НОЩ като коз в играта на Бойко Борисов

0

Бойко Борисов закри НОЩ. Защо?

Едни нови избори ще довършат ГЕРБ. Нужно им е ново правителство, с което да спечелят нужното им време за окопитване (на дяволът са му нужни здрави копита)

и Бойко търгува мили и драги депутати за тази цел.

Бойко Борисов закри НОЩ
Бойко Борисов закри НОЩ

Нов Национален Оперативен Щаб може да бъде назначен от ново правителство.
Ако Народното Събрание не гласува новото правителство на ГЕРБ, то ще бъде обвинено в поставяне на политическите интереси пред здравето на народа.

Ако партията на Слави Трифонов откаже мандата, ще бъдат обвинени, че поставят партийните си интереси пред здравето на народа.

Ако другите след тях откажат мандата или Народното Събрание не гласува тяхно предложение за правителство, отново ГЕРБ ще могат да ги обвинят в пренебрегване на здравето на народа.

Така със закриването на НОЩ, Бойко Борисов поставя на риск здравето на народа, за да има политически коз при едни нови предсрочни избори, които са неизбежни.

 

 

Нищо – Откъс от книгата “Труден Бог”

0

нищо

Нищо

Колко необятно за съзнанието понятие!
Ако има нещо, което човек не може да си представи, то това “нещо” е Нищо.

Самото изричане на тази дума, самата мисъл за това понятие му придава форма, съдържание, и така отдалечава същността му от съзнанието.

Когато мислим за “нищо”, ние си го представяме като липса на нещо. Тази липса бива поставяна в определено място, а мястото вече е “нещо”.
Празно пространство, вселена без материя би било най-близката представа за Нищо, но от тази представа трябва да изключите пространството и така да изключим възможността нещо да може да бъде поставено в Нищото.

В Нищото няма присъствие,

няма възможност за присъствие, няма знание, няма нещо, което би могло да бъде обект на мисъл, няма Мисъл. Самото “в” пред “нищо” му придава вместимост, от която съзнанието не може да се отърве и мисли нищото като място.
Нищото не може да бъде мислено, то не може да бъде идея.

Всяка идея и всяка концепция в нашето съзнание са резултат от наблюденията ни върху Вселената, а тя е пространство, време и материя.
Няма как на тази основа да имаме някаква идея и концепция за Нищо.
При все това То е постижимо.


Горното е част от моята книга с работно заглавие “Труден Бог”.
С тази кратка част започва опитът ми да опиша в думи Онова, което хората наричат Бог. 

Какво да искаме от политиците?

0

Минаха избори 2021.
ГЕРБ загубиха с пирова победа.
Партията на Слави Трифонов спечели не толкова изненадващо, но с изненадващ резултат.

Не мисля, че в случилото се има някаква изненада.
Изненадата е, че “Има Такъв Народ” спечели тези избори без предизборна кампания. Макар предизборната им програма да е направена като интернетско четиво за 5 минути, едва ли 1% от гласувалите за ИТН са я прочели.

Това трябва да светне червена лампичка за Слави, която да му каже, че народът не е гласувал за него, а за формацията, която може да измести Бойко и след като той си тръгне, ИТН трябва да даде друга причина на избирателите да гласуват отново за нея.

Темата обаче е какво да искаме от партиите за които гласувахме.

Защото ние отдавна спряхме да искаме, и избираме според онова, което ни предлагат.

Живях близо 25 години в ЮАР и мога да сравня тази “черна” държава с “бялата” България. Когато се върнах тук първото ми усещане бе за липса на свобода.
Да, точно липса на свобода.

С жена ми започнахме бизнес в ЮАР без кредит с около 2 хиляди лева капитал и с машини и помещение под наем. Не бе нужно да регистрираме фирма, защото данъчната служба там не следи започващите бизнес предприемачи и не ги праща в бюрократичната мелница. Това което ни трябваше, бе да си купим от книжарницата един кочан с фактури, които да представим в края на финансовата година пред данъчните служби заедно с разходите по извършваната дейност.

След две години, когато решихме че можем да се справим със започнатия бизнес, регистрирахме фирма и… всичко продължи по старому. Но вече като официално регистрирана фирма, която ако не си подаде данъчната декларация, ще ѝ бъде напомнено да го направи.

Какви са данъците в ЮАР?

