Плюещият (разказ)

0

ПЛЮЕЩИЯТ

Преди години, когато бях в прогимназията, имах приятелче, дето много обичаше да плюе, например – уцелваше от пет крачки стотинка върху чина. През междучасията се обзалагахме, че ще улучи какъвто и да е дребен предмет, и така я карахме сити и весели, защото все някой, изгубил баса, притичваше да ни купи я кифла с орехова паста, я баничка, докато останалите обсъждаха тоя рядък талант.По онова време купешката дъвка не бе позната. Имаше разни неща за дъвкане, но – да кажем, сегашната “Орбит без захар” или турската “Турбо” за някогашните хлапета би била направо разкош. Ами че ние слагахме в уста какви ли не боклуци – восък от свещ, парче мазен асфалт (викахме му “дзифт”), най-занемарените, неуважаващи себе си джвакаха топче от хартия, а който е пробвал, знае, че вкусът на сдъвканата хартия е отвратителен. По-добре да гвачеш шепа слънчоглед; смлените люспи образуват кюспе – хем си дъвчеш, хем изсмукваш като пиявица сока с вкус на олио, докато се образува плътна хапка…

Все по това време във вестник “Стършел” карикатуристът Теню Пиндарев-Чук представяше “Кока-колата” за алкохол, а моряците от Шестия американски флот в Средиземно море – за разбойници и отрепки без възпитание и морал. В репортаж от Италия известен наш писател описа как след като се накъркали с “Кока-кола”, банда морски пехотинци от Щатите изпотрошили витрините в бара, после вилнеели в близкото паркче, вирнали краката на няколко порядъчни местни моми-проститутки, отказали да им платят, а като венец на всички тез магарии пред двореца на папата пели цинични империалистически песни и псували Божията майка.

Струва ми се, оттогаз – от ония славни времена на идеологическа война със световния империализъм, е и първият рекорд в “Книгата на Гинес” за най-дългобойно плюене. Рекордьорът – американски морски пехотинец, изстрелял дъвката си на петдесет и два фута разстояние, наши към шестнайсет метра, както пресмятахме тогава. Личното постижение на моя приятел бледнееше пред рекорда, но като се вземе предвид че момчето бе едва в шести клас и животът тепърва се отваряше пред него, независимо от пълния с двойки бележник, очертаваше му се примамлива кариера в таз супермодерна дисциплина на световното спортно майсторство.

И човекът естествено се амбицира. Докато ние след училище хайманосвахме безцелно по улиците, въртяхме пумпал и брулехме недозрелите сливи афъзки и кайсиите в чуждите градини, той не си губеше времето, ами усилено тренираше в задния двор на тяхната спретната къщурка, тоест – обстрелваше с плюнки дзифт калкана на съседите.

В ония години асфалтът беше новост в пътното строителство. Пътят Пловдив-Пазарджик, например, беше покрит с лети на място бетонни плочи, но дзифт вече топяха в Асфалтовата база до стария Хайван-пазар отвъд моста на Марица, зад Панаира, и ние влачехме оттам цели топове от таз миризлива чернилка за нашето момче.

Пак тогава се появиха оригиналните лозунги “Ние строим пътя, пътят строи нас”, “Сей, земеделецо, сега му е времето!” и “Във всеки дом – говедо!!!” Общинската управа се беше заела здраво с разкрасяването на града. Из кривите тесни улици бръмчаха товарни молотовки (камиони от “Завод имени Молотова”) с монтирани отзад кокетни кафези и пловдивчани се носехме като ято пилци по линиите на градския транспорт. В Цар Симеоновата градска градина, например, гърмеше по празници духовата музика на Офицерския клуб. (Лирическо отклонение: ходехме да правим скомина на музикантите духачи. Ръфаш лимон пред наперените фатмаци, докато от флигорните потече слюнка и оркестърът хукне да те гони барабар с буриите. Ей на това му се вика скомина…)

Артистични хора бяха тогавашните общинари; нацвъкали бяха червени, сини и зелени емайлирани табелки с интересни надписи, като “Не гази тревата! Тя е твоя”, поучителна мисъл, да речем: “Плюенето по тротоара е признак на ниска култура. Културният гражданин не плюе” или категоричното “Храченето – абсолютно забранено!” Не се бяха сетили да допълнят: “Стреля се на месо!”

Как гостът на Пловдив пред тия чудесии да не помисли, че тук основен кеф за пловдивчанина е да точи сополи, да се секне, да плюе и храчи. А не беше тъй. Всички ние си плюехме най-нормално, ни повече, ни по-малко от жителите на който и да било град на планетата. Налагаше се обаче да докажем, че сме нова порода човеци, именно – “от социалистически тип”, нищо, че Пловдив винаги си е бил неделима част от архаичната представа за миризливия Ориент – красиво бунище, боклукчийска кофа, един вонлив кенеф. И тогава ние, децата, се къпехме в същата Марица сред нечистотиите, доплували чак от хартиената фабрика в Белово, отходните канали на Пазарджик и фекалиите на дузина села.

Дойде моментът да напиша за Цариградски. Цариградски бе най-личният сред талисманите на Пловдив, наред с гърбушкото Мильо – романтичният официален любовник на позастарелите местни актриси, известния с люспестата си кожа бай Анго Шарана от Кичук Париж, вдетинения Данката Чекиджията от Сарайкъра, вечно ухиления кротък идиот Стефчо Каруцаря и още половин рота по-малко известни любимци на пловдивската бохема. Цариградски можеше да го срещнете в най-върлия мраз и в най-страшните жеги неизменно в жълта памучна фланелка, кожени тиролски панталонки, три-четвърти бели чорапки до коленете и туристически обуща, с широкопола платнена шапка, небрежно метната на гърба, и провесен на врата портативен радиоапарат “Ехо” – чудо на българската соц.електроника, което хващаше две плюс една станции криво-ляво на средни вълни и стабилно единственото Радио Букурещ в диапазона на дългите вълни.

Цариградски за мен и днес е особена версия на доктор Рийо от романа на Албер Камю “Чумата”. Винаги учтив, сдържан и доброжелателен, тоя рядък, много специален човек обикаляше големите улици да почиства общинските плювалници. Общинската управа освен емайлираните табелки бе посадила по тротоарите край автобусните спирки едри чугунени цилиндри, около метър високи, които бяха именно въпросните плювалници. От комуналната служба по чистотата Цариградски го бяха обзавели с конче и каручка с шперплатова кабинка, в която се лашкаха пет-шест казана за отпадък и цинкова кофа за хлорната вар. Имат много здраве от мен ония, дето смятат, че почистването на плювалници е неприятна участ: бих ги посъветвал да погледнат как си върши работата Цариградски, за да разберат, че няма гадна работа, ако човек съвестно върши необходимото с уважение към себе си и света наоколо.

Не съм чул някой да му се подиграва. И най-лютите подигравки са замирали в респект пред благородната фигура на тоя ветеран от сраженията с хорската мръсотия. Почистването на всеки плювалник той превръщаше в ритуал, в свещенодействие. Орляк дечурлига го следваха неизменно по петите. Минувачите спираха да погледнат и те как специалистът си върши работата. Той изваждаше от тъмнозеленото фургонче чифт яркооранжеви гумени ръкавици, нанизваше ги до лактите и след като изсипеше отпадъците, ловко минаваше плювалника отвътре и отгоре с метличка, овлажнена с хлорна вар.

