава-ай – пищи майка му, – шъ та омагьоса… Тя та е омагьосала та, кьорава ли съм аз, та не виждам! – проплака, взе да си скубе косите: – Туй не е вече моят син. Моя син… чавка му изпила мозъка. Зачерни ма моят син непрокопсаник. Къщата ми изгори.

– А, ма – моля й се с добром, – остави сина си на мира… – И го прихватям полекичка под лакътя: – Слушай, мой човек, аз вече не съм онуй моме с пръст небарнато. Знаеш ли ти, че мога дете да родя и шъ го писувам на твое име туй дете, щото ти шъ си бащата?

Мълчи, муси се, хапе си бърните. Да ги хапе! Да не съм го калесвала в село да дохадя, в нашта къща, в мойто легло! А оназ вещица по двора се тръшка, косите си хептен оскуба, двора стана целият на фъндъци:
– Ле-ле! Ле-ле! Ле-ле! Отде па се домъкна таз чума черна? Отдека па баш нас уцели?

Показвам се аз на балкона, косичката си оправям и бялата якичка: – Що да съм чума, мари? Затуй, че го допуснах до мене ли? Да бех чума, щеше ли той мен да залиби?… Нали тъй, бе – ръчкам го изотзад, – ти мъж ли си или какво…? Айде, кажи им кога шъ ни е сватбата. – А той: хък-мък, преглъща ли-преглъща. – Чуйте ма бре, е-ей – дера се аз от пeнджерчето, – таз неделя ний подписуваме, пък вий квото щете правете.

– И се залостихме двамца с шифьорчето, емен-емен, до неделята нос не подаваме. Пък в неделя сабахлен дигаме се от леглото да ходим в кметството.

И като попоглеждам навън, що да видя…

Онез осмината премели и подредили двора и улицата отпреж като за сватба. Майка му ми носи булчинската премяна. Сестрите му ми решеха косите. Братовчедка му ми мери едни бели лаченки обущенца. И ми туриха сребърно венче на главата. Баща му и чичовците му по едно време почнаха да дънят с пищови и чифтета. Къртят тавана тез щури мъже с ей-таквиз сачми, едри като грахови зърна: дан-дан-дааан. Гърмят и врещят хептен пощръклели:
– У-дя-дя-я! Ай, сбирай се, велик роде. Наш чиляк се жени. Селото да заповяда!На хаирлия да е!

Всичко харно, та харно, само дето братовчедът Тодор се не яви на таз моя сватба… Бре-ей, сватба невидяна по нашия край! Щото аз инак нийде никого си нямам. В неговата къща се запознах с туй либаво шифьорче; Тодор бе човекът, дето ми направи работата за шифьорчето: напи го и го бутна в постелята ми… Майчица си нямам щото, чеиза ми от умрели баби сбрахме, тате се спомина поради офтика, бог да го прости, ни брат-ни сестрица край мен. Ала сега, като ги народя пълна къща дечица, шъ го викна тоз мой братовчед и шъ му река: “Ела тука, Тодоре! Ела ми, кучи сине!”

Поръчай книгата Труден Бог

СЛУЧАЙНИ ПИСАНИЦИ

Младежки фес...

0
Идва месец септември, а ...

Съкровищата ...

0
Златно време за българска...