Данъците там прогресивно се увеличават с увеличаването на заплатите (личните доходи) и печалбата на фирмата (корпоративната печалба)
Необлагаемият месечен минимум на заплатите (личен доход) в ЮАР, за лица под 65 годишна възраст, обърнато в левове е точно 823 лв. За лица между 65 и 75 годишна възраст минимумът се увеличава на 1,274 лева, а над 75 години той е 1,414 лева.
От тези цифри нагоре няма мърдане в прогресивния данък; за по-голяма заплата се плаща по-голям данък.
При печалбата на фирмата обаче има начин да плащаш по-малък данък, и този начин се нарича “високи заплати на работниците”.
Когато една фирма наближи следващата по-висока облагаема ставка, шефът си казва, “вместо да дам парите си за данъци, ще ги дам за по-високи заплати на работниците си”.
Да! Високите заплати са функция на високите данъци.

И какво се получава от горното?
Държавата не гони дребните започващи бизнес предприемачи, сергийни търговци и гаражни производители. И може би губи от техните данъци, но печели от повишената им покупателна способност.
Защото ако горе споменатите са скрили малко от данъците, те ще похарчат скритото за потребителската си кошница. Така те ще са доволни с пълните си хладилници, а държавата ще е доволна, понеже скритите данъци пак ще влязат в хазната като данъци от фирмите, където са похарчени тези пари. Вярно е, ще има малка загуба от данъци, но…
При високо вътрешно потребление се създават условия за растеж на икономиката обслужваща това потребление. А щом икономиката расте, расте и приходът от данъци.
И както казват англичаните, at the end of the day (в края на деня), държавата получава по-високи данъци, защото народът е забогатял.

Богат народ, богата държава! Нали!

Какво да искаме от политиците?
Улични търговци в ЮАР

В ЮАР на дребните улични и пазарни търговци и гаражни производители не се гледа като на “сива икономика”, защото в ЮАР е срамно да определяш амбулантните търговци и гаражни производители като икономика. Там е срамно данъчни инспектори да обикалят пазарите и улиците в опити да напълнят хазната, но ако има такива безсрамници, те със сигурност ще бъдат бити и прогонени като кучета.

Та, какво да искаме от политиците?

Без да претендирам за изчерпателност и професионализъм в предложенията, мисля че:

  1. Трябва да искаме свобода за дребния бизнес.
    Тази свобода включва всичко.
    Това е свободата да започнеш бизнес без да се чувстваш като работник на държавата.
    Тя трябва да работи за теб, а не ти за нея.
    В България се сблъсках със закони, които улесняват държавата в събирането на данъци, и не срещнах нито един закон, който да улеснява и мотивира гражданите за бизнес и печалба.
    Естественият резултат е свиване на личната инициатива за дребен бизнес, намалено производство, зависимост от вноса, свиване на средната класа, и обедняване на нацията.
  2. Прогресивен корпоративен данък (върху печалбата на фирмите) и висок необлагаем минимум на заплатите.
    Както споменах по-горе, прогресивният данък мотивира фирмите да плащат по-високи заплати вместо по-високи данъци. Така те си осигуряват доволни и лоялни работници.
    Освен това, прогресивния данък мотивира реинвестиране на печалбата в нови производства и производствени мощности, което придава растеж на икономиката, открива нови работни места и предотвратява изтичането на кадри към чужбина.
    И като последна най-важна брънка в тази верига идва демографския растеж и стабилност.
    Изглежда прекалено просто, нали?
    И е.
    Ако се съмнявате, че нещата работят точно така, сравнете държавите с прогресивен данък с банановите републики, които облагат с плосък данък.
  3. Уважение към гражданите и култура на общуването.
    Културата на обществото определя неговите стремежи и цели.
    Не може едно общество да се стреми към високи културни и морални ценности, когато неговите политици се обръщат един към друг с прякори в публичното пространство. Не може да се ползва  в политически и обществени дебати език, който е недопустим за кръчмарски препирни.
    Културният и политически живот се определя от уважението към опонента и народа, и езикът с който е засвидетелствано това уважение.
    Езикът определя отношението.
    Не може един простак с просташки език да вдъхнови своите избиратели за високи дела.Не може да се надяваме на висок морал в обществото, ако министри са хванати на запис с неприличен пиянски, просташки и вулгарен език. Не може да научим обществото на честен труд, ако имаме снимки на нощни шкафчета пълни с милиони и техният притежател да продължава да обикаля с джипката като чорбаджия на територията. Уважението към обществото изисква такива индивиди да бъдат незабавно съдени и отстранявани от обществения и политически живот на страната.
  4. Служба в интерес на държавата и народа, а не в интерес на нашите съюзници.
    Не винаги нашите интереси се покриват с интересите на нашите съюзници. Политиците ни трябва да се научат да отстояват интересите на народа, колкото и трудно понякога да е това.
    България бе умишлено отслабена във военно и икономическо отношение, за да е лесен “съюзник” който няма силна карта за игра. Всички виждаме това, но нашите политици продължават да се държат като васали, които служат на чужди интереси.
    Трябва да има закон за икономическия, политическия, културен и духовен суверенитет на България. Пренебрегването на нашите национални, културни и духовни ценности ни обезличава като народ, вкарва ни в чужд коловоз и ни прави част от чуждото. А който няма свое, няма за какво да се бори и да защитава.
    Точно в това лежи същността на глобализма – обезличаване чрез уеднаквяване.