Къде се изгуби тая рядка птица?… Знам историята на неговата смърт. Тя е толкова романтична, колкото е вероятно и целият му живот… Но обърна ли се към детството си, той е все там – строг, благороден и дружелюбен. Трополят копитата на коня, меко се полюшва фургончето, писука транзисторното радио на гърдите му; чувам някогашен шлагер: “Бона сера, сеньорита, бона сера” (Добър вечер, госпожо, добър вечер!), “Темпико, Темпико… Темпико е в Мексико – чуден край, далеч оттук, някъде на юг” или песничката за “малката креолка от Венецуела”.

Понякога си мисля, че детството е приказен сън. В тоя сън има чудовища и вещици, разбира се, но има и добри герои. Момченцето, което съм бил, продължава с лакомо любопитство да изучава тоя живот. Загине ли у мен това ненаиграло се и ненарадвало се хлапе, сигурен съм – то ще е и моят край.

Навярно вече се питате: а какво стана с онова приятелче от някогашния шести “а” на училище “Сашо Димитров” до старата болница. Милият, той тренираше почти две години с надеждата да запише името си поне сред подгласниците на шампиона плювач, но не успя да преодолее шеметните тринайсет метра далечина и вече в края на осми клас, когато строени, къпани и подстригани високо, чакахме тържествено да ни връчат свидетелствата за завършено основно образование, ми пошепна само на мен, неговия най-близък приятел: “Отказах се. Не мога повече. Това са ми възможностите. Ама не казвай на другите, да не ми се смеят”. И аз обещах да пазя тайната… Сега, след почти четиридесет години, мисля си: и момчешките тайни имат давност. Достатъчно съм стискал зъби с тая срамна за истинския мъж тайна!

Ето, казах ви я и чувствам как ми олеква… Какво пък, може тоя приятел и да не е видял името си със златни букви в историята на световния спорт, но за мен и за ония, дето го познаваха, той си остава Най-добрият плювач на Балканския полуостров. А за да не ви мъчи горчивият вкус на печал в устата, ще добавя нещо весело.

В онова далечно лято, когато приключвахме осми клас, съседът на моя приятел получил някакви пари от наследство и според предписанията на общинската управа извикал майстори да измажат отвън фасадата на тухлената къща. Измазали я майсторите отпред и отстрани без проблеми. Когато почнали да клепат откъм гърба обаче, хоросанът се ронел, не щял да се задържи. Гледали те, чудили се какво е туй чудо, па накрая си дигнали чукалата. Задната стена подир двегодишните усилни тренировки на моя амбициозен приятел била импрегнирана от асфалтовите плювки. “Па то няма нужда от хоросан – отсякъл техникът, – цялата сграда при едно земетресение ще се срути барабар с комина и стълбището, обаче ей тая стена няма да падне!”

Който не вярва, може да провери. Сред новопостроените пет- и повечеетажни замъци, точно на адрес “Пещерско шосе” № 34 се гуши съборетина на кат и половина. Ако е краят на пролетта и някое хлапе не ви следи зорко, може да се вмъкнете в дворчето и да си напълните пазвата със сливи. Афъзки са, ранозрейки и леко киселеят. Приятни са на вкус и ще ви доставят удоволствие, при положение че нямате кариес.

Междувременно тия дни един бандит, дето не си знаеше парите, го уцелиха с куршумче от 60 стотинки и после тържествено го съпроводиха с духовата музика на гарнизона до хубавото гробище край шосето за Рогош.

Из “Изповеди” на Свети Августин

0

Свети Августин
Из Изповеди
превод от латински: Анна Б. Николова

Книга десета

XXII. 32. Не позволявай. Господи, не позволявай на сърцето на раба Твой, който Ти се изповядва, не позволявай, когато от радост съм възрадван, да се мисля за щастлив. Че има радост – и тя не се дава на нечестивците, но се дава на ония, които Те почитат безкористно и чиято радост си Ти сам. И щастливият живот е това човек да се радва от Тебе, за Тебе, поради Тебе: това е щастливият живот. А които мислят, че щастливият живот е нещо друго, те вървят след друго щастие, щастие неистинско. Но въпреки това от някакъв образ на щастието тяхната воля не може да се отвърне.
XXIII. 33. Следователно не е сигурно, че всички искат да са щастливи: понеже тези, които не искат да се радват на Тебе, Който си единственият щастлив живот, въобще не искат щастлив живот. А може би всички го искат, но понеже плътта желае противното на духа, а духът – противното на плътта, за да не правят людете онова, що желаят (Гал. 5:17), затова именно людете се отклоняват към онова, което могат, и това им стига: понеже онова, което не могат, те не го желаят дотолкова, доколкото е необходимо, за да го могат.
Ето, питам всички: какво предпочитате – на истината ли да се радвате или на лъжата? И всички казват, че предпочитат на истината да се радват, и то със същата сигурност, с която казват, че искат да бъдат щастливи. Следователно щастливият живот е радост от истината. А това е радост от Тебе, Боже, Който си истината, моя светлина, спасение на лицето ми, Бог мой ( Ин. 14:6; Пс. 26:1); 41:12). Този живот искат всички, този живот, който единствен е щастливият, искат всички, радост от истината искат всички. Срещал съм мнозина, които искат да мамят, но никого, който иска да бъде измамен.
Тогава къде са познали щастливия живот, ако не там, където са познали истината? Ще и нея обичат: понеже не искат да бъдат мамени. И когато обичат щастливия живот – а той не е нищо други освен радост от истината – хората винаги обичат и истината. А нямаше да я обичат, ако за нея нямаше представа в паметта им. Защо тогава не се дават от нея? Защо не са щастливи? Защото повече са заети с неща, които ги правят щастливи, отколкото с нещо, което може да ги направи щастливи, но за което слабо си спомнят. Че все още е малка светлината у хората. Нека вървят, нека вървят, за да не ги обгърне мракът ( Ин. 12:35).

34. Защо обаче истината поражда ненавист и враждебни са хората към човека, проповедник на истината, макар и да обичат щастливия живот, който не е нищо друго освен радостта от истината? Не става ли тъй, защото истината е дотолкова обичана, че ако някой обича нещо друго, той иска обичаното от него да бъде истината истина; и понеже не желае да бъде лъган, не желае да бъде разкрито, че се лъже. И тогава подобни хора мразят истината заради онова, което обичат вместо истината. Обичат я те, когато ги озарява, мразят я, когато ги изобличава.
И понеже не искат да бъдат мамени, но искат да мамят, те обичат истината, когато тя се разкрива, но я мразят, когато тях разкрива. Затова истината ще се разплати с тях – и всички, които не искат да бъдат разкрити от нея, ще бъдат разкрити въпреки желанието им, но тя на тях няма да се разкрие. Тъй е, тъй е: тъй човешката душа, сляпа и мудна, грозна и гнусна, иска скрита да остане, но не и от нея нещо скрито да остане. И й се връща тъй, че тя самата не остава скрита за истината, но истината остава за нея скрита. Ала дори тогава, когато е нещастна, душата човешка предпочита да се радва на истината, а не на лъжата и следователно да бъде щастлива. А това ще стане, когато нищо няма да й пречи да се радва на тази единствена истина, благодарение на която всичко е истинно.

XXIV. 35. Ето какви пространства пребродих в паметта си, търсейки тебе, Господи, и не Те открих извън нея: понеже не открих нещо от Тебе, което да не помня, откак научих за Тебе. Защото, откак за Тебе научих, не съм Те забравял вече. Където намерих истината, там намерих Бога мой, самата истина, която не съм забравял, откак съм я научил. И затова, откак научих за Тебе, оставаш Ти в паметта ми и Те намирам там, когато си припомням за Тебе и намирам оградата си в Тебе. Тези са моите свети удоволствия, които ми дари Твоята милост, съзряла бе моята бедност.

XXV. 36. Но къде в паметта ми пребиваваш, Господи, къде пребиваваш Ти там? Какво ложе Си си сторил? Какво светилище Си си изградил? Ти си удостоил паметта ми с честта да пребиваваш в нея, но къде пребиваваш – това размислям. Че когато за Тебе си припомнях, прекрачих тези нейни части, които и дивите зверове притежават: понеже не Те намерих сред образите на нещата телесни. И стигнах до тези части на паметта ми, на които съм поверил чувствата на душата си – но и там не Те открих. И влязох в самата обител на душата, с която душата разполага в паметта ми – защото душата помни и себе си също: но и там Те нямаше. Понеже Ти както не си ни телесен образ, ни движение на живата душа, каквито са радостта, тъгата, страхът, страстта, помненето, забравянето и други подобни, така не си и самата душа:, тъй като Ти си Господ, Бог на душата, и всички тези неща се променят, а Ти пребиваваш непроменим над всичко – и откак научих за Тебе, Ти си ме удостоил с честта да пребиваваш в паметта ми. И защо търся място в паметта си, мястото, където Ти обитаваш: нали в действителност там място не съществува? А Ти сигурно обитаваш в паметта ми, понеже, откак за Тебе научих, Те помня и в паметта си Те намирам, когато за Тебе си спомням.

XXVI. 37. Къде тогава съм Те намерил, за да науча за Тебе? Понеже, преди да науча за Тебе, Ти не си бил в паметта ми. Къде тогава Те намерих, за да науча за Тебе, ако не в Тебе над мене? Но място няма: и назад отивам, и напред отивам – място няма. Ти, Истина, Ти стоиш пред всички, които се обръщат за съвет към Тебе – и едновременно на всички отговаряш, дори когато Те питат за различни неща. Ясно отговаряш Ти, но не всички ясно Те чуват. Всички търсят съвет оттам, откъдето искат, но невинаги чуват онова, което искат. Най-добър Твой слуга е оня, който се стреми не толкова да чуе от Тебе това, което иска, но по-скоро се стреми да иска това,. което е чул от Тебе.

XXVII. 38. Късно Те обикнах, о Красота тъй древна и тъй млада, късно Те обикнах! Ето, вътре си била Ти, а аз вън – и все вън Те търсех и с цялата си грозота се втурвах към създадената от Тебе красота. Ти беше с мен, но аз с Тебе не бях. Държаха ме далеч от Тебе нещата, които нямаше да съществуват, ако Ти не съществуваше.
Призова ме Ти и ме извика – и прекъсна глухотата ми
светна Ти, блесна – и прогони слепотата ми,
задуха Ти-и поех аз дъх, и сега с Тебе дишам,
вкусих Те-и глад чувствувам, и жажда по Тебе,
докосна ме-и пламнах по Твоя мир.

XXVIII. 39. Когато с Тебе цял се съединя, няма да чувствувам болка и мъка и жив ще бъде целият мой живот, с Тебе изпълнен. Понеже, когото Ти изпълваш, него възвисяваш. Сега обаче все още не съм изпълнен с Тебе, сам за себе си съм бреме. Сражават се радостите мои, достойни за оплакване, с тъгите мои, за радост достойни, и на чия страна е победата – не зная. Горко ми, о, Господи, помилуй ме (Пс. 30:10). Сражават се злощастните мои тъги с блажените ми радости и на чия страна е победата – не зная. Горко ми, о, Господи, помилуй ме! Горко ми!. Ето раните си не крия аз: лечител си Ти, болен съм аз; състрадателен си Ти, страдащ съм аз.
И не е ли изпитание земният живот на човека (Иов 7:1)? Че кой би желал мъки и трудности? А Ти повеляваш да ги търпим, не да ги обичаме. А никой не обича онова, което трябва да понася, макар и да обича търпеливостта. Понеже, дори и да се радва, че изтърпява, все пак би предпочел да няма какво да търпи. При несполуки за сполуки жадувам, при сполуки от несполуки се боя. Съществува ли място по средата, където животът човешки да не е изпитание! Тежко на сполуките в този свят, тежко им веднъж и дваж заради страха от несполуки и заради накърняването на радостта! Тежко на несполуките в този свят, тежко им веднъж и дваж, и триж заради копнежа по сполуки и заради това, че жестоко нещо са несполуките, и дано не преломят те търпението! И затова не е ли земният живот на човека изпитание безспир?

Източник: http://grosni-pelikani.cult.bg/

Евангелие на Юда – пълен превод

0

Завършен е пълния превод на Евангелие на Юда, и макар да не е в своята окончателна версия, бързам да го представя на най-нетърпеливите от вас.
Преводът е правен така, че да отговаря буквално на английски текст, но и да има смислова издържаност.
Ако забележите неяснота в Българския текст, то е, защото тя съществува като такава и в Англисйкия превод на евангелието.

Мое лично менение е, че на места английският превод не може (поради спецификата на езика) да представи добро смислово отражение на оригиналния текст.

Представеният по-долу превод на Български език не е в своя окончателен вид, но не съдържа грешки, които биха могли смислово да променят съдържанието на текста.

Евангелие на Юда

Тайният разказ на Откровението, което Исус даде в разговор с Юда Искариотски, по време на седмицата и трите дни преди празнуването на Пасха.

Когато Исус се появи на земята, Той извърши много велики чудеса, за спасението на човечеството. И докато някои [ходеха] в пътя на праведността, а други ходеха в пътя на своите грехове, дванадесетте ученика бяха призовани.
Той започна да говори с тях за мистериите отвъд света, и какво ще се случи в края.
Често той не се появяваше между учениците като себе си, а се намираше между тях като дете.

Един ден Той бе със своите ученици в Юдея, и ги намери събрани заедно, седнали в религиозно уединение. Когато той [се приближи до] своите ученици, [34] събрани заедно и насядали в благодарствена молитва над хляба, [той] се изсмя.
Учениците [му] казаха: „Господарю, защо се смееш на [нашата] благодарствена молитва? Ние направихме което е право.”
Той им отговори, казвайки: „Аз не се смея на вас. не правите това
от собствената си воля, но защото така вашия бог [ще бъде] възхвален.”
Те казаха, “Господарю, ти си […] синът на нашия бог.”
Исус им каза, “От къде ме познавате? Истина ви казавам, никое поколение от хората, които са измежду ви, няма да ме познава.”

Когато учениците му чуха това, те се ядосаха и разгневиха и започнаха да богохулстват срещу него в сърцата си.
Когато Исус забеляза тяхната липса на [разбиране, той] им каза, “Защо този разговор ви вкара в ярост? Вашият бог, който е във вас и […] [35] ви провокира
към ярост [във] вашите души. [Нека] всеки един от вас, който е [достатъчно силен] измежду човешките същества, да изкара перфектния човек (от себе си) и застане пред лицето ми.”
Те всички казаха, „Ние имаме силата.”
Но техните духове не посмяха да застанат пред [него], освен Юда Искариотски. Той можа да застане пред него, но не можа да го погледне в очите и обърна лицето си на страни.
Юда му [каза], „Аз знам кой си ти и от къде си дошъл. Ти си от безсмъртното царство на Barbelo. И аз не съм достоен да произнеса името на онзи, който те е изпратил”

Знаейки, че Юда говори за нещо възвишено, Исус му каза:
„Ела на страни и аз ще ти разкажа за мистерията на царството. За тебе е възможно да го достигнеш, но ти ще се мъчиш много. [36] И един друг ще те замести, за да могат дванандесетте [ученици] отново да бъдат в пълнота със своя бог.”
Юда му каза: „Кога ще ми кажеш тия неща и [кога] великият ден на светлината ще зазори за това поколение?”
Но когато той каза това, Исус го остави.