Тези четири искания са основното, което трябва да искаме от нашите политици.
След тях ще дойдат и други искания, но без тях нищо добро няма да дойде.

Скоро ще се наложи да избираме отново.
Ако вашите избраници шикалкавят пред тези ваши искания, значи те не са достойни за вашето доверие.

 

 

Слави и Парламент 2021. Ще има ли правителство?

2

Положението след Избори 2021 е както едно време казвахме “мамси джейс”.
Някои си мислят, че Слави е ошашавен от неочаквания успех, но аз си мисля, че той вече има план за действие след очаквания успех и сега го изпълнява.

Бойко е ошашавен от неочакваната пирова победа и в своя стил се опитва да разпредели територията за рекет, която доскоро контролираше. Напомни за буйните герберски чакали, които само чакат да им свирне и предлага десет депутата, ако се спазарят с мир.

Корнелия отказа да подаде оставка след изборното фиаско, като даде да се разбере, че така поема отговорността за целостта на партията столетница. Нейното решение разбира се е продиктувано и от доверието, което столетният членски състава на БСП ѝ засвидетелства само преди няколко месеца на демократични избори в партията.

Мая Манолова вече влезе във “важната роля да бъдем парламентарен омбудсман” и се кани да разследва бойковото прахосничество на народни (и европейски) пари.

Христо Иванов за сега стои като най-обиграния политик на вече властващата опозиция, с ясен изказ и виждане за бъдещето. Според него най-вероятното продължение на тези избори е… нови избори.

Аз съм напълно съгласен с една такава прогноза.
Защо?
Защото доколкото познавам Слави, Корнелия и Христо Иванов, най-полезния ход в това положение е “доубиване” на ГЕРБ.

Та, тефтера за сметките сега е в Дългия.

СлавиА Слави е злопаметно копеле (самоопределението “копеле” е негово).
За един ден Бойко иронично го нарече “колегата политик Слави Трифонов”, а Сачева злостно подмяташе от телевизора, че политиката не е скечове и телевизионно шоу. Макар че е, и Бойко го доказа от джипката.

Ще включа към обидите и гадния начин по който Бойко се опитва да го изпържи пред избирателите му, че видите ли вие, които гласувахте за него, той не може да състави правителство и ще ви издъни в надеждите ви за нещо по-добро без менЕ и ГЕРБ. И това е много хитър ход на селски кооператор, загрижен за надника си в дъждовен ден. Защото, ако Слави е решил да откаже мандата, ГЕРБ е изправен пред опасността от пълен крах на следващите избори. Та нека го сложа в тигана, мисли си Бойко, и да не му дам възможност да откаже мандата, пред страха от електорално неодобрение за това действие.

Избирателите на Слави трябва да знаят, внушава ни Бойко, че ако откаже мандата ще хвърли държавата в хаос, от което ще последва безпаричие и глад. Защото няма да получим парите на Европа, които той така мъдро разпределяше.

И така, какво аз мисля че ще направи Слави?

Слави ще откаже мандата.

Това ще бъде ясен знак за останалите, че трябва да се гласят за нови избори и те ще приемат този знак с облекчение.
Никой не би се наел да съставя правителство, което ще зависи от десет наемника на ГЕРБ и което ще даде време на Бойко да се окопити за едни други предсрочни избори.
Трябва да се използва набраната инерция сега. Защото никой не си прави илюзията, че парламент със сегашното политическо разпределение би изкарал пълния си четиригодишен мандат.

Слави знае това, както и че точно сега е моментът да стъпче главата на змията и ще го направи с най-голямо удоволствие и показност.

Откъс от книгата “Труден Бог”

0

Труден Бог


Представям ви кратък откъс от книгата с работно заглавие “Труден Бог”, която се надявам скоро да бъде готова за публикуване. (Труден)

 

Представи си, че няма Вселена, няма нищо друго освен ти, който четеш това.
Вече не четеш. Вече няма нищо друго освен теб. Вече си сам(а).
Няма го и тялото ти.
Ти си сам(а), и си единственото нещо, което Е.
Няма нищо. Няма никой. Няма знание, няма спомени, няма осезания и осезаеми обекти.
Няма светлина. Няма и тъмнина.
Ти си сам(а), и единственото нещо, което осъзнаваш е, Съм.
Но това Съм не е личностно осъзнаване, а същностно усещане.

Съм.

И това е Всичко.
Това е Цялото.
Самò в безвременната вечност.

Нарочно пропускам “Аз”, защото в това същностно усещане на “Съм” отсъства личностното самоопределение. Отсъствието на каквото и да е знание в Съм не позволява изграждането на Аз. Аз се явява в материалния свят, като следствие на осезанията, които наблюдават материята. В материята “Аз” се явява мястото на наблюдение, което Съм свързва със себе си.

Това “Съм” е едно “нещо”, което не е нито голямо, нито малко, защото “голямо” и “малко” са родени в материята, а То не е материално.
Материалното има външни граници, които му дават относителен размер.
Онова Което Си няма граници, и тази липса на граници те прави без размер.
Ти не си нещо. Не си и нищо.
Ти си “Съм”.
Сам(а).
Завинаги.
Дори „завинаги“ е изпразнено от смисъл, защото липсва времето.
Ти Си Вечният Покой в Безвремието.

Някъде там в онова, Което Си има един сън, за който ти не знаеш и никога няма да узнаеш.
В този сън има същества, които “живеят”.

Животът е съзнателност с начало и край, пораснала върху осезания. Животът няма нищо общо със Съм, който Е Вечен, Единствен, Нероден и Неумиращ.
Разбира се, ако си Единствен, Нероден и Неумиращ, и знаеш за това, никак не би се радвал, че си Вечен. Но ти не знаеш нищо. В теб няма радост и съжаление, защото в теб няма знание. Ти си същностното усещане “Съм”. Ти си Онова , което прави мисленето възможно, но в себе си няма никаква мисъл.

Ти си Мястото в което има един Сън, за който ти не знаеш.

Този Сън е някакво завихряне, някакъв вид движение в Покоя Който Си.
И понеже движението има свое начало и свой край, този сън е нещо като място с размер в безразмерното нещо, което си. Сън-Вселена, краен но без граници.
Самата мисъл, че в нещо безразмерно е поместено нещо, което е крайно в размерите си, е толкова абсурдна, че съзнанието не може да се залови за тази абсурдност и да я осъзнае.
Това гранично място е част от теб. То е същност от твоята същност, но не е истинско, защото е крайно, макар и без граници. То няма как да има граници, защото е движение, а движението няма граници, макар да има начало и край.

Това място, този сън, бидейки част от твоята същност, Е част от Съзнанието, което Ти Си.
И така, като Съзнание Ти си разделен на две; Съм и “Светият Дух”, който формира съня.

Съзнанието, което изпълва съществата населяващи съня, придобива знание, придобива способността да твори Знание, да складира знанието в спомени, да работи със знанието и да го ползва за свои облаги в съня.

Някога, което ще наречем “един ден”, един участник в Съня, по някакъв неведом начин осъзнава, че това място е един сън, и че той е участник в собствения си сън.

В този ден

Вселената избухва в осъзнато проявление

От този ден нататък, една част от теб има знанието за Съня. Една част от теб се е събудила със знанието, че е сънувала.
Всъщност в този ден Сънят става истински, съществуващ.
Но Съм не знае за съня и никога няма да узнае. Синът, който се е родил в Съня, ще знае за него, но Съм никога няма да узнае нито за съня, нито за Сина. Съм е без каквото и да е знание в своята вечна самота.
Той ще е винаги един самотен Съм, плуващ в своята същност, едно безразмерно море от вечност, непознаващо нищо, и единствено познато на своите Синове.