На следващата утрин, след като това се случи, Исус [се яви] на учениците си отново.
Те му казаха: “Господарю, къде беше и какво прави, когато ни остави?”
Исус им каза: “Отидох при друго велико и свято поколение.”
Неговите ученици му казаха: “Господи, кое е това велико поколение, което е по-висше от нас и по-свято от нас, и което не е сега в този свят?”
Когато Исус чу това, той се изсмя и им каза: “Защо мислите в сърцата си за това силно и свято поколение? [37] Истина ви казвам, нито един роден [от]
този аеон няма да види това [поколение], и няма ангелска звездна дружина, която да властва над това поколение, и никоя смъртна личност не може да бъде свързана с него, защото това поколение не идва от […] което е станало […]. Поколението на хората измежду [вас] е от поколението на човеците […] сила, която […] други сили […] чрез [които] вие управлявате.”
Когато [неговите] ученици чуха това, те всички се обезпокоиха в душите си. И не можеха да кажат дума.
Друг ден Исус дохожда при [тях]. Те [му] казаха: “Господарю, ние те видяхме във [видение], защото имахме велик [сън …] нощ […].”
[Той каза], “Защо сте [… когато] се криете?” [38]

Те [казаха: „Ние видяхме] величествена [сграда с голям] олтар [в нея и] дванадесет мъже – те са свещениците, бихме казали – и име; и тълпа от хора чака пред този олтар, [докато] свещениците [… и получи] приносът. [Но] ние продължавахме да чакаме.”
[Исус каза:] “Как изглеждат [свещениците]?”
Te [казаха: „Някои…] две седмици; [някои] принасяха в жертва своите собствени деца, други – своите съпруги, и възхваляваха [и] смиреност един към друг; някои бяха спали с мъже; някои са намесени в [кланета]; някои са извършили множество грехове и дела на беззаконие. И мъжете, които стояха [пред] олтара, призоваваха твоето [име], [39] и във всичките дела на техния недоимък, жертвоприношенията са доведени до пълнота […].”
След като казаха това, те останаха мълчаливи, защото бяха разтревожени.

Исус им каза: „Защо сте разтревожени? Истина ви казвам, всички свещеници, които стоят пред онзи олтар, призовават моето име. Пак ви казвам, моето име е било написано на този […] на поколенията на звездите, чрез човешките поколения. [И те] засаждаха неплодородни дървета, в мое име, по срамен начин.”
Исус им каза: „Тези, които сте видели да приемат приносите при олтара – това е, което сте вие. Това е богът на който служите, и вие сте тези дванадест мъже, които сте видели. Телетата, които сте видели, доведени за жертвоприношение са многото хора, които вие сте водили в заблуда [40] пред онзи олтар. […] ще застане и ще ползва името ми по този начин, и поколенията на набожните ще му останат верни. След него, друг мъж ще застане там от [развратниците], и друг [ще] застане там от погубителите на деца, и друг, от тези, които са спали с мъже, и онези които се въздържат, и останалите, от осквернителите, беззаконниците и грешниците, и онези, които казват, ‘Ние сме като ангели’; те са звезди, които довеждат всичко до своя завършек. Защото на човешкото поколение е било казано: „Виж, Бог получи твоят принос от ръката на свещеника” – който е служител на заблудата. Но само Господ, Господ на вселената е този, който заповядва, ‘В последния ден, те ще бъдат посрамени’ [41]
Исус [им] каза: „Спрете да прин[асяте…] което имате […] на олтара, докато те са върху вашите звезди и вашите ангели, и вече са дошли до своя завършек там. Така че, нека те бъдат [впримчени] пред вас, и ги оставете да си отидат [ около 15 липсващи реда ] поколения […] Един пекар не може да нахрани цялото творение [42] под [небето]. И […] на тях […] и […] на нас и […].
Исус им каза: „Спрете да се мъчите с мене. Всеки от вас има своята собствена звезда, и всеки [един – около 17 липсващи реда — ] [43] в […] който е дошъл [… пролет] за дървото […] на този аеон […] за времето […] но той е дошъл да полее Божият рай, и [поколенията] които ще останат, защото [той] няма да оскверни [пътеката на живота на] онова поколение, но […] за цялата вечност.”

Юда [му] каза: „[Раб]и, какъв плод ражда това поколение?”
Исус каза: „Душите на всяко човешко поколение ще умрат. Когато тези човеци обаче, завършат времето на царството и духът ги напусне, техните тела ще умрат, но техните духове ще са живи, и ще бъдат взети горе.”
Юда каза: „И какво ще прави остатъка от човешкото поколение?”
Исус каза: „Невъзможно е [44] да посееш семе върху [скала] и да събираш плод. [Това] е също начинът […] [замърсеното]то поколение […] и покварената Мъдрост […] ръката, която е създала смъртни човеци, така че техните души да отидат горе във вечните светове отвъд. [Истина] ви казвам, […] ангел […] ще може да види това […] онези на които […] святи поколения[…].”
След като Исус каза това, той си отиде.

Юда каза: „Господарю, както изслуша всички тях, сега изслушай и мене, защото аз имах велико видение.”
Когато Исус чу това, той се изсмя и му каза: „Ти тринадесети дух, защо така силно се стараеш? Но говори и аз ще те изтърпя.”
Юда му каза: „Във видение аз видях как дванадесетте ученика ме биеха с камъни и [45] ме преследваха [жестоко]. И аз дойдох до място, където […] след тебе. Аз видях [къща…], и моите очи не можеха да [обхванат] нейните размери. Велики люде я обграждаха, и тази къща покрив от зеленина, и в средата на къщата имаше [тъпла (множество) –липсват два реда — ], казвайки, ‘Господарю, вземи ме заедно с тези хора.’”
[Исус] оговори казвайки: „Юда, твоята звезда те е отклонила от пътя” и продължи- „Никой смъртно роден не е достоен да влезе в къщата която си видял, защото онова място е запазено за светите. Нито слънцето, нито луната ще царуват там, нито денят, но светиите ще обитават там за винаги, в света на вечността, със светите ангели. Виж, аз ти обясних мистерията на царството [46] и те научих за грешките на звездите; и […] изпрати го […] на дванадесетте аеона.”

Юда каза: „Господарю, възможно ли е моето семе да е под контрола на властелините?”
Исус му отговори: „Ела за да [ — липсват два реда — ], но ти ще се мъчиш много, когато видиш царството и всички негови поколения,”
Когато чу това, Юда му каза: „Какво му е доброто, че съм го получил? Защото ти ме отдели от онова поколение.”
Исус му отговори, казвайки: „Ти ще станеш тринадесетият, и ще бъдеш прокълнат от другите поколения – и ти ще царуваш над тях. В последния ден те ще прокълнат твоето издигане [47] до светото [поколение].”

Исус каза: „[Ела], защото аз мога да те науча на [тайните], които никой никога не е видял. Защото съществува велик и безграничен свят, чиято широта никое англеско покоеление не е видяло, [където] има велик, невидим [Дух],
който ангелско око не е видяло,
нито някога е била обхваната от мисъл на сърце,
и никога не е бил наричан с някакво име.
И светъл облак се появи.
Той каза: „Нека се роди ангел като мой прислужник.”
Велик ангел, божествено просветлен Себе-Роден, изплува от облака.
По негова причина, четири други ангела произлязоха за живот от друг облак, и станаха слуги на ангелския Себе-Роден. Себе-Роденият каза: [48] „Нека […] да произходи за живот […]”, и то дойде за живот […] И той [създаде] първото светило да царува над него. Той каза: „Нека ангели произходят за живот, да [му] служат”, и
Неизброими безчетни множества произходиха за живот. Той каза: „[Нека] просветлен аеон да дойде за живот”, и той дойде за живот. Той създаде второто светило [да] властва над него, заедно с неизброими безчетни множества ангели, предлагащи услугите си. Така той създаде остатъка от просветлени аеони. Той ги направи да царуват над тях, и създаде за тях неизброими безчетни множества ангели да им помагат.

„Адамас беше във първия светещ облак, който никой ангел, никога не е видял между тези наричани ‘Бог’. Той [49] […] който […] подобието […] и според видът на [този] ангел.
Той направи непоквареното [поколение] на Сет да се появи […] дванадесетте […] двадесет и четирите […]. Той направи седемдесет и две светила да се появят в непоквареното поколение, в съответствие с волята на Духа, техния брой да бъде пет за всеки.
“Дванадесетте аеона на дванадесетте светила, постановиха своя отец, с шест небеса за всеки аеон, така, че станаха седемдесет и две небеса за седемдесет и двете светила, и за всеки [50] [от тях, по пет] светове, [за общо] триста шестдесет [светове…].
На тях им бе дадена власт и [велико] множество от ангели [без чет], за слава и преклонение, [и след това също] девствени духове, за слава и [преклонение] на всички аеони и небесата с техните светове.

Множеството на тези безсмъртни е наречено космос – това е гибел – от Отца и седемдесет и двете светила които са със Себе-Родения и неговите седемдесет и два аеона. В него се е появил първият човек с неговите непокварени сили. И аеона който се е появил със своето поколение, аеонът в който е облакът на знанието и ангела, е наречен [51] Е1. […] аеон […] след това […] каза, ‘Нека дванадесет ангела произлязат за живот [да] властват над хаоса и [долния свят].’ И ето, от облака се появи [ангел], чието лице проблестя в огън и чиято поява бе означена с кръв. Неговото име бе Nebro, което значи ‘бунтовник’; някои го наричат Yaldabaoth.
Друг ангел, Saklas, също дойде от облака. Nebro създаде шест ангела, както и Saklas, за да бъдат помощници, и те създадоха дванадесет ангела в небесата, всеки от тях с дял в небесата.

Дванадесетте властелини се обърнаха към дванадесетте ангела: „Нека всеки от вас [52] […] и нека те […] поколение [ — един загубен ред — ] ангели”:
Първият е [S]eth, който е наречен Христос.
[Втори]ят е Harmathoth, който е […].
[Трети]ят е Galila.
Четвъртият e Yobel.
Петият [е] Adonaios.
Тези са петте, който управляваха в долния свят, и преди всичко над хаоса.

Тогава Saklas каза на своите ангели: „Нека създадем човеци по подобие и вид.”
Те придадоха форма на Адам и Ева, която в облака е наричана Зоя. Така, по тези имена, всички поколения викат мъжа, и всички те наричат жената с тези имена.
Сега, Sakla не [53] запо[вяда…] освен […] поко[ления]та… това […].
И [властелин]ът каза на Адам: „Ти ще живееш дълго, със своите деца.””

Юда каза на Исус: „[Колко] е продължителността на времето за живот на човеците?”
Исус каза: „Защо се чудиш над това, защото Адам, със своето поколение е изживял отреденото му в мястото където е получил своето царство, с дълголетие от своя властелин?”
Юда каза на Исус: „Умира ли човешката душа?”
Исус каза: „Тъкмо затова Бог заповяда на Михаил да даде души на хората като заем, за да могат да предложат служене, но на Габриел, Великият заповяда, да отреди дух на великото поколение, което е без властелин над себе си – който е дух и душа. Затова, [останали]те души [54] [ — един ред липсва — ].

“[…] светлина [ — близо два реда липсващи — ] около […] нека […] дух [който е] във вас обитава в тази [плът] между ангелските поколения. Но Бог направи знание да бъде [дадено] на Адам и тези с него, така че царете на хаоса и на долния свят, да не могат да го ползват над тях.”
Юда каза на Исус: „Та, какво ще направят тези поколения?”
Исус каза: „Истина ти казвам, за всички тях звездите довеждат материята до пълнота. Когато Saklas завърши отреденото му време, тяхната първа звезда ще се появи с поколенията, и те ще завършат каквото са казали че ще направят. После те ще развратничат в мое име и ще погубят своите деца [55] и те ще […] и [ — около шест и половина реда липсват — ] моето име, и той ще […] твоята звезда над [три]надесетия аеон.”
След това Исус [се изсмя].
[Юда каза:] “Господарю, [защо се смееш на нас]?”
[Исус]отговори[казвайки]: „Не се смея [на вас], но на заблудата на звездите, защото тези шест звезди се скитат с тези пет поборника, и те ще бъдат унищожени заедно с техните същества.”

Юда каза на Исус: „Виж, какво ще правят тези, които са кръстени в твое име?”
Исус каза: „Истина [ти] казвам, това кръщение [56] […] мое име [ — около девет реда липсват — ] на мене. Истина ти казвам, Юда, [тези които] принасят жертви на Saklas […] Бог [– липсват три реда –] всичко, което е зло.
Но ти ще надминеш всички тях. Защото ти ще пожертваш човекът, в който съм облечен.
Твоят рог вече е издигнат,
Твоята ярост вече е разпалена,
Твоята звезда се показва ярко,
И твоето сърце е […]. [57]
Истина […] твоят последен […] става [ — около два и половина реда липсват — ], мъка [– около два реда липсват –] властелинът, докато той ще бъде унищожен. И тогава подобието на великото поколение на Адам ще бъде издигнато до небесата, и ангелите, онова поколение, което е от вечните светове съществува. Виж, беше ти казано всичко. Повдигни очите си и погледни облака и светлината в него и обкръжаващите го звезди. Звездата, която води, е твоята звезда.”
Юда повдигна очите си и видя светещия облак, и влезе в него. Тези, които стояха на земята чуха глас идващ от облака, казващ, [58] […] велико поколение […] …подобие […] [– около пет реда липсват –].

[…] Техните висши свещенници роптаеха, защото [той] отиде в гостната стая за своята молитва. Но някои книжовници бяха там, следейки зорко, за да го арестуват по време на молитвата, защото се страхуваха от хората, понеже беше уважаван от всички като пророк.
Те приближиха до Юда и му казаха: „Какво правиш тука? Ти си ученик на Исус.”
Юда им отговори както те пожелаха. И той получи някакви пари и им го предаде.

Превод от английски език: Николай Сисоев – Труден

Пътешественик по душа

0

Пътешественик по душа
Паулу Коелю

От ранно детство открих, че за мен пътешестването е най-добрата форма за обучение. И до ден днешен аз съм пътешественик по душа, затова реших да споделя в този текст няколко неща, които научих, с надеждата, че това може да стане полезно и за други пътешественици като мен.
1) Избягвайте музеите. Този съвет може да ви се стори абсурден, но хайде да поразсъждаваме малко заедно: ако се намирате в някакъв задграничен град, няма ли да ви бъде интересна срещата с неговото настояще, а не с миналото? Случва се така, че хората се чувстват задължени да ходят по музеи, защото от детство са научени, че пътешествието означава търсене именно на този вид култура. Ясно е, че музеите са много важно нещо, но те изискват време и обективност – по начало вие трябва да знаете какво точно искате да видите там, иначе ще излезете оттам с усещането, че сте видели огромно количество крайно важни за вас неща, но не помните какви именно.