Вечна Самота, Блаженстваща в Липсата на Знание – Съм.

Невежеството е в себепредставата

0

Уникалността в будисткия подход е анатта – осъществяването на не-аз. Специфичният стил на разглеждане на структури като Четирите Благородни Истини и патикасамупада променя начина на мислене от себе-представа – от душата и „аз” като абсолют – към анатта, не-аз.

Проблемът е, че не-аз звучи като унищожение, нали? И това, което плаши хората относно будизма, е, че „не-аз” и „липса на душа” звучи като абсолютна позиция, която човек трябва да приеме, за да е будист. Хора, които мразят Господ и отхвърлят християнството, може да станат будисти, защото имат зъб на Господ, душата, греха и вината. На тях им се иска будизмът да е вид атеистична философия и пълно отхвърляне на цялото християнско преживяване. Но не е така. Будизмът не е атеистичен или нихилистичен. Буда бил много внимателен и избягвал такива крайни позиции.
Неговото учение е много умела и внимателно подредена психология. Целта й е да ни помогне да прозрем и да оставим (let go) всички навични привързвания – нагласи, породени от невежество, страх и желание – които създават това илюзорно чувство за аз. Вече 2530 години будизмът съумява да оцелее и да запази чистотата си. И това е така, защото подходът му е много чист. Има Санга, която живее с дисциплината на Виная и има учението за Дамма.

Ако практикуваме правилно, ще видим страданието и нещастието, които създаваме с тези илюзии за аз. Но ние не се опитваме да създадем илюзия, че няма аз. Смисълът не е да минем от илюзията за „аз” към илюзията „няма аз”, а в това да разследваме, съзерцаваме и прозрем, докато осъзнаем неизразимата истина, всеки от нас за себе си.