2) Влизайте в барове – там за разлика от музеите, се проявява животът на града. Баровете не са дискотеки, а са местата, където хората влизат, пийват нещо, мислят си за времето и винаги са склонни да разговарят. Купете си вестник и наблюдавайте движението в бара. Ако някой ви заговори за нещо, нека дори за глупости или дреболии, поддържайте разговора: не бива да се съди за красотата на пътя, гледайки само вратата, която води към него.

3) Бъдете открити. Най-добрият туристически гид е някой от местните жители, който знае всичко, гордее се със своя град, но не работи в никаква агенция. Излезте на улицата, изберете човека, с когото искате за поговорите, и го помолете за информация (Къде се намира църквата? Пощата?) Ако това не доведе до нищо, опитайте се да поговорите с някой друг; уверявам ви, че до края на деня вие ще си намерите чудесна компания.

4) Постарайте се да пътувате сами, или ако сте двойка – само двамата. За вас това ще е по-трудно, няма да има кой да се грижи за вас, но само по такъв начин ще можете истински да излезете от своята страна. Груповите пътувания представляват замаскиран начин да се намирате в чужбина, но при това да говорите на родния си език, да слушате вожда на стадото и да обръщате повече внимание на това, което се бърбори в групата, отколкото на местата, които посещавате.

5) Не сравнявайте. Нищо не сравнявайте – нито цените, нито чистотата, нито нивото на живота, нито транспорта – нищо! Вие пътешествате не за да сравнявате кой живее по-добре от другите; вашите търсения в действителност са насочени да научите как живеят другите, на какво могат да ви научат, как възприемат реалната и нереалната страна на живота.

6) Разберете, че ви разбират. Дори да не говорите езика, не се страхувайте: бил съм на много места, където е нямало възможност да се общува с помощта на думите, и въпреки това, винаги съм намирал голяма подкрепа, нужната посока, съвет и дори любовни приключения. Някои хора си мислят, че ако се решат да пътуват сами, може да излязат на улицата и да се загубят веднъж завинаги. Въпреки това, достатъчна ви е визитката на хотела, за да я покажете на таксиста.

7) Не правете големи покупки. Харчете парите си за онова, което не ви заема място: за хубави театрални произведения, ресторанти, разходки. В днешно време с глобален пазар и интернет може да имате всичко, при това без да плащате нито стотинка за превишено тегло на багажа.

8) Не се опитвайте да опознаете света за един месец. По-добре е да се остане в един град четири-пет дни, отколкото да се посетят пет града за една седмица. Градът прилича на капризна жена, на която трябва да посветите време, да я поухажвате, за да може тя да се прояви изцяло.

9) Пътуването е авантюра. Хенри Милър казваше, че е много по-важно да се намери църква, за която никой не е чувал, отколкото да се пътува за Рим и човек да се чувства длъжен да посети Сикстинската Мадона сред тълпа от викащи на ухото ти двеста хиляди турсти. Заминавайте, разбира се да видите Сикстинската Мадона, но си позволете също така да се загубите в уличките и пресечките, почувствайте свободата да търсите нещо, което и вие не знаете какво е то, но е абсолютно сигурно, че ще го намерите и че то ще промени целия ви живот.

Когато ти пътешестваш, аз нямам предвид туризма, а говоря за самотния опит да се пътешества, в твоя живот се случват четири важни неща:

Ти се намираш на друго място. Тогава защитните бариери престават да действат. Отначало това предизвиква силен страх, но ти бързо свикваш и започваш да разбираш колко интересни неща съществуват зад стените на твоята градинка.

Тъй като самотата е способна да бъде много тежка и потискаща, ти се отваряш пред хора, с които в обичайна обстановка не би разменил и две думи, например със сервитьорите в ресторанта, персонала в хотела, с други пътешественици или със своя спътник в автобуса.

Ти започваш да зависиш от другите за всичко: когато търсиш хотел, когато пазаруваш храна, когато търсиш информация за разписанието на влаковете. Тогава откриваш, че няма нищо лошо в това да се зависи от другите, дори обратно, то може да бъде истинско благословение.

Ти говориш на език, който не разбираш, харчиш пари, чиято ценност не познаваш, ходиш по улици, по които никога не си стъпвал. Ти знаеш, че твоето бивше аз, заедно с всичко, което си научил по-рано, са абсолютно безполезни в тази нова ситуация и тогава започваш да откриваш, че в дълбочината на твоето подсъзнание съществува някаква друга, много по-интересна личност, търсеща приключения, отворена за света и нови усещания.

Пътешествието означава да престанеш да си този, който се стараеш да бъдеш, за да се превърнеш в този, който ти си.

Фън шуй

0

На първо място е съдбата,
след нея идва късметът.
След това е фън шуй,
после — филантропията и образованието.

древна китайска пословица

Фън шуй — науката за хармонията с околната среда и изкуството тя да се използва във всекидневието са известни от древни времена. Китайците са прилагали фън шуй в продължение на много векове. Днес фън шуй завладява Америка и Европа – от банкера до домакинята – всички пренареждат своите домове и офиси според принципите на фън шуй, за да си сигурят благополучие и късмет. Фън шуй привлича и архитекти, и дизайнери, и агенти по имоти, и психолози. Самото понятие “фън шуй” се интерпретира по различен начин. Някои азиатски специалисти го смятат за приложна, естествена наука, за други то е изкуство да се постига хармонична обстановка, за трети – учение за тайнствени метафизични сили. Независимо как се приема, фън шуй не би оцеляло пет хиляди години, ако беше чиста проба шарлатанство.

Вятър и вода
Изкуството фън шуй, съчетаващо в себе си елементи на мистика, здрав смисъл и добър вкус, в превод от китайски означава “вятър и вода”. Основоположник на фън шуй се смята великият Конфуций. Според неговото учение в света съществува сила – ЦИ, свързваща човека с околната среда. Ци в превод означава “дух, енергия”, “вселенска жизнена сила”. Древните китайци смятали, че драконът създава ци с диханието си. Всичко в света носи в себе си ци: планините, водата, дърветата, камъните, зданията, мебелите и разбира се, хората.
Тази неуловима, вездесъща енергия тече по улиците, пътеките, реките, релсите, стълбите и коридорите, прониква през вратите. Или не тече, препъвайки се в остри ъгли и потъвайки в съборетини или купчини непотребни вещи в дома ни. Всеки път, когато нещо бъде направено по съвършен начин, ци се възражда. Един поет, написал стих, създава ци. Домакинята приготвила чудесен сладкиш, също създава ци.