Всеки от нас има своя уникален опит – ние не преживяваме абсолютно едни и същи неща. Имаме различни спомени, опитности, тенденции и навици. И все пак винаги свързваме тези различни вариации с учението за Дамма, за да не правим напълно субективни интерпретации. Прилагаме учението за Дамма към нашия опит, за да го съпоставим и разберем в един по-широк контекст от личната субективност.
Често пъти, където има практикуващи хора, религиозният опит се тълкува твърде субективно. Не се поставя във форма, която може да се съпоставя. Превръща се в уникално преживяване, а не в универсално осъзнаване. Такъв е бил случаят и с християнския гностицизъм – имаме всякакви странни, субективни интерпретации на мистичното преживяване. Всеки гностик е имал свой изказ и накрая Римската Католическа Църква казала: „Това е лудост!” и забранила всичко. Но Буда установил един цялостен начин на мислене и изразяване на ученията, който и днес е съвсем същият. Ние не го променяме или пригаждаме към личния си опит. По-скоро измерваме преживяното спрямо ученията, защото те са толкова умело формулирани, че покриват всичко.
При разглеждането на патикасамупада ние стигаме до съгласие как условията се съотнасят към съзерцателното преживяване. Когато за първи път прочетете патикасамупада, изобщо не схващате нищо. „Невежеството обуславя кармичните формации; кармичните формации обуславят съзнанието и т.н.” Е, и какво? Какво означава това? Представяте си, че това сигурно е много проникновено и трябва цял живот да учите Пали, за да го разберете. Затова го слагате настрана.
В будистките кръгове Четирите Благородни Истини често се замазват. „А, да – елементарен будизъм. Да… Хайде сега да се захванем с истинския Мадхиамика будизъм за напреднали!” Или „Какво е казал Доген?” Или „Миларепа е абсолютно блестящ, нали?” И вие си мислите: „Страдание, Произход, Прекратяване и Път” Да, знаем това, хайде сега да минаваме към същността!”
И така Четирите Благородни Истини са просто формални вярвания. Хората не ги изследват или използват, защото ученията сами по себе си не са интересни, нали? „Страдание, Произход, Прекратяване и Път” не е вдъхновяващо учение, защото е учение за практикуване, не за вдъхновяване. И ние затова го използваме – защото този конкретен начин на мислене и съзерцаване е психологически валиден.
С него можем да започнем да разбираме това, което никога не сме могли да видим и разберем. Следвайки този способ на практикуване, вие развивате ума и интелигентността си по един начин, който е особено рядък. Дори в най-напредналите образования хората на обучават умовете си по този конкретен начин на разглеждане и съзерцаване. Да се мисли рационално е високо ценено. Но за да се разбере рационалността като функция на ума, трябва да се разгледа природата на ума. Какво действително се случва? За какво става дума? И разбира се, имаме въпросите за съществуването, нали? Екзистенциалните въпроси: „Защо съм се родил?” „Животът има ли смисъл?” „Какво става, когато умра?” „За какво става дума?” „Дали всичко е безсмислено – просто космически инцидент?” „Има ли отношение към нещо отвъд това, което е, или просто се случва и толкова – това ли е всичко?”
Имаме големи проблеми да съотнесем смисъла на живота към нещо истинско отвъд материалния свят. Така материализмът става реалността за нас. Когато изследваме пространството, плоскостта винаги е материална. Искаме да се качим на ракети и да закараме телата си на луната, защото според материалистичното схващане това е реалното. На западния материализъм му липсва изтънченост и финес: той ни свежда на много грубо ниво на съзнание, където реалността е този груб материален обект и емоциите са отхвърлени като нереални, защото са субективни. Емоциите не могат да бъдат измерени с електронни инструменти.
Но те, разбира се, индивидуално са много истински за нас – това, което чувстваме, е много по-важно за нас от електронния часовник. Нашите страхове и желания, и любови, и омрази, и вдъхновения са това, което прави живота ни щастлив или нещастен. И все пак те могат да бъдат отхвърлени в модерния материализъм за един свят, основан на плътски удоволствия, материални блага и рационално мислене, така че духовният живот за много хора изглежда просто илюзия. Не можете да го измерите с компютър или да го изследвате с електронни инструменти.
Но все пак, в преднаучната европейска цивилизация духовният свят бил истинският свят. Как мислите, че са построили катедралите? Ами изкуството – всичко това е дошло от едно истинско чувство на духовно вдъхновение, на човека, свързан с нещо отвъд материалния свят. Духовната истина е нещо, което всеки сам трябва да осъзнае. Истината е себе-реализация, абсолютната субективност. И Буда пренася тази субективност в самия център на вселената, тихата, неподвижна точка, където субектът не е личен субект. Тази неподвижна точка не е ничия или нещо.
В медитация вие се движите натам. Пускате всички тези привързвания към променящите се условия в материалния свят, емоционалния план, интелектуалния план, символичния и астралния. Оставяте всичко това, за да стигнете до неподвижната точка, тишината. Това оставяне (letting go) не е унищожение или отхвърляне, а ви дава перспективата да разберете цялото. Не можете да разберете цялото, докато сте отвън, в периферията на окръжността, където сте завихряни.
Да бъдете завихряни в периферията на окръжността означава, че сте изгубени в привързването към всички неща, които се вихрят в кръг. Това се нарича самсара – обикаляте в кръг и не можете да добиете представа за това. Нямате способността да спрете и да наблюдавате, защото сте уловени в това кръгово движение.
Целта на медитацията върху Четирите Благородни Истини и патикасамупада е да спрете завихрянето на ума. Вие пребивавате в неподвижността не като атака срещу обусловения свят, а за да го видите в перспектива. Не го унищожавате или критикувате, не се опитвате да излезете от него посредством омраза или страх. Но стоите в центъра, в неподвижната точка, където можете да го видите такъв, какъвто е, да го опознаете и вече да не се плашите или заблуждавате от него. И ние правим това в границите на нашето лично преживяване, за да можем да кажем „всеки за себе си”, защото така изглежда, когато седим тук. И все пак, тази неподвижна точка не е в ума, не е в тялото. Тук е моментът на неизразимостта й. Мъдрият цялостен ум или неподвижната точка не е точка в мозъка. И все пак вие осъществявате тази универсална тишина, неподвижност, единство, където всичко останало е отражение и се вижда в перспектива. И индивидуалността, кармата, различията, разнообразието на всички тези неща вече не ни заблуждава, защото ние вече не сме вкопчени в тях.
Колкото повече изследваме ума, колкото повече го разглеждаме и съзерцаваме и се учим от него, толкова започваме да осъзнаваме неподвижността му, която винаги присъства, но повечето хора дори не я забелязват. Защото животът в самсара е толкова натоварен, толкова безумен, че ни завихря. И макар неподвижната точка винаги да я има, тя никога не се вижда, докато не се спрете в неподвижността, вместо да обикаляте в окръжността.
Но тази неподвижност не е нещо, към което да се привързвате! Ние не се опитваме да станем хора, които са неподвижни – седящи в неподвижност, нищо неизпитващи. Знам, че някои от вас идват тук и създават един личен свят, който могат да обитават в този час на медитация. Но това не е изходът от страданието; този субективен и личен свят много зависи от това нещата да са по определен начин. Той е толкова крехък и ефимерен, че бива унищожаван от най-малкия пробив. Изфиненият свят на спокойствието е толкова прекрасен, толкова мирен – и тогава изведнъж някой прошумява с дрехата си! Нечий стомах изкъркорва, някой прохърква! Отвратително е да ти прекъснат чудните състояния на покой с тези груби телесни функции!
Но неподвижността не е покой. Не е нужно да сме в покой, но има неподвижност, в която можем да обитаваме вместо да следваме натрапчивите си наклонности. Всички си мислим, че трябва да правим нещо; толкова сме условени да правим нещо, че дори медитацията се превръща в своего рода натрапчива дейност, която ни ангажира. „Да развия това… Да развия онова… Трябва да развия своето самади и трябва да развия джаните си.” Вие не идвате тук просто да седите, вие идвате да развивате! Ето така си мислим! Изпитваме вина, ако не правим нещо, ако не напредваме, не се развиваме и доникъде не стигаме. И все пак, да дойдете тук и да седите в неподвижност не е съвсем лесно, нали? Много по-лесно е да направите велики медитационни проекти в петгодишен план и т.н. Но накрая винаги стигате до неподвижната точка: до нещата такива, каквито са.
С напредването на разбирането може да дойде и освобождаването (letting go) от желанието за развиване и напредване в нещо. И когато умът се освободи от желанието да станете нещо, да получите нещо, да постигнете… тогава Истината започва да се разкрива. Тя е винаги присъстваща, тук и сега. Въпросът е на отваряне и чувствителност, така че Истината да се покаже. Тя не е нещо, което се разкрива отвън. Истината винаги присъства, но ние не я виждаме, ако сме уловени от идеята за постижения, за „аз”, който трябва да направи нещо или за „аз”, който трябва да получи нещо.
Буда директно атакувал „аз” и „моето”. Това е единственото, което ви блокира. Препятствието е привързването към себе-представата, това е проблемът! Ако прозрете през тази представа за аз, ако я пуснете, ще разберете останалото. Не ви трябва да знаете всички други сложни езотерични формули. Не е нужно непрекъснато да навлизате в сложнотии, просто пуснете невежата представа за „Аз съм”.
Вижте това и разберете пътя за пускане, за не-обвързване. Тогава Истината ви се разкрива където и да сте, когато и да е. Но докато направите това, винаги ще бъдете улавяни в създаването на проблеми и усложнения.
„Авиджапакая санкара; санкарапакая винянам;
Винянапакая намарупам; намарупапакая салаятанам;
Салаятанапакая фасо; фасапакая ведана;
Веданапакая тана; танапакая упаданам;
Упаданапакая баво, бавапакая джати;
Джатипакая джарамаранам-сока-паридева-дукка-доманасупаяса”

Всичко това означава, че ако настойчиво се придържате към илюзиите за аза, към алчността, омразата и заблуждението, всичко, което ще получите е старост, болест, смърт, скърб, мъка, отчаяние, терзание. Това ще получите до края на живота си: отегчителна перспектива, нали?
Но вие можете да се освободите от това тук и сега, чрез това Правилно Разбиране, прозирайки нещата такива, каквито са. Може да има познаване на Истината, в което човек вече не е заблуден от проявите на навиците или от условията около нас.
Из „Така стоят нещата”, Ajahn Sumedho

Поръчай книгата Труден Бог

СЛУЧАЙНИ ПИСАНИЦИ

Най-Великите...

0
Васил Левски бе избран за...

Нови къщи за...

0
Днес „Труд" и приятели ос...