За да се построи правилно един дом и да се подредят в него хармонично мебелите, трябва да се имат предвид много фактори. Самите последователи на това учение не отричат, че фън шуй съчетава митология, религия, философия, екология, астрономия, геология, метеорология, астрология, шамански практики и … практическа полза. Днес във фън шуй философията е по-скоро на последно място, а на преден план излиза практическата полза. Късметът посещава по-често правилно разположилите се във физическата Вселена хора, съдбата им изпраща благополучен брак, щастливо семейство, успешна кариера, здраве и дълголетие.
Ако искаш да промениш живота си, премести 27 предмета в своя дом.
китайска пословица
И така, в дома ви или в офиса също блуждае ци и вие сте в състояние да облекчите нейното придвижване, за да може късметът да стигне до всеки квадратен метър на помещението. Между другото, ако и на работа, и у дома се чувствате прекрасно, злите ветрове на съдбата не издухват настроението ви, кариерата ви е във възход – може би не е и необходимо да променяте нещо. Някои хора притежават природно чувство за хармония и подреждат пространството около себе си с вкус и комфорт.
Често пъти ние живеем и работим в сгради, които са построени без да се имат предвид всякакви източни премъдрости. По света обаче хората умеят да се противопоставят на това. Например в центъра на Хонг Конг се издига ъгловатото здание на китайската банка. Банкерите от околните здания се оплакали, че банката излъчва негативна енергия и им се налага да оборудват офисите си с изкривени огледала, за да се “предпазят от нещастие”. И сега, след консултации със специалисти по фън шуй, първите шест етажа на остроъгълното здание, за радост на съседите, ще бъде реконструирано.
Проблемите обаче не винаги могат да бъдат решени толкова кардинално. Но дори вътре в една отделна стая може да се направи много. Има една древна китайска пословица: “Ако искаш да промениш живота си, премести 27 предмета в своя дом”. Специалистите все пак не препоръчват да се правят толкова много промени наведнъж, защото не е възможно да се проследят последствията от всяко едно преместване. Фън шуй разглежда дома или работното място като жив организъм, който е или в хармония с вас, или в противоречие. Най-важното е енергията да тече през помещението бавно и спокойно, а не да преминава в галоп или да се възпрепятства. Дългите коридори, които много сгради имат (почти всички училища и болници у нас!), са като скоростно трасе за положителната енергия — тя се носи по тях със свистене. Огледалата са в състояние да намалят скоростта й и да насочат живителната ци към всички кабинети и ъгли.
Според експертите огромно значение има местоположението на бюрата в офисите. Те трябва да се разполагат по диагонал, колкото се може по-далеч от вратата. Онези, които седят с гръб към вратата, привличат към себе си неприятностите и неуспехите. Дори незначителни на пръв поглед детайли – неудобен стол например, остра режеща светлина, маса с остри ъгли, — всмукват енергията. Главното в планировката на работното място е правилното разполагане на бюрото. Източно разположеното бюро е благоприятно за начинаещите бизнесмени. Енергията на изгряващото слънце ще действа заедно с вас. Северозапад е благоприятен за онези, които се стремят към лидерство, с желание поемат задълженията на организатори и ръководители, търсят отговорни постове. Югоизток привлича съзидателната енергия. Западът е подходящ за стабилния бизнес. А колкото до бюро, разположено точно на юг — то може да предизвика напрежение и стрес. Разказват за един сътрудник от известно издателство, който се избавил от постоянната преумора и кожни проблеми едва след като обърнал бюрото си и седнал с лице към вратата. “Може и да е случайно, но сега се чувствам много по-добре.”

Петте елемента

Принципът на петте елемента е още един основополагащ принцип в теорията на фън шуй. Дървото, металът, водата, земята, огънят присъстват във всичко, включително в човека (макар да казват, че при жените елементите са само четири, а на онези от тях, които по някакво чудо са се сдобили и с петте, не могат да раждат момчета). Елементите могат да се подкрепят взаимно, образувайки хармония и уют, или да разрушават — тогава в дома всичко върви накриво, съпрузите се карат, децата се учат лошо, възрастните боледуват.
На четирите елемента (освен земята) съответстват четирите посоки на света, животните, цветовете, годишните времена, материалите и формите. Истинската китайска грамотност в това отношение е безкрайно увлекателна. При това, удивителното е, че дори най-неподходящите външно условия могат да бъдат поправени. Всеки предмет от обстановката може да бъде класифициран според 5-елементната система на фън шуй, което създава безкраен брой варианти и комбинации – стига човек да разгърне фантазията си и да използва творческото начало в себе си.
Кой от елементите управлява даден човек се определя от рождената му дата. Тръгвайки оттам, специалистите дават съответните препоръки. Например “огненият” човек не бива да наводнява дома си с аквариуми, компютри, стъкло и всякакви “мокри” дейности, за да не угасне неговият жизнен пламък.
Освен препоръките какви предмети са подходящи за вашия дом, фън шуй подсказва и къде те да бъдат поставени. За тази цел се използва добрият стар компас и специална осмоъгълна карта ба-гуа с осем триграми. Според тази карта пространството (в даден случай това може да се отнася за отделна квартира, стая или кабинет) се дели на осем сектора. В центъра е добре познатият ни знак ин-ян, свързващ и балансиращ всичко в света. Древните никога не са се опитвали да дадат дефиниции на ин и ян, но създаването на списъци с такива противоположности — например денят и нощта, ниското и високото, предното и задното, мъжкото и женското, — им доставяло голямо удоволствие.

Ин се представя от черното, ян — от бялото, ин е женското начало, ян – мъжкото. Съединавяйки се, те образуват дао — универсалният принцип, според който човек се съединява с Вселената и който позволява на човека да открие вселената в себе си. Преди хиляди години древните китайци нарекли сенчестата, северната страна на планината ин, а слънчевата, южна страна — ян. Пагодите в началото се строяли, за да създават ян енергия. Символът символизира Вселената, съставена от ин и ян енергии, които непрекъснато си взаимодействат.

Няколко най-общи фън шуй съвета

• Използвайте интуицията си, когато трябва да аранжирате мебели и украси. В такъв случай почти винаги ще направите правилния избор, отговарящ на изискванията на фън шуй.
• Постарайте се и петте елемента да са представени в дома ви. Заедно те символизират завършеност и помагат за създаване на хармония и удобство.
• Мебелите ви трябва да представят и ин (извитото), и ян (правото). Комбинация от леки извивки и прави линии помага за създаване на равновесие.
• Огледалата са полезни, за да отпратят обратно негативното влияние, но те могат също така да отразяват хора и приятни външни гледки. Трябва да се пазят максимално чисти, за да може ци да се движи свободно.
• Полилеите са един отличен начин за привличане на ци в къщата ви. Кристалите и светлите предмети всмукват в себе си ци и после я отразяват във всички посоки.
• Избягвайте безредието. Заставете се да изхвърляте всичко, което просто трупате, но не използвате.
• Къщи на едно ниво са по-добри от къщи на повече нива. Съотношението на прозорци и врати не трябва да е повече от три към едно. Не трябва да има три или повече врати на една права линия.
… и още за работното място
• Компютърът генерира голямо количество енергия – съзидателна, творческа. Но за да бъде балансиран този мощен поток и насочен в необходимото русло, поставете върху работния плот някакви предмети с ярки цветове – синьо, оранжево, червено. Много е подходящо около компютъра да се постави предмет от планински кристал – той ще направи мисълта ви по-ясна.
• В центъра на бюрото поставете нещо сиво или синьо – това може да бъде например подложката за мишката. Това ще ви помогне да използвате по-пълноценно способностите си, ще осигури приток на творческа енергия.
• В левия ъгъл на бюрото е желателно да стои зелено стайно растение (саксийята може да е в топли, червеникави тонове). То ще помогне да се разсее отрицателната енергия, която излъчват острите ъгли на бюрото и останалите офис-мебели. Освен това живото растение ще поглъща негативната енергия на вашите собствени стресове и нервност.
• Не е излишно да държите на бюрото си и съд или поне чаша с чиста вода за пиене. Добър навик е тя да се поставя на по-близката до вас страна на бюрото и помнете: ако водата е отдясно – тя активизира творческите сили и изобретателността, а отляво – знанията. Водата трябва да бъде винаги прясна . застоялата течност може да започне да акумулира отрицателна енергия и да ви предава този съвсем ненужен заряд.
• Поставете на бюрото и снимки на вашите близки и любими хора. Виждайки отблизо лицата на близките си, китайците смятат, че така няма да се чувствате откъснат от тях, а следователно подсъзнателно няма да генерирате негативно отношение към работата си, която ви разделя от тях.
• Ако ви се налага да работите често с телефонния указател, визитник или адресна книга, поставете я отдясно, в средата или по-близо към вас, на това място, което отговаря за притока на пари, и тя ще ви донесе максимум полза.
• Телефонът, тази незаменима вещ също трябва да се намира на определено място. Обикновено стои отдясно, а ако работите по-добре с лявата ръка – нека стои в далечния ляв ъгъл. Така ще спомогне за полезни контакти, ще привлече късмета и може да постигнете финансов успех. Във всеки случай нека телефонът да не стои така, че да протягате лявата си ръка надясно или дясната – наляво. Пресичайки тялото, ръката блокира положителната енергия.
• Ако ви се налага да седите с гръб към хората (в стая с повече хора), задължително поставете на гърба на стола нещо – сако, шал, пуловер, за да се защитите от отрицателната енергия, която генерират острите ъгли на съседните бюра. Ако седите обърнати с лице към библиотека, шкаф, кантонерка, затваряйте ги. Полуоткрехнатите вратички буквално изсмукват творческата енергия.
• Според фен шуй твърде неблагоприятно се смята да се седи с лице към стената (това ограничава творческите сили) или с гръб към прозореца (така губите прекалено много енергия). В първия случай ситуацията може да се промени чрез картини (пейзажи, натюрморти), но при условие, че те ви харесват. Закачете ги така, че да бъдат пред очите ви те, а не унилата стена. Във всеки случай ще помогне някаква дреха, метната на гърба на стола. Идеалният вариант е да се седи с лице към прозореца. Ако това е трудноизпълнимо, поставете на бюрото малко огледало, така че в него да се отразява синьото небе – това ще даде простор на вашите мисли.

Шахмат

0

Играта шахмат

Как да изживеем живота си най-достойно, най-смислено и най-полезно за нас и за обществото? Как да избегнем повтарянето на познати грешки от минали животи, как да се измъкваме от ситуации, фатални в миналото ни, как да научим повече уроци, за да ускорим духовната си еволюция. Кое е предопределение и кое можем да променим чрез свободна воля?
Пътят на действие е показан в играта шахмат – това велико Откровение, спуснато ни от най-висшите сфери, по значение, близко до същността на “Битие” от Библията.
Шахматът представлява стремежът на светлите сили към победа на злото; борбата на всеки един от нас да превъзмогне съблазните в живота; битката между духа и материята.Шахматната дъска е полето на сражението – пространството, което насищаме с мислите си.
Централната фигура е царят. Това е логиката, лотическото мислене. Царят се движи внимателно, стъпка по стъпка, по отъпкан път, и само ако има сигурна защита (фактите). Ако го изгубим, излизаме извън играта, извън нормалния живот, и не можем да участваме повече пълноценно в него.
Втората централна и най-главна фигура е царицата. Това е интуицията, интуитивното мислене, интуитивното действие. Царицата действа решително и смело, движи се във всички посоки – напред и назад, вляво и вдясно, също и настрани по диагонал. Тя защитава най-добре царя. Царицата – интуицията защитава най-добре царя – логиката. Но все пак, без интуиция можем, но без логическо мислене се проваляме, деградираме, полудяваме.
Двете централни фигури царят и царицата са всъщност двете полукълба на мозъка, лявото – на логическото мислене и дясното – на интуитивното. Двете принадлежат на човешкото съзнание и от тях зависи победата или загубата.
И така, започваме битката за живота.
Най-напред вървят пешките (пионките). Те са чувствата – многобройни, добри и лоши. Те вървят направо, но атакуват встрани. Можем да пожертваме някои от тях, но да запазим поне едно – най-великото чувство – любовта. Това чувство е в състояние да извърши чудеса и ако проявим търпение, настойчивост и постоянство, пешката може да стане царица.
Двата топа символизират ума. Той е праволинеен и топовете се движат само напред, назад, вляво и вдясно. Те са силни фигури и добри защитници.
Двата коня представляват разумът. Той е предпазлив и прескача опасностите, т.е. не бърза да атакува. Така конете се движат скокообразно (във формата на буква “Г” от Кирилицата), и изчакват необходимата ситуация, за да влязат в битката.
Двата офицера символизират мъдростта. Тя никога не атакува фронтално, нито флангово. Тя избира диагоналната посока и действа при защита на ума и разума. Офицерите се движат диагонално, единият – само по белите полета, другият – по черните. Така мъдростта се проявява и в съзиданието, и в разрушението.
Играта шахмат е упражнение за битката на живота срещу смъртта, на доброто срещу злото, на светлите сили срещу тъмните. Затова първият ход задължително имат белите фигури.
Принципът на играта е предопределението, а умението – свободната воля.
В началото на играта и в живота имаме възможност от много ходове да изберем най-правилния, но както често се случва поради прибързаност, невнимателност и непредвидливост, ние често правим погрешен ход. Всеки ход е причина за съответната реакция от противната страна – отрицателните сили.
С течение на времето шансовете ни за проявяване на свободната воля намаляват. Създаваме ситуации, в които ни се предоставя възможност за един единствен ход, за да можем да продължим играта. Често тази единствена възможност е свързана с пожертване на някоя фигура (надежда, мечта, идеал). Така правим и в живота. Жертваме амбициите си, но все пак запазваме оптимизма си.
Когато в играта сме попаднали в тежка ситуация и царят – логиката не е достатъчно защитен, ни е позволено да направим рокадо, т.е. да разменим местата на царя и топа. Така топът – умът идва в центъра на играта, а царят – логиката остава защитен по-вкрая.
Целенасоченият ум и в живота понякога може да излезе на преден план пред логиката така, че някое наше действие да изглежда нелогично. Това е привидно. Действията са подчинени на главната цел.
Понякога в играта, както и в живота, можем да попаднем сякаш в непреодолима ситуация. Но ако помислим безпристрастно, разумно и мъдро, ако използваме ума и интуицията си, ще намерим правилното логично решение за преодоляването й.
Как ще завръшим играта до края на живота си, със загуба на кои фигури, с какви компромиси на нашето мислене, зависи от нас самите. Ако сме калили духа си, ще запазим на първо масто логиката си, на второ място – интуицията, последвани от мъдростта, разума, ума и чувствата. Ако умеем да степенуваме по значимост тези сили, които ни дава съзнанието, ние бихме пожертвали нещо, но накрая ще удържим победа.
И както, за да усвоим добре правилата на играта шахмат, ние разиграваме различни партии, така и за да се научим да вземаме най-правилните решения при определени ситуации, ние преминаваме през много превъплъщения и животи, през които да усъвършенстваме характера си, да изострим мисълта си и да закалим волята си.
Шахматът е игра за победата на духа над материята; за победа на силите на доброто вътре в нас над съблазните в обкръжаващата ни действителност вън от нас; за победа на живота срещу ударите на съдбата.

Поръчай книгата Труден Бог

СЛУЧАЙНИ ПИСАНИЦИ

Нови къщи за...

0
Днес „Труд" и приятели ос...

Албена и Мак...

0
След дългогодишен и упор...